2026-06-17, 22:38
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Fan vad du snackar om den stackars mannen. Fattar du att han har försökt döda barnen?

Om han bara hade försökt begå självmord, och om han t.ex. hade satt barnen i säkerhet och sedan kanske tänt eld på huset och sen begått självmord, då håller jag med om att vi måste tala om en man i djup kris, och vi måste prata om hur vi ska kunna hjälpa män som han.

Men när han försöker döda barnen? Och en av dem kanske dör, och ingen av dem kanske blir fysiskt återställd? Då är det fortfarande stackars honom som det är mest synd om?

Om det hade varit en mamma som hade försökt döda sina två unga söner, skulle du ha bekymrat dig över hur den stackars mamman mådde och hur samhället kan hjälpa kvinnor som mår så dåligt att de försöker begå utvidgat självmord???

Skulle inte tro det, nej!!!

Vi vet att ni feminister inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt än mindre ha förståelse hur män tänker och beter sig runt svåra motgångar. Istället för skuldbelägga män som grupp kanske det är på plats att se vad som egentligen ligger bakom och sker i huvudet här. Män står för avsevärt högsta självmordsfrekvensen och allt grundar sig på pyskologi. Utökat självmord är underkategoriserat självmord på samma sätt som självmordsdåd. Handlingen är självmord sen görs det i olika vansinnes former. Motverka självmord så minskar alla undervarianter.

Sen är det inte en fråga om tycka synd om någon, oavsett om han var missförstådd eller problematisk före, så hade dådet kunnat förhindras om man tar psykisk ohälsa hos män på allvar.

Ja jag resonerade på samma sätt vid hörby händelsen.
Senast redigerad av frdk 2026-06-17 kl. 22:42.
Citera
2026-06-18, 00:53
Medlem
Citat:
Herregud! Du skyller på mamman? För att hon anmälde dåren?

Som andra har påpekat, så är det mycket möjligt att pappan har varit en bra pappa tidigare, men att hans svartsjuka har gjort honom knäpp. Och du skyller på mamman för att pappan bestämmer sig för att försöka döda ungarna när hans fru lämnar honom?

Är du helt galen?

Du verkar ha väldigt svårt med läsförståelse märker jag.... tråkigt och mer behöver jag inte skriva, för du kommer inte kunna läsa till dig/ fatta det ändå.
Senast redigerad av sommarnatt90 2026-06-18 kl. 00:58.
Citera
2026-06-18, 00:58
Medlem
Vad kan ha varit den absolut utlösande faktorn? Varför just där och då den dagen?
Mycket hände på slutet som vi vet,skilsmässan blev slutgiltigt klar bara dagarna innan, mammans orosanmälan till soc dagarna innan.
Men vad kan ha hänt mer? Det var skolavslutning för flickorna dagen innan dådet, hur firades denna?
Någon i byn som vet, var både mamman och pappan närvarande vid flickornas skolavslutning? Uppstod det någon dispyt?
Eller varför specifikt dagen efter en skolavslutning...

Tänker på Rehn som välplanerat nog genomförde barnamorden på barnens mammas självaste födelsedag.

Vad kan då ha varit speciellt med just detta valda datum för denna dåre..
Citera
2026-06-18, 02:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielacloverfly
https://www.facebook.com/share/189rfnX2tq/?mibextid=wwXIfr

Här är en länk till hans Facebook för ni som vill ha ett ansikte på äcklet

Tack!

Jag antar att det är deras omtalade hus som finns med på bilder?

Och midsommarfirande från 2020. Där är väl döttrarna med?
Citera
2026-06-18, 04:51
Medlem
Enligt Smålandsposten står det att läsa:

"I augusti 2025 dömde Växjö tingsrätt till äktenskapsskillnad mellan den misstänkte mannen och barnens mamma.

Det var kvinnan som ansökt om skilsmässa, och att den skulle gå igenom utan betänketid. Något som tingsrätten godkände eftersom hon kunde visa att de inte bott tillsammans på flera år.

Dokument som Smålandsposten tagit del av visar att mannen inte ville acceptera det.

”Varför har jag inget att säga till om när det gäller min äktenskapliga status? Är det för att jag är man?” skriver han till tingsrätten i september 2025"

Vidare står det:
"Både Göta hovrätt eller Högsta domstolen nekade vidare prövning av fallet. Om en tingsrätt fattat beslut om skilsmässa på korrekta grunder, går det inte att stoppa.

Mannens försök fördröjde ändå processen med några månader. Men, den 11 juni, alltså i förra veckan - var äktenskapet formellt upplöst".

Källa: Smålandsposten
Citera
2026-06-18, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vi vet att ni feminister inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt än mindre ha förståelse hur män tänker och beter sig runt svåra motgångar. Istället för skuldbelägga män som grupp kanske det är på plats att se vad som egentligen ligger bakom och sker i huvudet här. Män står för avsevärt högsta självmordsfrekvensen och allt grundar sig på pyskologi. Utökat självmord är underkategoriserat självmord på samma sätt som självmordsdåd. Handlingen är självmord sen görs det i olika vansinnes former. Motverka självmord så minskar alla undervarianter.

Sen är det inte en fråga om tycka synd om någon, oavsett om han var missförstådd eller problematisk före, så hade dådet kunnat förhindras om man tar psykisk ohälsa hos män på allvar.

Ja jag resonerade på samma sätt vid hörby händelsen.

Skuldbelägga män som grupp? Vad i helvete?

Jag har inte skuldbelagt män som grupp! Jag har skuldbelagt monstret som försökte döda sina egna barn, bara för att barnen också var hans hustrus barn!

Men okej! Svara på det här då:

Vad tycker du att samhället skulle ha gjort för att rädda den här stackars mannen, så att han inte begick självmord och inte skadade sina egna barn väldigt svårt? (Vilket han ju egentligen inte kunde hjälpa att han gjorde, stackars honom!)

Skulle samhället ha räddat den stackars mannen genom att sätta press på hans fru, så att hon inte skilde sig från honom? Skulle samhället kanske ha förbjudit henne från att skilja sig från honom?
Citera
2026-06-18, 07:55
Medlem
Nej, nu har det blivit rörigt. Mannen hördes ej av till tingsrätten i målet om äktenskapsskillnad, och kvinnan fullföljde inte första ansökan om äktenskapsskillnad. Nyanser är på sin plats.

Mannen reagerade först efter domen när han inte hörts av alls innan domen. Smålandsposten är inte tydliga där.

Originalhandlingarna från Växjö tingsrätt:

https://gofile.io/d/JSsjOV

2023-02-13 folkbokförde mamman sig på nuvarande adress. 2024-02-01 kom hennes post i tingsrättens mål fortfarande till det gemensamma huset, enligt domen för äktenskapsskillnad. En rättshaverist kan ha haft koll på sådana detaljer.

...och nu går Sverige in i midsommarhelgen. Roligt för många men tyvärr är långhelgerna samtidigt en hög tid för partnervåld och barns bevittnande av våld mot en förälder.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-06-18 kl. 08:24.
Citera
2026-06-18, 08:56
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Nu har din sammanfattning en hel del antaganden och information som hörts via ryktesvägen! Det finns inga bekräftade uppgifter om att han skulle ha skjutit med nån spikpistol. Att han var snickare och kanske haft tillgång till spikpistol därigenom är sannolikt, men inte att han begått det här med en jävla spikpistol! Sen så brukar inte media gå ut med sådan information som "två barn skjutna"
Sen undrar jag vem som vet att han sms:at mamman gällande spikpistol? ringde hon 112 för att sedan åka runt på byn för att informera om att han gått bärsärk med en spikpistol?

https://www.tv4.se/artikel/6HX5jD4Vkt6kyoA7oXUCYW/leif-gw-persson-om-skjutningen-i-alvesta-ett-familjedrama-av-vaersta-slag

Om du läser ordentligt så skrev jag just det- "obekräftade uppgifter"- dessutom flera gånger.
Läs inlägget igen så får du svar på din andra fråga.
Citera
2026-06-18, 09:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Herregud! Du skyller på mamman? För att hon anmälde dåren?

Som andra har påpekat, så är det mycket möjligt att pappan har varit en bra pappa tidigare, men att hans svartsjuka har gjort honom knäpp. Och du skyller på mamman för att pappan bestämmer sig för att försöka döda ungarna när hans fru lämnar honom?

Är du helt galen?

Nä självmord kommer inte från svartsjuka.. då hade förloppet varit annorlunda: angrepp mot henne och den andra partnern i olika former för att få rättfärdigande. Självmord grundat sig alltid i något personligt, en skuld eller skam man inte kan leva vidare med. Här är det ganska tydligt att det var personligt misslyckande över att inte hålla ihop familjen som låg bakom med tanke på att alla överklaganden och allt hände direkt i anslutning till beslutet.
Citera
2026-06-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Barn får bestämma mer och mer utifrån mognad, så det har ingen åldersgräns vid 12. Vissa kan bestämma redan vid 10. Andra kanske inte ens är mogna för det id 14. Det är barnets mognadsgrad som avgör. Ville bara inflika detta!

I övrigt har du intressanta tankar. Verkar dock ha varit groll mellan föräldrarna sedan tidigare. Om skilsmässan osv.

Men som du skriver: kan det ha varit så att pappans psykiska hälsa kraftigt försämrades där några dagar innan detta hände? Mamman tog det på så stort allvar att hon kontaktat socialtjänsten om sin oro.

Intressant angående åldern. Det har ju varit tragiska fall tidigare där barn i princip vägrat att flytta över till den ena föräldern men blivit tvingad pga att föräldrarna hade delad vårdnad och det slutat i tragedi. Jag trodde att 12 år var någon form av rättslig regel för att barnen skulle kunna bli hörda i sådana fall.

Absolut att det verkar ha varit problem angående skilsmässan osv men jag tänker att det inte är ovanligt att det är bråk vid skilsmässor men det behöver inte innebära att man är en dålig förälder, bara kanske en dålig expartner.

Det skulle vara intressant att veta vad som gjorde att mamman kontaktade myndigheterna strax innan. Hon verkar ha gjort i princip allt hon kunnat, lagligt sätt, att förhindra det tragiska som hände. Det verkar inte som att det var något som skedde återkommande som i fall där den ena föräldern försöker att manipulera systemet för att få hela vårdnaden. För mig så verkar det ha varit något drastiskt som fått mamman att vända sig för att försöka skaffa hjälp.
Citera
2026-06-18, 10:06
Medlem
Intressant att tidningarna i NZ går ut med hans namn.

https://www.nzherald.co.nz/nz/sweden-shooting-maui-koopu-named-as-kiwi-man-behind-violent-attack-on-his-daughters/F52R534WEBGKHBR4NPR5BHVUDA/
Citera
2026-06-18, 10:33
Medlem
Krasigts avatar
Har vi något inlägg som samlat upp fakta och spekulationer? Mod borde i så fall pinna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in