2026-06-17, 20:06
Medlem
Tror mammans anmälan till soc gjorde att bägaren rann över för honom. Myndigheter i Sverige är till för att stjälpa den enskilde individen. En stor anledning till att många vägrar söka hjälp.... då slutar det som det gör.

Må flickorna återhämta sig och bli helt återställda 🙏
Citera
2026-06-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Barn får bestämma mer och mer utifrån mognad, så det har ingen åldersgräns vid 12. Vissa kan bestämma redan vid 10. Andra kanske inte ens är mogna för det id 14. Det är barnets mognadsgrad som avgör. Ville bara inflika detta!

I övrigt har du intressanta tankar. Verkar dock ha varit groll mellan föräldrarna sedan tidigare. Om skilsmässan osv.

Men som du skriver: kan det ha varit så att pappans psykiska hälsa kraftigt försämrades där några dagar innan detta hände? Mamman tog det på så stort allvar att hon kontaktat socialtjänsten om sin oro.

Mamman skulle ha kontaktat polisen... Även sov skulle ha kontaktad polisen.

Varför, VARFÖR togs inte mammans varningar på allvar???
Detta hade kunnat förhindras..
Citera
2026-06-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Så sant så sant. Att det ens finns en enda människa som inte fattar det, är ett misslyckande för mänskligheten.
Kunde inte sagt det bättre själv!!
Citera
2026-06-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Hon gjorde anmälan mot honom som lades ner, vad jag fattat det som.
Citera
2026-06-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Om pappan var tex. verbalt "aggressiv", så är ju Socialtjänsten rätt instans att kontakta. Mamman kanske helt enkelt var orolig att han skulle gå och träta på barnen och skapa en otrygg stämning för dem. Och då är det Socialtjänsten som ska kontaktas. Hon kanske var rädd att han skulle slå dem. Fortfarande är det Socialtjänsten som ska kontaktas. Visst kan polis kontaktas, men vad ska polis göra? Mamman agerade korrekt som tog kontakt med Socialtjänsten. Vad Socialtjänsten gjorde med det hela vet vi ju inte, då det ju är sekretess.

Det är ju likadant i fallet som var i julhelgen uppåt landet. Där en förtvivlad mamma sökte hjälp för sin son. Men ingen kunde ju förutse att han vid julhelgen skulle knivhugga en okänd kvinna till döds och skada hennes två döttrar som var hemma/kom hem. Det är svårt att förutse sådana här händelser.
Citera
2026-06-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det fetade.

Har han mördat en kvinna?

Var, vem och när hände detta?

Nej det blev fel när jag skrev med autocorrect.
Citera
2026-06-17, 21:07
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Det är ju helt vansinnigt att överklaga skilsmässan hela vägen till Högsta Domstolen. Finns inget normalt med det över huvud taget och det görs definitivt inte för att "rädda giftemålet och läka relationen".

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han agerade som han var en rättshaverist. Att överklaga in absurdum.

Med tanke på att han såg sitt liv som slut om det gick igenom, så är det inte så konstigt att han överklagar så länge han kunde.
Citera
2026-06-17, 21:13
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Tror du på riktigt att ett envetet överklagande av en skilsmässa görs för att "läka en relation"? I så fall har jag en bro att sälja.

Vill man på allvar läka en relation så sitter man inte i ÅRATAL och nekar sin partner en skilsmässa, utan man håller käften, låter den gå igenom, fortsätter finnas där för den gemensamma vårdnaden om barnen och på så sätt försöker bygga upp tilliten igen.
Att tro att exek kommer att bli kär i en för att man med juridiska medel försöker hindra henne från att gå vidare är ett kontrollerande beteende och absolut att betrakta som eftervåld.

Du har bevisligen inte gift dig och gått igenom en skildsmässa.
Med skiljsmässan sätts också punkt för giftemålet, finns inget därefter, tro mig.
Ska man hitta kompromisser, så gör man det före när det finns något kvar, om än bara ett namn på papper.
Citera
2026-06-17, 21:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau3352
Kanske inte eftervåld att försöka tvinga frun att fortsätta vara gift men att säga att det är positivt är det dummaste jag hört. Det är respektlöst, kränkande och helt oacceptabelt att anse sig ha rätten att tvinga kvar en annan part i ett äktenskap när denna inte längre vill och när den andra parten redan visat sig tillräckligt våldsam både mot mamman och barnen. Man har 6 månaders betänketid, hade mamman ångrat sig så är det upp till henne är fan ingen annan idiot som ska sätta stopp för det eller kalla det för positivt. Herregud det var verkligen det dummaste och vidrigaste jag hört. Som en annan utnött tröja, tror ju knappast att det var så. Efter 20 år tror jag nog mamman tänkt igenom sina beslut ordentligt.
Nej bara otroligt själviskt av denna man att dra ut på det på detta sätt och din åsikt skrämmer mig

Nu hittar du på en egen historia.
Hon har anmält han för misshandel inget annat, finns inga belägg att så verkligen skedde och polisen kunde inte se några bevis på det heller, falska anmälningar kommer lika ofta som riktiga anmälningar speciellt runt skilsmässor.
Finns inga orosanmälningar mot han som vårdnadshavare annat än mammans inlagor.

När jag ser mig in i pappan som person så ser jag inget att vinna på fysiskt våld och hotfult beteende där. Tvärtom, han vill ha tillbaka sin fru i äktenskapet, då behöver han visa ansvar och vara en förebild för barnen. Av vad jag läst så verkar det också vara det han gjort, ställt in pub-kvällar med polarna för barnhelger och skött gemensam vårdnad utan anmärkningar från skolan eller omgivning.

Känslan av misslyckande att hålla ihop en familj är ett bottenlöst hål av skam och förtvivlan, utan stöd och hjälp vrids tankarna till hat och hämnd. Vilket jag är övertygad hänt här. Hade han fått hjälp 1 år före, så hade han varit en överlevare idag och förmodligen en viktig punkt i barnens liv. Såna tankar kan drabbar alla som faller för långt ner.
Det här är ett bevis på hur mörkt och förvridet sinnet kan skapa vansinne.

Mer pengar måste in till stöd för män och förstå mäns utsatthet under svåra situationer som skiljsmässor (män är lärda att bära yttersta ansvaret för allt i tysthet), självmord och försök till utökat självmord får aldrig resoneras fram som lösning i ensamhet, då har samhället misslyckats att nå ut.
Citera
2026-06-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarnatt90
Tror mammans anmälan till soc gjorde att bägaren rann över för honom. Myndigheter i Sverige är till för att stjälpa den enskilde individen. En stor anledning till att många vägrar söka hjälp.... då slutar det som det gör.

Må flickorna återhämta sig och bli helt återställda 🙏

Herregud! Du skyller på mamman? För att hon anmälde dåren?

Som andra har påpekat, så är det mycket möjligt att pappan har varit en bra pappa tidigare, men att hans svartsjuka har gjort honom knäpp. Och du skyller på mamman för att pappan bestämmer sig för att försöka döda ungarna när hans fru lämnar honom?

Är du helt galen?
Citera
2026-06-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Nu hittar du på en egen historia.
Hon har anmält han för misshandel inget annat, finns inga belägg att så verkligen skedde och polisen kunde inte se några bevis på det heller, falska anmälningar kommer lika ofta som riktiga anmälningar speciellt runt skilsmässor.
Finns inga orosanmälningar mot han som vårdnadshavare annat än mammans inlagor.

När jag ser mig in i pappan som person så ser jag inget att vinna på fysiskt våld och hotfult beteende där. Tvärtom, han vill ha tillbaka sin fru i äktenskapet, då behöver han visa ansvar och vara en förebild för barnen. Av vad jag läst så verkar det också vara det han gjort, ställt in pub-kvällar med polarna för barnhelger och skött gemensam vårdnad utan anmärkningar från skolan eller omgivning.

Känslan av misslyckande att hålla ihop en familj är ett bottenlöst hål av skam och förtvivlan, utan stöd och hjälp vrids tankarna till hat och hämnd. Vilket jag är övertygad hänt här. Hade han fått hjälp 1 år före, så hade han varit en överlevare idag och förmodligen en viktig punkt i barnens liv. Såna tankar kan drabbar alla som faller för långt ner.
Det här är ett bevis på hur mörkt och förvridet sinnet kan skapa vansinne.

Mer pengar måste in till stöd för män och förstå mäns utsatthet under svåra situationer som skiljsmässor (män är lärda att bära yttersta ansvaret för allt i tysthet), självmord och försök till utökat självmord får aldrig resoneras fram som lösning i ensamhet, då har samhället misslyckats att nå ut.

Fan vad du snackar om den stackars mannen. Fattar du att han har försökt döda barnen?

Om han bara hade försökt begå självmord, och om han t.ex. hade satt barnen i säkerhet och sedan kanske tänt eld på huset och sen begått självmord, då håller jag med om att vi måste tala om en man i djup kris, och vi måste prata om hur vi ska kunna hjälpa män som han.

Men när han försöker döda barnen? Och en av dem kanske dör, och ingen av dem kanske blir fysiskt återställd? Då är det fortfarande stackars honom som det är mest synd om?

Om det hade varit en mamma som hade försökt döda sina två unga söner, skulle du ha bekymrat dig över hur den stackars mamman mådde och hur samhället kan hjälpa kvinnor som mår så dåligt att de försöker begå utvidgat självmord???

Skulle inte tro det, nej!!!
Citera
2026-06-17, 22:04
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okh
Hon gjorde anmälan mot honom som lades ner, vad jag fattat det som.

Orosanmälan staplas på hög, mottagningsgruppen kan ta möte för att stämma av och få en tydligare bild
Men det behöver ofta bekräftas från oberoende källor eller beläggas för att agera vidare.
Enpartsinlagor gör sällan det av naturliga skäl.

De hade just varit på ett soc möte, gissar det var med mottagningsgruppen baserat på hennes orosanmälan.
Varvid han surt hade slängt ut sig saker under mötet.
LVU tas inte på oro utan måste ha mer substans än så. Allt soc kunde göra var förmodligen att boka upp kris-stöd med familjebehandling för båda föräldrarna, sånt brukar ta ett par dagar för att kunna göra plats och såna samtal består i princip bara av att lyssna av känslor och prata om det. Gissar dessa samtal aldrig hann hållas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in