2026-06-18, 08:16
Medlem
Jag gillar att syssla med många olika saker, däribland AI.

Men ett annat intresse är astrofysik och kvantfysik.

Och jag har arbetat fram en ny förklaring till var den kända Wow!-signalen härstammade ifrån den femtonde augusti 1977.

Allt samlat i en Google Drive-mapp.

https://drive.google.com/drive/folders/18oZN1Z8ilWBhluldmVW35xzykIcwoImE?usp=sharing

Mitt riktiga namn finns i materialet, så både respekt och acceptans efterfrågas.
Senast redigerad av JadesDJxT 2026-06-18 kl. 08:19.
Citera
2026-06-18, 08:56
Medlem
Vad är din förklaring till Wow signalen?
Kan du dela lite så vi slipper klicka oss vidare?
Blir svårt att diskutera annars.
Citera
2026-06-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Det är nog bättre att du läser.

Citat:
Det av relevans finns i dokumentet Wow!.pdf.
Vi ska inte behöva gå in på en länk för att förstå vad du vill diskutera.
Dela nått citat eller i alla fall ett språngbräda annars dör ju tråden.
Citera
2026-06-18, 09:17
Medlem
Okej, då.

Detta kan jag dela:

"The Wow! signal (1977) remains the most compelling candidate for an extraterrestrial narrowband radio
transmission, but its origin has never been explained. Here we show that the signal can be understood as hyperfine
emission from dark hydrogen—a bound state of a dark electron and a dark proton—moving with a velocity of
4546 km s−1

toward the Solar System. This velocity is derived from a previously observed X-ray line at 619.89 eV
identified as Balmer-α of dark hydrogen, whose Doppler width of 9.4 eV implies the same bulk velocity. A friction
law v
2 = GM/R + αR with α ≈ 6.6 × 10−10 m s−2 naturally yields such velocities on galaxy cluster scales. The
dark atom model, with fine-structure constant α

′ = 0.16 and dark electron mass m′

e = 348.7 keV, predicts a
ground-state hyperfine transition at a rest frequency of 1399.0 MHz. Doppler shifting by the observed 4546 km s−1
gives exactly 1420.406 MHz—the Wow! frequency—to within 10−5

relative error. The required dark proton mass is

m′p = 240.3 GeV, consistent with a composite dark baryon. The 72−second duration implies a cloud size of
0.0044 AU, and the narrow bandwidth (< 10 kHz) indicates maser action in a cold, dense filament. Non-repetition
is explained by an unbound trajectory. We provide specific observational tests: searching for the same hyperfine
line at 1420.406 MHz and its n = 2 harmonic at ∼ 177.5 MHz, and detecting the 619.89 eV Balmer-α absorption
line in X-rays. If confirmed, the Wow! signal becomes the first spectroscopic identification of dark matter."
Citera
2026-06-18, 09:29
Medlem
Citat:
Okej, då.

Detta kan jag dela:

"The Wow! signal (1977) remains the most compelling candidate for an extraterrestrial narrowband radio
transmission, but its origin has never been explained. Here we show that the signal can be understood as hyperfine
emission from dark hydrogen—a bound state of a dark electron and a dark proton—moving with a velocity of
4546 km s−1

toward the Solar System. This velocity is derived from a previously observed X-ray line at 619.89 eV
identified as Balmer-α of dark hydrogen, whose Doppler width of 9.4 eV implies the same bulk velocity. A friction
law v
2 = GM/R + αR with α ≈ 6.6 × 10−10 m s−2 naturally yields such velocities on galaxy cluster scales. The
dark atom model, with fine-structure constant α

′ = 0.16 and dark electron mass m′

e = 348.7 keV, predicts a
ground-state hyperfine transition at a rest frequency of 1399.0 MHz. Doppler shifting by the observed 4546 km s−1
gives exactly 1420.406 MHz—the Wow! frequency—to within 10−5

relative error. The required dark proton mass is

m′p = 240.3 GeV, consistent with a composite dark baryon. The 72−second duration implies a cloud size of
0.0044 AU, and the narrow bandwidth (< 10 kHz) indicates maser action in a cold, dense filament. Non-repetition
is explained by an unbound trajectory. We provide specific observational tests: searching for the same hyperfine
line at 1420.406 MHz and its n = 2 harmonic at ∼ 177.5 MHz, and detecting the 619.89 eV Balmer-α absorption
line in X-rays. If confirmed, the Wow! signal becomes the first spectroscopic identification of dark matter."
15 Augusti (1977) - Jerry R. Ehman - Ohio State university radioteleskop Big Ear
Wow!-signalen var en 72 sekunder lång radiosignal som stack ut avsevärt från rymdens vanliga brus.
Man såg också ett fast objekt passera under dom exakta 72 sekunderna.

Vill du dela hur din egna teori skiljer sig mot dom tidigare? Vad anledningen var till Wow!-signalen?
Citera
2026-06-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Om vi alla ska kunna delta i diskussion behöver vi veta vad det är du vill diskutera.

Diskussionsunderlaget utgörs nog av falsifierbarheten av min modell.

Om den efter att den testas av oberoende håller eller går sönder.
Citera
2026-06-18, 09:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Återkom då när den granskats, så vi har något att diskutera.

Edit: Missförstå mig rätt, jag tror att det här kan vara intressant. Men folk som talar i gåtor och tror att de är speciella just för den sakens skull, är högst ointressanta. Berätta vad du kommit fram till ist.
Citera
2026-06-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag läser gärna, men vill veta innan vad jag ger mig in på. Är det aliens, pyramider, 5g eller annat är jag inte intresserad. Så gör en executive summary först.

Med all respekt, jag delade citat ur en ett par inlägg tillbaka.
Citera
2026-06-18, 09:55
Medlem
Citat:

Kan du dela dom olika teorierna till Wow!-signalen och därefter dela lite från din egna teori så att vi får se hur din teori skiljer sig mot tidigare varianter.

Kan vi veta vad sanningen är med den vetenskapen vi har idag?
Eller, är sanningen sann fram tills nästa sanning bevisats?
Och hur bevisar det?
Vad är nästa steg?
Citera
2026-06-18, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Kan du dela dom olika teorierna till Wow!-signalen och därefter dela lite från din egna teori så att vi får se hur din teori skiljer sig mot tidigare varianter.

Kan vi veta vad sanningen är med den vetenskapen vi har idag?
Eller, är sanningen sann fram tills nästa sanning bevisats?
Och hur bevisar det?
Vad är nästa steg?

Det finns ett par teorier, vissa mer sannolika än andra.

Data visar på förekomst av väte som signalkälla.

Bara det att om det nu är väte, stämmer inte de siffrorna som kalkylerats fram genom åren.
Citera
2026-06-18, 10:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Med all respekt, jag delade citat ur en ett par inlägg tillbaka.

Det gjorde du, men jag är ingen astrofysiker så det säger mig ingenting. Därav mitt önskemål om en executive summary, vad är det du kommit fram till med alla dina siffror?

Citat:
An executive summary (or management summary, sometimes also called speed read) is a short document or section of a document produced for business purposes. It summarizes a longer report or proposal or a group of related reports in such a way that readers can rapidly become acquainted with a large body of material without having to read it all.

https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_summary
Citera
2026-06-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det gjorde du, men jag är ingen astrofysiker så det säger mig ingenting. Därav mitt önskemål om en executive summary, vad är det du kommit fram till med alla dina siffror?

https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_summary

Jag vet vad en ES är, har själv skrivit ett hundratal genom åren.

Skriva den kort är omöjligt. Lång är optimal, men poängen förbigås ofta.

Det allra bästa jag kan förmå mig att komma på är: kvantmekanisk friktion med mörkt väte där atomstrukturen resonerade tillräckligt för att sända ut signal i den mjuka röntgenregionen 619.89 elektronvolt. eV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in