2026-06-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Viktig person i landet , självklart går hon först

Även jag går före kön, gäller ha bra försäkring
Har jag problem, tar jag kontakt med försäkringsbolaget.
Dom ger mig fösta bästa tid, jag väljer avstånd.

När man väl är där går det fort.
Nu har jag bara använt detta två gång.

En kollega fick operations tid dagen efter läkarbesök.
Alltså 3dagar efter fösta samtal.

Privat sjukförsäkring är det bästa som finns. Man överlever sina krämpor medan andra gatekeepas hos vårdcentralen och dör. På landsbygden är man körd om man vill ha svensk vård i världsklass. Den finns bara i storstäderna och då endast på vissa sjukhus dit alla inte ens kan komma.
.
Det är tyvärr så det ser ut. Kreti och pleti tror att alla får samma vård. Vissa får vänta på SÖS medan andra får en räkmacka till Sophiahemmet.

Ibland är man lyckligt lottad.

Men du måste hålla med om att det ser illa ut med detta, OVANPÅ allt annat.

De hade kunnat sköta det snyggare tycker jag. Men soppan de har i Norge kan nog inte skötas snyggt oavsett hur de försöker.

Är väl glad för hennes skull att hon inte dog. Det hade ju sett värre ut.
Senast redigerad av Benasque 2026-06-17 kl. 22:46.
Citera
2026-06-17, 22:47
Medlem
Självklart fick Mette-Marit gå före i kön för organbyte. Vem har påstått att världen är rättvis? Ingen i Norge ville riskera opinionen om den blivande drottningen avlidit i en organkö. Då valde man att dammsuga världen efter någon just avliden i lämplig ålder att plocka lungor från.
Citera
2026-06-17, 23:07
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Privat sjukförsäkring är det bästa som finns. Man överlever sina krämpor medan andra gatekeepas hos vårdcentralen och dör. På landsbygden är man körd om man vill ha svensk vård i världsklass. Den finns bara i storstäderna och då endast på vissa sjukhus dit alla inte ens kan komma.
.
Det är tyvärr så det ser ut. Kreti och pleti tror att alla får samma vård. Vissa får vänta på SÖS medan andra får en räkmacka till Sophiahemmet.

Ibland är man lyckligt lottad.

Men du måste hålla med om att det ser illa ut med detta, OVANPÅ allt annat.

De hade kunnat sköta det snyggare tycker jag. Men soppan de har i Norge kan nog inte skötas snyggt oavsett hur de försöker.

Är väl glad för hennes skull att hon inte dog. Det hade ju sett värre ut.

Genom vår skatt har vi gratis sjukvård
Genom extra månadskostnad så får man före om något händer.

Ibland betalar man extra för att inte nyttja det alls .

Men vist är det värt att lägga dessa pengar

När det kommer till kungahusets, regeringen
Så är det för mig i alla fall att det går före.
Citera
2026-06-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Viktig person i landet , självklart går hon först

Även jag går före kön, gäller ha bra försäkring
Har jag problem, tar jag kontakt med försäkringsbolaget.
Dom ger mig fösta bästa tid, jag väljer avstånd.

När man väl är där går det fort.
Nu har jag bara använt detta två gång.

En kollega fick operations tid dagen efter läkarbesök.
Alltså 3dagar efter fösta samtal.

Det är ju rutin-ingrepp, menisk i knäet och den typen av operationer. Du får inte ett par nya lungor i Sverige genom privat sjukvård. Skulle vara om du är just monark då i sånt fall.

De duktigaste kirurgerna hittar du på universitetssjukhusen
Senast redigerad av tenstas-golfkung 2026-06-17 kl. 23:11.
Citera
2026-06-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Beklagar din pappa, men han kanske hade en ovanlig blodgrupp eller immunförsvar.
Jag känner inte hans pappa men det är skillnad på folk och folk.
Citera
2026-06-17, 23:24
Medlem
Jag var sjuk 2024. Fick veta av läkaren att jag måste genomgå en operation inom 3 månader annars riskerade jag att dö. Jag sattes upp i operationskö med prio. Jag ftågade hur länge det konner att dröja innan op. De svarade på sjukhuset. Vi vet inte. Jag ftågade rör det sig om 2 månader eller ett år? Svaret jag fick var vi har ingen aniing. Skitkul att vara dödsjuk och få detta svar. Jag ringde samma sjukhus, i Göteborg, och låtsades vara privatförsäkrad. De sa att väntetiden var två veckor max. Jag drog utomlands och gjorde operationen. Två veckors väntetid. Det är skillnad på folk och folk. Vissa människor är värda något. Typ kungafamiljen. Varför? Vanliga arbetare ingenting tydligen.
Citera
2026-06-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag var sjuk 2024. Fick veta av läkaren att jag måste genomgå en operation inom 3 månader annars riskerade jag att dö. Jag sattes upp i operationskö med prio. Jag ftågade hur länge det konner att dröja innan op. De svarade på sjukhuset. Vi vet inte. Jag ftågade rör det sig om 2 månader eller ett år? Svaret jag fick var vi har ingen aniing. Skitkul att vara dödsjuk och få detta svar. Jag ringde samma sjukhus, i Göteborg, och låtsades vara privatförsäkrad. De sa att väntetiden var två veckor max. Jag drog utomlands och gjorde operationen. Två veckors väntetid. Det är skillnad på folk och folk. Vissa människor är värda något. Typ kungafamiljen. Varför? Vanliga arbetare ingenting tydligen.

Och det var inte en väntan på organdonation. Bara en stor operation.
Citera
2026-06-17, 23:27
Medlem
Får man veta varifrån trasnpaltionen kommer ifrån? Typ land, ålder , man, kvinna
Är ju nåt tragiskt som hänt men såklart till glädje för den opererade

Grattis Mette Marit
Har på nära håll varit med om liknande
Och det är verkligen ingen lätt operation blir några snygga ärr
Men med lång rehabilitering hoppas jag hon kan komma och sitta i solen senare i sommar
Hjälper imunförsvaret!
Senast redigerad av popll 2026-06-17 kl. 23:29.
Citera
2026-06-17, 23:40
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag instämmer. Undra om folk och fä hade vart så fulla av beundran om det var en hemlös fembarnsmorsa som hade fått nya lungor?
NEJ JUST D! De får ju inga lungor…
Nej, en hemlös fembarnsmorsa hade inte fått nya lungor eftersom det kräver att man har ett stabilt liv, precis som vid alla andra livsavgörande operationer. En hemlös person hade inte kunnat sköta den behandling och de mediciner som behövs när man är transplanterad. Det har inget med kungligheter att göra, det är bara fakta.
Citera
2026-06-17, 23:51
Medlem
Hirdmans avatar
Skulle vilja veta vem som donerat lungorna, var det någon låg i koma där läkarna meddelar närmaste anhöriga om att det inte finns något hopp? Kan lungorna ha kommit från utlandet?
Citera
2026-06-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Nej, en hemlös fembarnsmorsa hade inte fått nya lungor eftersom det kräver att man har ett stabilt liv, precis som vid alla andra livsavgörande operationer. En hemlös person hade inte kunnat sköta den behandling och de mediciner som behövs när man är transplanterad. Det har inget med kungligheter att göra, det är bara fakta.
Jag var ingen hemlös. Jag hade 2-3 månader överlevnad. Jag fick veta att de vet inte hur lång tid väntan på operation var. Någon sa ett år när jag ringde. Sedan låtsades jag vara privatförsäkrad och de sa att väntetiden var två veckor. Samma sjukhus i Göteborg men skillnad om man har en vanlig sjukförsäkring eller privat.
Citera
2026-06-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag var ingen hemlös. Jag hade 2-3 månader överlevnad. Jag fick veta att de vet inte hur lång tid väntan på operation var. Någon sa ett år när jag ringde. Sedan låtsades jag vara privatförsäkrad och de sa att väntetiden var två veckor. Samma sjukhus i Göteborg men skillnad om man har en vanlig sjukförsäkring eller privat.
Vill bara med detta poängtera hur sjukvården inte funkar längre. För vanliga människor. För rika är det så klart ok. Allt i vår nya tids anda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in