2026-06-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Goddag yxskaft!

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, vi har ju dom som åkt skidor dit, tex Ola Skinnarmo, Johanna Davidsson, Tina Sjögren, Olof Sundström och Torkel Storemyr.

Svenska forskare och logistiker vid den svenska forskningsstationen Wasa och andra internationella stationer i Antarktis besöker även Sydpolen med jämna mellanrum.

Fler frågor?

Men mycket färre än Thailand. Så kanske att den skaran som varit på undersidan av platta jorden, om det nu finns en sådan, är ännu mycket mindre och exklusivare.
Citera
2026-06-16, 23:40
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fyra elefanter bär upp jorden och de står i sin tur på en sköldpadda
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turtle_World.png

Men vad står sköldpaddan på?
Citera
2026-06-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
I videon jag länkade till, med killen som svingar en hink. tänk att han samtidigt håller en hink med vatten även i andra handen. Som han inte svingar.

När hinken som svingas kommit 180 grader, så är vattnet i den hinken upp och ned relativt vattnet den andra.

Men hur bra hade detta funkat utan nånting som omsluter vattnet..? Hade varit rätt omöjligt eller hur?

Hmmm, är du säker att vattnet i den ena hinken är upp och ner relativt den andra hinken? Det resonemanget bygger ju på att vatten har ett upp och ett ned. Och jag känner mig faktiskt ytterst tveksamt till det.

Citat:
Men hur bra hade detta funkat utan nånting som omsluter vattnet..? Hade varit rätt omöjligt eller hur?

Du har nog rätt, man kan inte svinga runt en hink med vatten utan en hink.
Citera
2026-06-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men vad står sköldpaddan på?

Tror inte den står still utan den typ simmar omkring.
Citera
2026-06-17, 00:00
Medlem
Citat:
Hmmm, är du säker att vattnet i den ena hinken är upp och ner relativt den andra hinken? Det resonemanget bygger ju på att vatten har ett upp och ett ned. Och jag känner mig faktiskt ytterst tveksamt till det.

Jag tycker det är rimligt att beskriva det så. För ena hinken är upp och ned relativt den andra, och det finns vatten i båda.

Citat:
Du har nog rätt, man kan inte svinga runt en hink med vatten utan en hink.

Exakt. Och där ringar du in det mest osannolika inslaget i glob-modellen.
Citera
2026-06-17, 00:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tycker det är rimligt att beskriva det så. För ena hinken är upp och ned relativt den andra, och det finns vatten i båda.

Exakt. Och där ringar du in det mest osannolika inslaget i glob-modellen.
Kan inte se hur dina exempel med hinkar och skålar har någon relevans alls på Jordens form. Jorden har stark gravitation vilket det inte finns i dina hinkar.
Vattnet i en upp och nervänd hink rinner självklart ur den då Jordens gravitation drar ur vattnet ur hinken. Finns ingen annan himlakropp i närheten som drar loss vattnet från Jorden.
Citera
2026-06-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan inte se hur dina exempel med hinkar och skålar har någon relevans alls på Jordens form. Jorden har stark gravitation vilket det inte finns i dina hinkar.
Vattnet i en upp och nervänd hink rinner självklart ur den då Jordens gravitation drar ur vattnet ur hinken. Finns ingen annan himlakropp i närheten som drar loss vattnet från Jorden.

Jag är ledsen, men din uppfattning om gravitationen måste nog räknas som väldigt gammaldags och vidskeplig. Redan sådana som Einstein för mer än hundra år sedan insåg det, att allt tyder på att någon "dragningskraft" inte existerar.
Citera
2026-06-17, 03:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag är ledsen, men din uppfattning om gravitationen måste nog räknas som väldigt gammaldags och vidskeplig. Redan sådana som Einstein för mer än hundra år sedan insåg det, att allt tyder på att någon "dragningskraft" inte existerar.
Då har du nog missuppfattat Einstein om du tror att han sa att gravitationen inte existerar.
Citera
2026-06-17, 03:23
Medlem
DrOutlaws avatar
Väntar fortfarande på att en flerfer skickar upp en kamera i en väderballong och bevisar att jorden är platt? Det är ju så extremt enkelt, alla bevis ni behöver finns framför ögonen på er. Varför är det ingen som gör det och laddar upp på youtube och visselblåser hela grejen och blir världskändis? Killen som bevisade att hela mänsklighetens samlade vetenskap i 2000+ år har varit helt fel? Vill ni inte bli kända som personen som motbevisade allt vi trodde att vi visste? Det är dessutom så enkelt, skicka bara upp en kamera och bevisa det?

Folk har ju givetvis redan gjort det här och bevisat att jorden är rund, men det är ju bara "fisheye". Så ännu en gång, varför är det ingen flerfer som motbevisar det vi trodde?
Citera
2026-06-17, 07:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men mycket färre än Thailand. Så kanske att den skaran som varit på undersidan av platta jorden, om det nu finns en sådan, är ännu mycket mindre och exklusivare.

Du kan vara lugn, det finns ingen undersida.
Citera
2026-06-17, 11:03
Medlem
Citat:

Klassisk mekanik är inte felaktig och definitivt inte "vidskeplig". Den funkar fortfarande perfekt för att beskriva gravitation på jorden och det är den som används när man t.ex gör hållfasthetsberäkningar eller förklara varför du inte kan hälla kaksmet på utsidan av din form.

Allt det här vet du ju såklart redan om, du mest håller på att tramsa.
Citera
2026-06-17, 23:44
Medlem
Citat:
Klassisk mekanik är inte felaktig och definitivt inte "vidskeplig". Den funkar fortfarande perfekt för att beskriva gravitation på jorden och det är den som används när man t.ex gör hållfasthetsberäkningar eller förklara varför du inte kan hälla kaksmet på utsidan av din form.

Allt det här vet du ju såklart redan om, du mest håller på att tramsa.

Den som, t.ex, ej vill kännas vid att den kraft som behövs för accelerera ett föremål med 9,8 m/s2, faktiskt är samma som/motsvarar föremålets vikt, den får nog väldiga problem med "klassiska mekaniken".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in