Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Vad jag menar, tja för att ta ännu ett sådant vardagligt exempel... om du någon gång bakat en kaka.. Vilken sida av kakformen vände du uppåt? Varför? Och varför tror du att världen i stort skulle fungera på rakt motsatt vis jämfört med vad du observerar med egna ögon?
Tycker du inte att det är lite konstigt att jämföra världen med en kakform? Vi observerar kurvan som jag skrev i mitt förra inlägg. Båtar försvinner gradvis bakom horisonten, och vi ser bara den övre delen av Turning Torso från Danmark. Jag vet inte vad du tänker, men jag skulle kalla det att observera med egna ögon, och den observationen säger mig att jorden är rund. Ska jag lista alla andra observationer som visar samma sak? Kakformen är inte en av dem.
Du har i stort sett erkänt att vatten kan böja sig. Tror du att det stannar vid horisonten och att vattnet är platt efter det? Inte särskilt logiskt, det måste du hålla med om. Kurvan fortsätter förstås, och om det finns något någonstans som hindrar vattnet från att rinna ut (t.ex. Antarktis), måste de där bergen eller den där iskanten vara otroligt hög, och varför skulle den vara där om vattnet böjer sig ändå. Vattnet kan lika gärna böja sig hela vägen runt jorden.