2026-06-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Hur många svenskar som helst har väl åkt till Thailand. Men hur många har varit på den förmodade sydpolen?

Undrar hur flygbolagen lyckas hitta fram?
Citera
2026-06-16, 16:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Hur många svenskar som helst har väl åkt till Thailand. Men hur många har varit på den förmodade sydpolen?

Rätt många faktiskt, det går en del expeditioner dit. Jag vet en som varit där.

Isbrytaren Oden är där just nu.
Citera
2026-06-16, 17:58
Medlem
Citat:
Vad jag menar, tja för att ta ännu ett sådant vardagligt exempel... om du någon gång bakat en kaka.. Vilken sida av kakformen vände du uppåt? Varför? Och varför tror du att världen i stort skulle fungera på rakt motsatt vis jämfört med vad du observerar med egna ögon?
Tycker du inte att det är lite konstigt att jämföra världen med en kakform? Vi observerar kurvan som jag skrev i mitt förra inlägg. Båtar försvinner gradvis bakom horisonten, och vi ser bara den övre delen av Turning Torso från Danmark. Jag vet inte vad du tänker, men jag skulle kalla det att observera med egna ögon, och den observationen säger mig att jorden är rund. Ska jag lista alla andra observationer som visar samma sak? Kakformen är inte en av dem.

Du har i stort sett erkänt att vatten kan böja sig. Tror du att det stannar vid horisonten och att vattnet är platt efter det? Inte särskilt logiskt, det måste du hålla med om. Kurvan fortsätter förstås, och om det finns något någonstans som hindrar vattnet från att rinna ut (t.ex. Antarktis), måste de där bergen eller den där iskanten vara otroligt hög, och varför skulle den vara där om vattnet böjer sig ändå. Vattnet kan lika gärna böja sig hela vägen runt jorden.
Citera
2026-06-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Visst, men i Australien är deras upp upp. Vattnet där dras mot samma masscentrum som vattnet här. Upp är bort från masscentrum. I Australien och här.

I teorin ja. Men vill man i ett experiment åstadkomma vatten som är upp och ned i förhållande till annat vatten, så behöver man nåt som håller vattnet på plats.
Citera
2026-06-16, 18:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
I teorin ja. Men vill man i ett experiment åstadkomma vatten som är upp och ned i förhållande till annat vatten, så behöver man nåt som håller vattnet på plats.

Nej. I praktiken. Vattnet är inte uppochner.
Citera
2026-06-16, 18:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Det har man, det kallas gravitation. Allt dras mot masscentrum, ner är ner här i norden samtidigt som ner är ner i Australien därför att jorden är rund.
Citera
2026-06-16, 18:43
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:

Goddag yxskaft!
Citera
2026-06-16, 18:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Ja, vi har ju dom som åkt skidor dit, tex Ola Skinnarmo, Johanna Davidsson, Tina Sjögren, Olof Sundström och Torkel Storemyr.

Svenska forskare och logistiker vid den svenska forskningsstationen Wasa och andra internationella stationer i Antarktis besöker även Sydpolen med jämna mellanrum.

Fler frågor?
Citera
2026-06-16, 21:40
Medlem
Citat:

Känns ju som ett fundamentalt feltänkt. Hur kan ett vatten vara upp och ned relativt ett annat vatten?

Är du säker på att du har tänkt igenom detta?
Citera
2026-06-16, 21:59
Avstängd
Comitiums avatar
Jag VILL veta hur undersidan ser ut om nu jorden är platt.
Citera
2026-06-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag VILL veta hur undersidan ser ut om nu jorden är platt.

Fyra elefanter bär upp jorden och de står i sin tur på en sköldpadda
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turtle_World.png
Citera
2026-06-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Känns ju som ett fundamentalt feltänkt. Hur kan ett vatten vara upp och ned relativt ett annat vatten?

Är du säker på att du har tänkt igenom detta?

I videon jag länkade till, med killen som svingar en hink. tänk att han samtidigt håller en hink med vatten även i andra handen. Som han inte svingar.

När hinken som svingas kommit 180 grader, så är vattnet i den hinken upp och ned relativt vattnet den andra.

Men hur bra hade detta funkat utan nånting som omsluter vattnet..? Hade varit rätt omöjligt eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in