2026-06-17, 16:34
  #1
Medlem
Batagares avatar
Samlingspartiets riksdagsgruppsordförande, Jukka Kopra, och är positiv till de förändringar som nu görs.
Finland är en del av Nato. Vi är Nato. Vi vill reformera vår lagstiftning så att den motsvarar det nuvarande säkerhetsläget och så att vi i alla lägen får full nytta av vårt Nato-medlemskap, säger han.
Är Finland först i Norden ?

https://yle.fi/a/7-10100768
Citera
2026-06-17, 16:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Är Finland först i Norden?
Är Sverige sist som vanligt? Några franska stridsspetsar vore på sin plats.
Citera
2026-06-17, 16:54
  #3
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Är Sverige sist som vanligt? Några franska stridsspetsar vore på sin plats.

Totalförbudet mot kärnvapen är ganska ovanligt bland Natomedlemmar.
Citera
2026-06-17, 16:54
  #4
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Finland får göra som de vill tycker jag och ja de är först i Norden vad jag vet!
Citera
2026-06-17, 17:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Kanske läge för USA att invadera då? Det brukar man ju göra när man påstår att länder funderar på att skaffa ”massförstörelsevapen”. Eller det kanske bara gäller länder där medborgarna har brun hudfärg?

Det utfallet hade varit legitimt om Finland var ett stort hot mot EU och västerländska intressen. Eftersom Finland är the good guys. inte så mycket
Citera
2026-06-17, 17:10
  #6
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Är Sverige sist som vanligt? Några franska stridsspetsar vore på sin plats.

Vi får väl sätta några på Gotland, det är ju ett evigt tjatande om att ön blir invaderad om Ryssland vill åt något i östersjöregionen.

Senast lät det som det kunde hända vilken dag som helst, eftersom det spekuleras att Ryssland vill åt korridoren mot Kaliningrad och då genast kommer attackera Gotland.
Citera
2026-06-17, 17:29
  #7
Medlem
Silfverryggs avatar
Äntligen. Helst hade jag velat se ett kärnvapenbestyckad Norden flera decennier sedan, men bättre sent än aldrig.
Citera
2026-06-17, 17:29
  #8
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Finland, har på egna skinnet fått känna på vad Stora Grannen kapabel till.

Sverige, har levt i en idealistisk värld av fred och lyssnar ännu fortsatt till (s) kvinnoförening.

Tasavallan Presidentti hr Alex Stupp, bör göra bomb-vänliga uttalanden.
Citera
2026-06-17, 17:41
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Totalförbudet mot kärnvapen är ganska ovanligt bland Natomedlemmar.

Vilket är helt sjukt.

Som att frivilligt bakbinda händerna i ett slagsmål och räkna med att storebror hjälper en...
Citera
2026-06-17, 17:53
  #10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Sverige övervägde kärnvapen på 1950-talet men Erlander kom till svaret Nej och det avgörande skälet var att om vi hade atomvapen så skulle vi vara ett attraktivt mål att atombomba.

Jag tycker det är logiskt. Vi använder ju samma argument för att inte ha massor med vapen fritt i samhället, då ökar alla skjutningar eftersom skurkarna blir räddare. Att det är så bevisar USA.
Citera
2026-06-17, 17:54
  #11
Medlem
Batagares avatar
Det är inte väst's kärnvapen vi skall oroa oss för (USA, England och Frankrike) nej det vi skall känna oro för, är Ryssland's kärnvapen. Vars ledare Putin hotar med i parti och minut.
Citera
2026-06-17, 18:03
  #12
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vilket är helt sjukt.

Som att frivilligt bakbinda händerna i ett slagsmål och räkna med att storebror hjälper en...

Kommer från ett informellt avtal där USA lovar att försvara Norden om de blir attackerade. Härstammar från 60-talet och vårt avbrutna kärnvapenprojekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in