2026-06-17, 15:36
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan inte du citera det väsentliga istället för att bara länka.

”Niklas Gillström konstaterar dock att TV4:s tittare inte får veta tillräckligt om den 18 år långa avslagshistoriken bakom fallet.
"Men den kontexten ger inte TV4 tittaren. De tycker inte att den förtjänar att få all information i ärendet utan går 100% in på att röra upp en känslostorm kring ett enskilt fall", skriver han.
TV4 uppger att Sandra och hennes mamma utvisades på måndagen.”
Citera
2026-06-17, 15:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Men att ta steget mot lagbrott gör henne till en sämre människa.
Var drar du annars gränsen? Bankrånare och narkotikahandlare begår också sina handlingar med avsikten att materiellt få det bättre.

Vandel räknas…

Jag känner inte till hennes bakgrund, varför hon vill bo här.

Gör man bankrån och andra grova brott orsakar man en direkt skada mot andra.

Självklart ska svensk lagstiftning följas, det säger jag inget om, men jag har förståelse för att en person som befinner sig i en svår eller desperat situation kan göra som hon har gjort. Detta hade nog du och jag kanske också gjort om vi befunnit oss i en liknande situation.

Nu drabbar hennes lagtrots inte bara henne själv utan även en person som är helt oskyldig till att befinna sig i denna situationen.
Citera
2026-06-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
”Niklas Gillström konstaterar dock att TV4:s tittare inte får veta tillräckligt om den 18 år långa avslagshistoriken bakom fallet.
"Men den kontexten ger inte TV4 tittaren. De tycker inte att den förtjänar att få all information i ärendet utan går 100% in på att röra upp en känslostorm kring ett enskilt fall", skriver han.
TV4 uppger att Sandra och hennes mamma utvisades på måndagen.”
Detta visar än en gång hur "trovärdiga" TV4 är i sin rapportering och "granskning".
Citera
2026-06-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Gör man bankrån och andra grova brott orsakar man en direkt skada mot andra.

Självklart ska svensk lagstiftning följas, det säger jag inget om, men jag har förståelse för att en person som befinner sig i en svår eller desperat situation kan göra som hon har gjort. Detta hade nog du och jag kanske också gjort om vi befunnit oss i en liknande situation.

Nu drabbar hennes lagtrots inte bara henne själv utan även en person som är helt oskyldig till att befinna sig i denna situationen.
Hon är såklart lyckosökare men det är ingen rättighet att bo och leva i vilket land man vill. Det får även många svenskar veta som försöker hålla sig kvar i andra länder som t.ex. USA, Thailand och Australien. Att barn får konsekvenser av vad deras förälder gör är ändå rimligt. Dit föräldern åker åker även barnet.
Citera
2026-06-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ja mamman har upprepat brutit mot svensk lag. Tyvärr så drabbar det nu en helt oskyldig person. Det finns massor av personer som hellre ser utvisas än denna flickan.

Jag tycket inte man ska kalla dem för pack. Mamman har säkert jobbat i Sverige och inte begått något brott förutom att ha brutit mot migrationslagstiftningen. Hon kanske bara vill ha ett bättre liv - vilket många av oss i hennes situation skulle vilja ha. Att vilja ha det bra innebär inte att man är en sämre människa.

Att bryta mot svensk lag är kriminellt. Att kalla kriminella för "pack" är väl inte helt irrelevant? Sedan håller jag med om att det finns ännu fler kriminella som borde ha utvisats för länge sedan.
Citera
2026-06-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hon har säkert haft samordningsnummer. Inte komplett personnummer.
Många jobbar grått. Dvs man är anställd i någon annans namn.
I sverige kan man ju ha 4 giltiga legg. Pass, nat.id kort, körkort och skatteverkets ID kort.
dvs du kan låna ut tre av dom till någon som är typ i din ålder och samma etnicitet.
Då kan du både jobba och visa leg om så krävs.

Skolan kräver inte personnummer. Du blir satt i en klass helt enkelt.
Skolan får ju ingen skolpeng automatiskt då barnet inte existerar så staten i sin klokhet har
skapat ett system där alla kommuner för ersättning.

https://www.skolverket.se/styrning-och-ansvar/statsbidrag/hitta-statsbidrag/statsbidrag-for-papperslosa-barn-2026

Malmö är bäst i landet på papperslösa illegala invandrare med barn.
Där får man försörjningsstöd, hyran betald och barnen får gå i skolan upp till Gymnasiet.
" Ingen människa är illegal" är en Malmö slogan.

Perfekt. Ett enormt steg mot att bli en misslyckad stat. Man gör motsatsen till ordning & reda. Istället är det allt åt alla och en total slapphet ska råda. Såklart är detta inget nytt, mer ett konstaterande att Sverige gjort en 180 graders vändning från hur saker fungerade förr.

Det stora fallet kommer komma. Sådana här saker är en bidragande orsak.
Citera
2026-06-17, 16:44
Medlem
AlfaQhards avatar
Jävla bitch som använder dottern som.en sköld
Citera
2026-06-17, 17:08
Medlem
Även om det är synd om ungen på individnivå är det bra att man stävja beteendet.
Misskötsamhet ska ej löna sig.

Tycker Sverige alltför ofta gjort för lite för att utvisa människor ska ut.
Överklaganden på borde vara snabbare att avslå samt berörda personer skall ut snabbare. Vi behöver platserba för verkliga flyktingar.
Citera
2026-06-17, 17:08
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Inte jag heller, då är det i regel lämpligast att undvika att göra några som helst antaganden.
Citat:
…jag har förståelse för att en person som befinner sig i en svår eller desperat situation kan göra som hon har gjort. Detta hade nog du och jag kanske också gjort om vi befunnit oss i en liknande situation.
Du förutsätter inte bara att hennes situation är ”svår och desperat”, utan också att gemene man är beredd att ursäkta hennes lagbrott.

Påminner lite om en händelse sådär 10 år sedan i Stockholm: en illegal invällare knuffade omkull en kvinnas barnvagn (men barn) i sin iver att stjäla hennes handväska.
Reaktionen från åtminstone en offentliganställd vänsterfåne var att ”stackars människa! Tänk vad desperat och utsvulten han måste vara, för att göra något sådant”.

Med andra ord så kan inte många vänsterfånar, som framgångsrikt indoktrinerats i den svenska skolan om ”allas lika värde” och andra dumheter; förstå att ett stort antal människor från mer primitiva kulturer har helt andra trösklar; och det bekommer dem knappast när de utför ohyggliga handlingar mot oskyldiga.

PTSD är mest ett västerländskt fenomen, på grund av att vi har något som kallas ett samvete..

Jag misstänker att den mongoliska kvinnan - som med all säkerhet också är fet - sover gott om nätterna och bekymras knappast av hennes lagbrott.

Kvinnan kan inte försörja sig själv, sin avkomma, än mindre bidra till samhället. Dessutom är hon utomeuropeisk.

Hennes öde är för mig oväsentligt, att hon ligger samhället till last, är ohederlig; och inte hör hemma i Europa, är det enda som Sverige bör beakta.
Citera
2026-06-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Lönekraven torde vara satta på en nivå, som är förenligt med självförsörjning av individen (jag misstänker dock att när det gäller kvinnor, vars behov kräver högre offentliga kostnader, nivån är generöst tilltagen).
Vilket jag hoppas att du anser vara helt i sin ordning (?) Det är ju trots allt ett system som tillämpas i större delen av världen; och som förutom att det säkerställer att invandraren ej blir en alltför stor börda för samhället, också har det fördelen att anseendet av invandrarna hos svenskarna torde förbättras avsevärt.

Sverige är svenskarnas land. Om indier och afrikaner får fritt välja grunder på vilka de förvisar sin (tidigare) vita befolkning, så får svenskarna göra det också.

Det bör ej förglömmas att ett antal länder har viss etnicitet som krav för medborgarskap, utan att mottaga anklagelser likt dina ovan.

Du ska tjäna 34.000 för uppehållstillstånd.
Alltså medianlönen för en inrikes född svensk.
Det är vaken rättvist eller hållbart om en nation har för uppsikt att bygga upp en skattebetalande individ långsiktigt.
Senast redigerad av Hirmas142 2026-06-17 kl. 17:20.
Citera
2026-06-17, 18:14
Medlem
Vi har redan väldigt hög arbetslöshet och dålig integration.
Vill man försöka förbättra dessa problem kan man inte låta folk komma som de vill från alla världens hörn och konkurrera om samma jobb med lägre lön och lägre trösklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Du ska tjäna 34.000 för uppehållstillstånd.
Alltså medianlönen för en inrikes född svensk.
Det är vaken rättvist eller hållbart om en nation har för uppsikt att bygga upp en skattebetalande individ långsiktigt.
Citera
2026-06-17, 19:15
Medlem
Glödskals avatar
Mamman skall ut och vi skall inte splittra familjer eller kidnappa barn. Alltså åker även barnet ut.

Edit: Av artikeln framgår att de redan är utvisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in