2026-06-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, nån jävla respekt för lagen måste vi ha i sverige. Dessa ständiga nya överklaganden, i 18 år !

Nej gör som i många andra länder: Söker du asyl så får du besked i domstol.
Får du avslag så förs du direkt från rättssalen till ett transitboende i avvaktan på hemresa.

Inte som nu, avslag och ut på gatan.

Ja, och jag förstår inte hur man ens kan leva vidare i landet rent logistiskt. Levde hon i skuggsamhället så förutsätter jag att hon jobbade svart, eventuella läkarbesök gick inte via officiella kanaler, bolån omöjligt, hyresavtal svart osv osv. Ingen inbetald skatt.

Eftersom hennes barn är 13 så antar jag att hon gått i skolan som svenska barn och att morsan inte varit del av något skuggsamhälle. Hur fan är det möjligt utan att myndigheter ser detta och ingriper?

När man får utvisningsbeslut borde alla möjligheter till att leva som folk som befinner sig här legalt strypas och upphöras. Söker man om vård borde vårdpersonal vara lagskyldiga till att kontakta polis. Vill man placera sitt barn i skola enligt skolplikten så borde detta ploppa upp i system. För att inte tala om möjligheten till bankkonto. Hennes möjlighet till bankkonto borde varit obefintligt efter 2008. Hon borde inte ens kunna skaffa ett biblioteksskort.

Reserverar mig för eventuella felaktigheter i ovanstående text utifrån hur dagens system faktiskt fungerar och hur lagboken ser ut. Kontentan är att det uppenbarligen är extremt simpelt att leva vidare i Sverige trots rådande utvisningsbeslut. Egentligen borde alla möjligheter till att leva vidare här strypas.

Allt detta är bisarrt.
Citera
2026-06-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad är det som gör att man rent fysiskt lyckats få iväg henne den här gången, men misslyckats vid de 20 föregående utvisningarna?
Nya inkomstkrav.
Citera
2026-06-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Lite mer bakgrund här
https://www.friatider.se/m-tv4-lurar-tittarna-med-snyftreportage-om-sandra-13
Kan inte du citera det väsentliga istället för att bara länka.
Citera
2026-06-17, 14:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdealAmin
Jag tycker att det här är ett av de fall där man kan känna sympati för barnet utan att nödvändigtvis tycka att myndigheterna gör fel.

Om uppgifterna stämmer har mamman haft ett utvisningsbeslut under lång tid men ändå stannat kvar i Sverige. Då är det egentligen inte Sandra som myndigheterna fattat beslut om från början, utan mamman. Problemet är att barn växer upp under tiden och till slut hamnar man i en situation där ett barn som känner sig svensk ska bära konsekvenserna av de vuxnas beslut.

Samtidigt uppstår en svår fråga: om lång vistelsetid i sig automatiskt ska ge rätt att stanna, vad händer då med hela asyl- och migrationssystemet? Då skulle ett utvisningsbeslut i praktiken kunna förlora sitt värde om det går att stanna tillräckligt länge.

Det som gör mig kluven är just att Sandra inte kan lastas för något. Hon har inte valt var hon föddes eller vilka beslut hennes mamma fattade. Men det är också svårt att lägga ansvaret på svenska myndigheter när utvisningsbeslutet verkar ha funnits under många år.

Så jag landar ungefär där du gör: det är sorgligt på ett mänskligt plan, men det betyder inte automatiskt att beslutet är fel på ett juridiskt plan. Det är snarare ett exempel på hur hårt det kan bli när människors liv och migrationslagstiftning kolliderar.
Ska vi ha ett rättssystem där man får amnesti om man bara upprepar brottet tillräckligt ofta?

Om jag har ett företag men struntar i att deklarera inkomst och moms utan bara behåller pengarna kommer Skatteverket att döma ut avgifter och skönstaxera mig. Men jag struntar i avgifterna, skatterna och deklarationerna, år efter år. Ska det vara så att efter ett visst antal missade deklarationen blir jag deklarations- och skattebefriad?

Om jag olovandes lånar min grannes gräsklippare, och han säger åt mig i allt skarpare tonfall men jag bara fortsätter - ska det finnas en gräns efter vilken jag har RÄTT att använda hans gräsklippare? Det kanske till och med blir så att gräsklipparen övergår i min ägo efter ett tillräckligt stort antal tjuvlåningar?

När jag blir tagen för fortkörning för tionde gången så får jag därefter köra hur fort jag vill?
Citera
2026-06-17, 14:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nya inkomstkrav.
Jo, men hon har ju blivit utvisad på andra grunder tidigare men ändå stannat kvar. Varför stannar hon inte bara kvar den här gången också?
Citera
2026-06-17, 15:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Så du erkänner att ni höger är tvättäkta nazister?

Givetvis, ger vi sociopatiska narcissistiska fascister och rasister makten så leder det till just socopatisk inhuman narcissistisk och rasistisk politik. Glädjer mig att vänstern leder, majoriteten är människor som inte saknar empati likt ni sadistiska nazistkräk gör. I valet röstar vi bort denna ondskan, rösta bort Tidö.

Men då drabbar ondskan istället vanliga svenskar, som blir rånade, våldtagna, mördade istället. Svenskar blir koloniserade. Sverige ansvar gäller främst för svenskar. Andra länder ansvarar för sina egna medborgare. Det är du som är ett ondskefullt, rasistiskt och nazistiskt kräk utan heder.
Senast redigerad av DeValera 2026-06-17 kl. 15:03.
Citera
2026-06-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, men hon har ju blivit utvisad på andra grunder tidigare men ändå stannat kvar. Varför stannar hon inte bara kvar den här gången också?
Man har försvårat eller gjort det omöjligt att byta skäl som hon har gjort tidigare. Sen blev de väl infångade och satta i förvar, förmodligen först mamman.
Citera
2026-06-17, 15:03
Medlem
Hur kan detta öht vara en diskussionsfråga? Mamman har ju uppenbarligen aldrig haft rätt att stanna i Sverige. Nu har man äntligen rättat till lagen så packet kan skickas iväg. Om det innebär olägenheter för 13-åringen så är det bara mamman som kan klandras.
Citera
2026-06-17, 15:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Hur kan detta öht vara en diskussionsfråga? Mamman har ju uppenbarligen aldrig haft rätt att stanna i Sverige. Nu har man äntligen rättat till lagen så packet kan skickas iväg. Om det innebär olägenheter för 13-åringen så är det bara mamman som kan klandras.

Ja mamman har upprepat brutit mot svensk lag. Tyvärr så drabbar det nu en helt oskyldig person. Det finns massor av personer som hellre ser utvisas än denna flickan.

Jag tycket inte man ska kalla dem för pack. Mamman har säkert jobbat i Sverige och inte begått något brott förutom att ha brutit mot migrationslagstiftningen. Hon kanske bara vill ha ett bättre liv - vilket många av oss i hennes situation skulle vilja ha. Att vilja ha det bra innebär inte att man är en sämre människa.
Citera
2026-06-17, 15:19
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
tänk dig från ca 30 år 1998 till ca 6000-7000 i skrivande stund. Något bör ha hänt ?
Antagligen djungeltelegrafen nått Mongoliet gällande bristen på överlevnadsinstinkt hos européer; och mer specifikt den ologiska generositeten i Sverige gentemot de som endast utgör en belastning (och fara) för urbefolkningen.
Citera
2026-06-17, 15:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Ja, och jag förstår inte hur man ens kan leva vidare i landet rent logistiskt. Levde hon i skuggsamhället så förutsätter jag att hon jobbade svart, eventuella läkarbesök gick inte via officiella kanaler, bolån omöjligt, hyresavtal svart osv osv. Ingen inbetald skatt.

Eftersom hennes barn är 13 så antar jag att hon gått i skolan som svenska barn och att morsan inte varit del av något skuggsamhälle. Hur fan är det möjligt utan att myndigheter ser detta och ingriper?

När man får utvisningsbeslut borde alla möjligheter till att leva som folk som befinner sig här legalt strypas och upphöras. Söker man om vård borde vårdpersonal vara lagskyldiga till att kontakta polis. Vill man placera sitt barn i skola enligt skolplikten så borde detta ploppa upp i system. För att inte tala om möjligheten till bankkonto. Hennes möjlighet till bankkonto borde varit obefintligt efter 2008. Hon borde inte ens kunna skaffa ett biblioteksskort.

Reserverar mig för eventuella felaktigheter i ovanstående text utifrån hur dagens system faktiskt fungerar och hur lagboken ser ut. Kontentan är att det uppenbarligen är extremt simpelt att leva vidare i Sverige trots rådande utvisningsbeslut. Egentligen borde alla möjligheter till att leva vidare här strypas.

Allt detta är bisarrt.

Hon har säkert haft samordningsnummer. Inte komplett personnummer.
Många jobbar grått. Dvs man är anställd i någon annans namn.
I sverige kan man ju ha 4 giltiga legg. Pass, nat.id kort, körkort och skatteverkets ID kort.
dvs du kan låna ut tre av dom till någon som är typ i din ålder och samma etnicitet.
Då kan du både jobba och visa leg om så krävs.

Skolan kräver inte personnummer. Du blir satt i en klass helt enkelt.
Skolan får ju ingen skolpeng automatiskt då barnet inte existerar så staten i sin klokhet har
skapat ett system där alla kommuner för ersättning.

https://www.skolverket.se/styrning-och-ansvar/statsbidrag/hitta-statsbidrag/statsbidrag-for-papperslosa-barn-2026

Malmö är bäst i landet på papperslösa illegala invandrare med barn.
Där får man försörjningsstöd, hyran betald och barnen får gå i skolan upp till Gymnasiet.
" Ingen människa är illegal" är en Malmö slogan.
Citera
2026-06-17, 15:33
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja mamman har upprepat brutit mot svensk lag.
Citat:
Hon kanske bara vill ha ett bättre liv - vilket många av oss i hennes situation skulle vilja ha. Att vilja ha det bra innebär inte att man är en sämre människa.
Men att ta steget mot lagbrott gör henne till en sämre människa.
Var drar du annars gränsen? Bankrånare och narkotikahandlare begår också sina handlingar med avsikten att materiellt få det bättre.

Vandel räknas…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in