Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Hängde mycket på biblioteket när jag var lite yngre, läste tidskrifter, dagstidningar och pluggade.
Hängde ihop lite med att man hade sämre ekonomi. Nu har jag råd att köpa de böcker och tidningar jag vill ha.
Jag lånar fortfarande böcker, och läser tidskrifter på biblioteket regelbundet. För mig handlar det inte om ekonomi i första hand. Har råd att köpa. Folk kan dessutom köpa billigt på secondhand/loppisar, eller vid utgallring på biblioteket etc.
Förr köpte jag tidningar, och det var vanligt att jag bara läste dem en gång. Sedan blev de bara liggande hemma. Läste sällan samma tidning flera gånger. Tycker att det är slöseri med pengar. Även om jag har råd.
Jag har köpt böcker som har verkat bra och intressanta. Men när jag har läst dem, så tyckte jag att de var dåliga. Ville absolut inte läsa dem igen. Andra böcker har varit helt okej. Men sedan har de funnits i någon av mina bokhyllor i åratal, och aldrig blivit lästa igen. Skulle jag behålla samtliga böcker som jag någonsin har köpt, så skulle det bli en massa bokhyllor för böcker som jag troligtvis aldrig skulle läsa igen. Nu fokuserar jag hellre på att behålla böcker som jag faktiskt vill äga, och läsa igen.
Så lånar gärna böcker på biblioteket. Ibland händer det att jag lånar något, gillar vad jag har läst, och köper det.