2026-06-16, 19:49
Medlem
Godmorgon kära Flashbackare och Sverige vänner för ett tag sedan så kom jag över information om smurfigururer. Denna källan förkunnade för mig att Smurfigururer skulle växa i värde och ha ett enormt samlarvärde samt vara oerhört eftertraktade. Sedan dess så har jag ackulerat en stor summa smurfigururer som jag spenderat ca 37000 kr på. Varav ca 25000 från källans egna ytterst eftertraktade samling som jag lyckades köpa innan den gick upp på allmäna marknaden och genom min charm dessa figurernan är ytterst ovanliga och jag lyckades få dem för nästan bara en bråkdel av värdet. Jag kunde inte hitta specifika priser och deras riktiga värde och har därför mest handlat hem alla jag kommit över efter det med mina kunskaper inom budgivning. Nu har jag försökt sälja dem en längre tid och ingen nappar inte ens på budgivning ingen lägger ens första bud detta trots att jag anser mig ha använt ett ytterst lågt startbelop. Nu börjar jag undra om jag blivit lurad eller bara inte hittat rätt marknad/ är uruselt säljare. Vad tror ni?
Citera
2026-06-16, 19:54
Medlem
Du har blivit lurad ja
Citera
2026-06-16, 20:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
För att smurfar ska ha ett värde så ska de vara i mycket bra skick utan nötningsmärken, tusch under fötter eller liknande.
Det finns också olika priser på samma smurfar beroende på vilka färger de har på ex. halsdukar, flaggor, olika text under foten eller annat som skiljer. Vissa är väldigt värdefulla medans vissa är mer eller mindre värda någon tia.

Det fanns förr en smurfbibel där värden på alla olika smurfar fanns, kolla om tillverkaren Schleich har några att sälja eller om Holmfrids Figurer har information.

Jag har en del kunskap i ämnet ska tilläggas då jag fick hjälpa till med en samling.
Citera
2026-06-16, 20:15
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaffeDurfsson
Godmorgon kära Flashbackare och Sverige vänner för ett tag sedan så kom jag över information om smurfigururer. Denna källan förkunnade för mig att Smurfigururer skulle växa i värde och ha ett enormt samlarvärde samt vara oerhört eftertraktade. Sedan dess så har jag ackulerat en stor summa smurfigururer som jag spenderat ca 37000 kr på. Varav ca 25000 från källans egna ytterst eftertraktade samling som jag lyckades köpa innan den gick upp på allmäna marknaden och genom min charm dessa figurernan är ytterst ovanliga och jag lyckades få dem för nästan bara en bråkdel av värdet. Jag kunde inte hitta specifika priser och deras riktiga värde och har därför mest handlat hem alla jag kommit över efter det med mina kunskaper inom budgivning. Nu har jag försökt sälja dem en längre tid och ingen nappar inte ens på budgivning ingen lägger ens första bud detta trots att jag anser mig ha använt ett ytterst lågt startbelop. Nu börjar jag undra om jag blivit lurad eller bara inte hittat rätt marknad/ är uruselt säljare. Vad tror ni?
Varför sålde din "källa" för en bråkdel av värdet till dig? För att vara snäll? I så fall kunde han väl bara gett dig kontanter?
Citera
2026-06-16, 20:17
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja du har blivit blåst!
Citera
2026-06-16, 20:21
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Visst fanns det exklusiva smurfar som kom i kartong och var mer välgjorda och hade en massa detaljer? Jag har en vag minnesbild av en fång-smurf som satt i en bur med löstagbara galler och golv/tak plankor?

Sen fanns ju proletär-smurfarna som låg i stora plast-sfärer och var kantstötta och dåligt målade redan innan man köpte dem.

EDIT:
Nu hittade jag fång-smurfen!
https://bluedwarfs.com/en/schleich-smurfs/4071323-40212-cage-smurf-in.html
Senast redigerad av Felicia.C.Rose 2026-06-16 kl. 20:27.
Citera
2026-06-16, 20:42
Medlem
Ärligt - vad är en "smurfigur"....

Menar du smurFFigurer från Schleich?
Citera
2026-06-16, 21:10
Medlem
Man-At-Armss avatar
Som redan skrivits är vissa smurfer knappt värda något. Jag har sett några som sålts för runt tio-tjugo kr på second hand. Och skicken har inte alltid varit direkt dåliga heller. Nu letar jag inte efter dessa figurer, men jag har inte stött på några som sålts för större summor på second hand.
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Visst fanns det exklusiva smurfar som kom i kartong och var mer välgjorda och hade en massa detaljer? Jag har en vag minnesbild av en fång-smurf som satt i en bur med löstagbara galler och golv/tak plankor?

Sen fanns ju proletär-smurfarna som låg i stora plast-sfärer och var kantstötta och dåligt målade redan innan man köpte dem.

EDIT:
Nu hittade jag fång-smurfen!
https://bluedwarfs.com/en/schleich-smurfs/4071323-40212-cage-smurf-in.html
Åfan. Minns bara de mer exklusiva smurferna. En jävla svamp gick ju på en förmögenhet. Högt kilopris på plast. Det fick bli en och annan kinderägg-smurf för mig i stället.
Citera
2026-06-16, 21:13
Medlem
TheJesuits avatar
Smurffiguriner är kassaskåpssäkert som investering! Köp fler så snabbt du kan, inget pris är för högt, snart är de värda hur mycket som helst!

Pucko.
Citera
2026-06-16, 21:16
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Som redan skrivits är vissa smurfer knappt värda något. Jag har sett några som sålts för runt tio-tjugo kr på second hand. Och skicken har inte alltid varit direkt dåliga heller. Nu letar jag inte efter dessa figurer, men jag har inte stött på några som sålts för större summor på second hand.

Åfan. Minns bara de mer exklusiva smurferna. En jävla svamp gick ju på en förmögenhet. Högt kilopris på plast. Det fick bli en och annan kinderägg-smurf för mig i stället.

Ja, det var ju säkert piratkopior från Hong-Kong, så plebej-smurfarna var kanske något som var vanligare i småstäder och på Skänninge marknad.
Citera
2026-06-16, 21:47
Medlem
klemenzas avatar
Citat:

Det är stor skillnad i värde på olika smurffigurer. Vissa som astronautsmurfen eller guldsmurfar kan vara riktigt värdefulla. Lägg ut en lista på vad du har här. Tips: Det finns slutna Facebookgrupper där de riktiga rariteterna säljs.
Citera
2026-06-17, 15:39
Medlem
Citat:

Jag antar Tyskland är en stor marknad - barnen som lekte med dessa är nu vuxna (till det yttre). Och kan ha råd att kosta på sig en liten nostalgisk figur. På tyska heter de Schlumpf och i plural Schlümpfen
Sök bland tyska leksaker (Spielzeuge).

Annars tack för en roande tråd. (Smurfvärdesäkrat kapital).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in