2026-06-16, 19:22
  #27613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Trump säger sanningen om skurkarna i Israel.

”Israel har krigat mot Libanon alldeles för länge och alldeles för många människor dödas. Man behöver inte slå ut ett flerfamiljshus varje gång man letar efter någon. Det finns många människor i de där flerfamiljshusen och de tillhör inte alla Hizbollah, sade Trump.

Enligt Trump skulle Syriens president, den tidigare al-Qaida-ledaren Ahmed al-Sharaa, ha varit mer human i sin krigföring om fått kriga mot Hizbollah.

– Om Israel inte kan göra jobbet utan att döda alla andra så kan han och Syrien göra jobbet.”

https://www.friatider.se/donald-trumps-nya-han-mot-netanyahu

Trump säger väldigt mycket men just det han talade om här låter som ett rent hot.

Ge Julani-regimen understöd och fri lejd in Libanon och du får ett folkmord världen sent kommer glömma.
Citera
2026-06-16, 19:29
  #27614
Medlem
TELAVIV91s avatar
Så nu har usa ändrat inställning till Iran. Vance verkar gilla att jobba med dem, och Trump anser att ledarna är trevliga, rationella, starka och smarta. Hur ska detta sluta om han byter ut Israel mot Iran som usa's gullegris?
Citera
2026-06-16, 19:31
  #27615
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Så nu har usa ändrat inställning till Iran. Vance verkar gilla att jobba med dem, och Trump anser att ledarna är trevliga, rationella, starka och smarta. Hur ska detta sluta om han byter ut Israel mot Iran som usa's gullegris?

Det går över. Ge det en vecka.
Citera
2026-06-16, 19:42
  #27616
Medlem
JustTrollings avatar
Så nu ska USA lätta på sanktioner mot Iran så Iran kan exportera olja. Effective immediately.

The art of the deal.


The Trump-Iran Deal Allows Tehran to Immediately Sell Oil

The agreement also waives banking and transport sanctions to facilitate transactions, an early financial benefit
https://www.wsj.com/world/middle-east/the-trump-iran-deal-allows-tehran-to-immediately-sell-oil-37a1ebe5
Citera
2026-06-16, 19:44
  #27617
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
AIPACs lobbypengar utgörde ca 0.5% av lobbygrupernas totala investering i det senaste valet. inte så intressant vad de tycker, om man nu inte har fått sin hjärna våldtagen av en "hypno-jude", är det det du råkat ut för?

K bry. Starta en tråd om lobbygruppernas investeringar då.

Här är det kriget mellan USA, Israel och Iran som gäller, och AIPAC är den klart största lobbygruppen inblandad i den konflikten.
Citera
2026-06-16, 19:50
  #27618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Nu var han inte general, utan generalmajor. Men det är förstås väl mycket begärt att en tangentbordskrigande wannabe-sionist skulle kunna militärgrader, ens de som används i IDF.


Nej, Gofman var inte generalmajor 7 oktober 2023, han var brigadgeneral. Jag har angett Gofmans korrekta översatta grad i inläggen här ovan. Israel har ingen ren generalsgrad som vi har i Sverige.

Att en de facto tangentborgskrigande wannebe-terrorist kallar just mig tangentbordskrigande wannabe-sionist är lite lustigt eftersom jag är vare sig tangentsbordskrigare eller wannabesionist, bara krigare och sionist.
Citera
2026-06-16, 19:52
  #27619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Så nu har usa ändrat inställning till Iran. Vance verkar gilla att jobba med dem, och Trump anser att ledarna är trevliga, rationella, starka och smarta. Hur ska detta sluta om han byter ut Israel mot Iran som usa's gullegris?

Det låter positivt, nästan så att man kan tänka sig att USA har vunnit något och att regimen har förändrats?

Då är det nog bara bra för Israel med.

Det är dock viktigt att upprätthålla charaden till viss del, Iran VANN kriget!! USA har förlorat allt och håller på att gå under pga mullornas supermakter!

Du vet väl hur känsliga dödskults-islamister är när dom fåt ansiktet sönderslaget, dom måste få känna att dom har vunnit med. Så är det bara.

Frågan nu är bara, klarar dom av att hålla skenet av en bedräglig ”vinst” uppe inför folket? Tveksamt va?
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-06-16 kl. 19:57.
Citera
2026-06-16, 19:56
  #27620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
K bry. Starta en tråd om lobbygruppernas investeringar då.

Här är det kriget mellan USA, Israel och Iran som gäller, och AIPAC är den klart största lobbygruppen inblandad i den konflikten.

På vilket sätt var AIPAC inblandade i konflikten?

Var inte Qatar inblandade på något sätt i konflikten? Vissa påstår det iaf.

Är det så att man bara får tala om en lobbygrupp i denna lilla sidodiskussion?
Citera
2026-06-16, 19:57
  #27621
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Så nu har usa ändrat inställning till Iran. Vance verkar gilla att jobba med dem, och Trump anser att ledarna är trevliga, rationella, starka och smarta. Hur ska detta sluta om han byter ut Israel mot Iran som usa's gullegris?

Har du sett på kartan och kollat naturtillgångarna?

Iran skulle vara ett hundra gånger bättre kap för USA än något annat land i hela Mellanöstern, Israel medräknat. En USA-Iran-allians skulle tillåta USA att "projicera power" både i mellanöstern och mot Asien på en helt annan nivå än de kan idag.

Men Iran kommer aldrig att gå med på det, så det är en hopplös våt dröm.

Trump gillar Iran därför att de håller vad de säger och de har hela tiden visat aktning för honom (eller för USAs presidentämbete). Trots att de sen början har sagt att de inte kan lita på USA/Trump, så har det inte varit menat som skällsord utan som en logisk grund för att de därför behövs nån annan mekanism. Det tog en tid innan Trump fattade det, men nu verkar han vara on track.

- - -

Det gjorde dessutom helt tydligt djupt intryck på Trump att när Iran fullföljde sitt hot om att skjuta missiler på Iran om Netanyahu angrep Beirut så var det inledningsvis bara två missiler, riktade mot israeliska flygfält/flygbaser i norra Israel. Det var alltså "vedergällningen" för att Israel attackerat ett civilt bostadshus i Beirut, och det tyckte Trump var "rätt måttligt". Sen hämnades Israel på de två missilerna genom att angripa betydligt fler mål i Iran, inklusive oljeinfrastruktur, i ett extremt tydligt försök att försöka trigga igång ett fullskaligt krig igen, och då sköt Iran iväg några missiler till.

Det var den avgörande händelsen som fick Trump att svänga, att Israel/Netanyahu medvetet försökte sabba Trumps fredsprocess, genom två "absolut inte"-angrepp, först ett civilt bostadshus i Beirut (trots att Trump redan tidigare sagt att Beirut INTE ska angripas) och sedan ett angrepp på iransk oljeproduktion (som t.o.m. USA slutat angripa för att inte trigga ett "all out war" som drog in arabländerna). Och medan Israel betedde sig på det visat såg iranierna till att hålla sig själva på mattan för att inte äventyra fredsprocessen.

Det var ett totalt misslyckande av Netanyahu, som därmed brände broarna till Trump (som också ringde och skällde ut honom, första gången). Och för några dagar sedan gjorde Netanyahu det igen.

Det har lett till en psykologisk situation där USA och Iran "tillsammans" försöker hålla fredsprocessen levande, medan deras "gemensamma fiende" Israel gör allt för att förstöra den. Iran och USA har alltså samma mål (också fast de fortsättningsvis käbblar om detaljerna), men Israel har ett diametralt motsatt mål.

Så det är inte alls konstigt att Trump-administrationen känner att Iran är ett slags "partner". Det kommer knappast att hålla i sig länge, men det kan vara allt som behövs för att ro ett fungerande fredsavtal i hamn.

Det som är mer intressant är dock om Trump känner ett fortsatt behov av att hämnas på Netanyahu/Israel, det kan få rätt stora följder under de kommande 2,5 åren. Vi talar trots allt om en amerikansk president som yrade om ett väpnat angrepp på ett NATO-land (Grönland). Israels räddning kan i det fallet vara att det är val inom några månader, att Netanyahu ligger efter i galluparna och att han sannolikt hamnar i finkan för mutbrott när han inte mer kan hävda immunitet (som premiärminister). Om Israels nya regering ser till att Netanyahu slängs i finkan (vilket de gladeligen gör) så får ju Trump sin "hämnd"...
Citera
2026-06-16, 20:05
  #27622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Det var alltså "vedergällningen" för att Israel attackerat ett civilt bostadshus i Beirut,

Lögn. Om det ligger en Hizbollahisk kommandocentral i huset är det inte civilt utan ett militärt mål Israel har rätt att angripa.

Det är intressant att se hur du konsekvent ljuger i exakt alla inlägg du skriver.
Citera
2026-06-16, 20:10
  #27623
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, Gofman var inte generalmajor 7 oktober 2023, han var brigadgeneral. Jag har angett Gofmans korrekta översatta grad i inläggen här ovan. Israel har ingen ren generalsgrad som vi har i Sverige.

Att en de facto tangentborgskrigande wannebe-terrorist kallar just mig tangentbordskrigande wannabe-sionist är lite lustigt eftersom jag är vare sig tangentsbordskrigare eller wannabesionist, bara krigare och sionist.

Ok, du har rätt om militärgraden.
Citera
2026-06-16, 20:12
  #27624
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Lögn. Om det ligger en Hizbollahisk kommandocentral i huset är det inte civilt utan ett militärt mål Israel har rätt att angripa.

Det är intressant att se hur du konsekvent ljuger i exakt alla inlägg du skriver.

Du menar som alla hus i Gaza-remsan också var "militära mål"...

Är det inte litet onödigt att bekräfta världens alla stereotypa föreställningar om judar. Och det var ett civilt bostadshus, det är du som återigen snedvrider, skapar halmgubbar och ljuger som... tja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in