2026-06-16, 17:38
Medlem
hej jag har en blandras hund på 3 år, vi vet inte vilken ras hon är men misstänker att hon är amstaff blandning. hon har mankhöjd på 50cm och väger ca 25kg

vi fick henne för 1 år sen, när vi fick henne så gjorde hon sina behov inomhus och tuggade sönder allt hon hittade, spelade ingen roll om hon va själv eller inte ( nu tuggar hon inte sönder och gör knappt några behov inne) och de spelade ingen roll hur mycket saker eller hur ofta man va ute med henne.
'
sedan när vi fick henne så drog hon allt vad hon hade hela promenaden, vi testade att muta henne till att gå fint men den funkar bara när man hon ser att man har något i handen och sen efter ca 10 min så tröttnar hon och bryr sig inte vi har typ provat alla former av träning för det men hon bryr sig helt ärligt inte eller så går hon fint ena promenaden och går uselt den andra gången

vi testade sedan nossele men sedan lärde hon sig att komma ur den och slet sig några gånger.
vi har just nu kättingstryp vilket funkar okej nu efter 1 år så drar hon mindre men det är ändå ofta hon drar.

sedan har hon problem med andra hundar, så fort hon ser en annan hund när vi är ute så stannar hon upp och stirrar, hon skäller aldrig mot dem och gör aldrig utfall mot dem men hon stannar upp stirrar och vägrar gå ibland reser hon ragg men hon har inte gjort de på länge. Är den andra hunden glad så blir hon ochså de och drar mot den

hon har aldrig haft någon hundkompis under min vetskap när jag lät henne hälsa på en hund som hon va intresserad av så sniffade dem sen blev min hund sur och morrade till och hoppa mot mig, sen en annan gång försökte vi igen med en golden retriver, min hund sniffade men va sedan helt obrydd och ville inte hälsa eller nått, vi släppte henne lös och hon valde att hålla sig på sin sida av hundrastgården, sedan skulle jag hälsa på den andra hunden men då kommer min hund och springer rakt mot den andra hunden och hoppar på den.

hon har även problem med maskerade personer och skäggiga överviktiga män, de va en man på bussen som hade solglasögon och då blev hon vad jag tolkar osäker och började morra men sedan när han tog av dem så va de ingen fara

som sagt behöver all hjälp vi kan få
Citera
2026-06-16, 17:58
Medlem
Kanske borde ni testa att träffa en hundpsykolog som kan hjälpa er att förstå er hunds beteende bättre.

Här är en men finns många. Prova att söka och i den staden närmast er.

https://hundskolorna.se/problembeteende/?cn-reloaded=1
Citera
2026-06-16, 18:18
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Använd hundsele istället för koppel då har du bättre kontroll över hunden!
Citera
2026-06-16, 18:19
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man.hater17
….
sedan när vi fick henne så drog hon allt vad hon hade hela promenaden, vi testade att muta henne till att gå fint men den funkar bara när man hon ser att man har något i handen och sen efter ca 10 min så tröttnar hon och bryr sig inte vi har typ provat alla former av träning för det men hon bryr sig helt ärligt inte eller så går hon fint ena promenaden och går uselt den andra gången

….

Ger ni henne något av det ni har i handen ibland eller visar ni det bara så hon vet att det finns?
Prova med att ge henne en liten bit efter en kort stund om hon går fint utan att dra. Sen efter en stund igen. Beröm henne med snäll röst då och då också, utan att ge henne något. Hon ska inte veta när hon ska få en godbit, den ska komma oregelbundet. Inget överdrivet beröm, bara som den naturligaste sak i världen.

Jag brukar visa mina hundar att jag inte har glömt godiset när vi går ut. Det gör dem lite mer uppmärksamma på mig. Sen får dom en småbit, eller muntligt beröm, då och då under promenaden. Torrfoder för katt brukar vara omtyckt, det är små bitar som vanligen inte kladdar i fickan och smaksatta för kräsna katter. Det brukar ofta finnas smakprov i djuraffärer som fungerar utmärkt att testa med.

För övrigt har du fått råd om att ta hjälp av en instruktor, det kan fungera bra men kolla upp med andra så du får tag i nån värd namnet!
Citera
2026-06-16, 18:30
Medlem
Jag tycker det låter som att ni inte är mogna att ha en sån hund. Ni ska ha en enkel renrasig familjehund.
Citera
2026-06-16, 19:01
Medlem
I många fall så är det bättre att avliva dessa omplaceringshundar. Grannen hade en som bara skällde och skällde. Visst, hunden fick leva men ägaren kunde inte längre leva ett normalt liv. Är det verkligen värt stor uppoffring för att ett djur ska finnas.

Den skyldiga är den första ägaren. Ska verkligen andra tvingas att få dåligt samvete om en hund avlivas. Nej, allt ansvar vilar på den första ägaren!!!
Citera
2026-06-16, 19:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag tycker det låter som att ni inte är mogna att ha en sån hund. Ni ska ha en enkel renrasig familjehund.

Håller med dig, en omplaceringshund är just en omplaceringshund av en orsak och det är oftast att de helt enkelt inte funkar i hemmet.

Att sen dessutom välja en blandning som är av den skarpare sorten och som det låter som så saknar TS kunskap om hundar så är det bäddat för att inte bli bra.

Om nu TS måste ha en hund så skulle denne ha satsat på något enkelt som ex. cocker.
Citera
2026-06-16, 19:53
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Ska dom hålla direkt i selen menar du? Koppel behövs till både halsband och sele men hundar som drar ska INTE ha sele, de drar oftast betydligt mer med sele eftersom den gör det lättare att dra. Bara töntar har sele på sin hund om den inte ska dra något. Dessutom sitter flertalet selar helt fel så de irriterar, och kan skada hundens frambensrörelser.

Ett väl utprovat halsband med halvstrypeffekt är bättre än helstryp och hundar ska kunna gå kopplade utan att dra.
Citera
2026-06-16, 20:00
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Ska dom hålla direkt i selen menar du? Koppel behövs till både halsband och sele men hundar som drar ska INTE ha sele, de drar oftast betydligt mer med sele eftersom den gör det lättare att dra. Bara töntar har sele på sin hund om den inte ska dra något. Dessutom sitter flertalet selar helt fel så de irriterar, och kan skada hundens frambensrörelser.

Ett väl utprovat halsband med halvstrypeffekt är bättre än helstryp och hundar ska kunna gå kopplade utan att dra.

Jag har aldrig haft sån problem med mina schäferhundar då de fick lära sig tidigt att gå i koppel men nu handlar det om en omplacering och då kan det vara bra med en sele!
Citera
2026-06-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

har vi sele så drar hon mer vi har det med, hon drar mindre med halsband
Citera
2026-06-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Ger ni henne något av det ni har i handen ibland eller visar ni det bara så hon vet att det finns?
Prova med att ge henne en liten bit efter en kort stund om hon går fint utan att dra. Sen efter en stund igen. Beröm henne med snäll röst då och då också, utan att ge henne något. Hon ska inte veta när hon ska få en godbit, den ska komma oregelbundet. Inget överdrivet beröm, bara som den naturligaste sak i världen.

Jag brukar visa mina hundar att jag inte har glömt godiset när vi går ut. Det gör dem lite mer uppmärksamma på mig. Sen får dom en småbit, eller muntligt beröm, då och då under promenaden. Torrfoder för katt brukar vara omtyckt, det är små bitar som vanligen inte kladdar i fickan och smaksatta för kräsna katter. Det brukar ofta finnas smakprov i djuraffärer som fungerar utmärkt att testa med.

För övrigt har du fått råd om att ta hjälp av en instruktor, det kan fungera bra men kolla upp med andra så du får tag i nån värd namnet!

vi har provat det med, men som sagt så tröttnar hon efter ca 10 min eller om hon ser att vi inte har något i handen.

vi har tänkt på instruktör men de e ju så dyrt de e ju upp mot 1000-2000 för bara första besöket
Citera
2026-06-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I många fall så är det bättre att avliva dessa omplaceringshundar. Grannen hade en som bara skällde och skällde. Visst, hunden fick leva men ägaren kunde inte längre leva ett normalt liv. Är det verkligen värt stor uppoffring för att ett djur ska finnas.

Den skyldiga är den första ägaren. Ska verkligen andra tvingas att få dåligt samvete om en hund avlivas. Nej, allt ansvar vilar på den första ägaren!!!

min hund skäller inte alls det största problemet är att hon drar och stannar upp när hon ser en annan hund, när hon är hemma så är hon världens bästa hund
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in