2026-06-16, 14:47
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
MK förekommer i tre mål i Växjö tingsrätt.

B 1957-25, avslutades i maj 2025.

T 378-23, är mamman L som ansöker om skilsmässa i januari 2023. Avslutades februari 2024. Kan ha varit så att dom aldrig följde upp skilsmässoansökan.

T 3586-25, är mamman L som stämmer. Skilsmässa igen. Ansökan i juni 2025. Dom i augusti 2025 men överklagades av MK till Göta HR som avslog prövningen i september samma år.

Skilsmässan vann laga kraft i december efter att även HD nekade prövningstillstånd. De hade ingen betänketid så jag undrar verkligen om det var så att den officiella skilsmässan var det som triggade honom nu.
Citera
2026-06-16, 15:01
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Skilsmässan vann laga kraft i december efter att även HD nekade prövningstillstånd. De hade ingen betänketid så jag undrar verkligen om det var så att den officiella skilsmässan var det som triggade honom nu.

Att det här inte kunde undvikas är ett rejält jävla misslyckande. Mammans misshandelsanmälning (även om den lades ned) i kombination med varningar till soc, hotfullt beteende på socmöten, samtidigt som GM överklagar skilsmässan hela vägen till HD(!) borde tända alla varningssignaler som finns hos berörda myndigheter.
Citera
2026-06-16, 15:27
Medlem
israelisinnocents avatar
Hoppas flickorna kan ha en fin relation till farmor och farfar
Citera
2026-06-16, 15:31
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Att det här inte kunde undvikas är ett rejält jävla misslyckande. Mammans misshandelsanmälning (även om den lades ned) i kombination med varningar till soc, hotfullt beteende på socmöten, samtidigt som GM överklagar skilsmässan hela vägen till HD(!) borde tända alla varningssignaler som finns hos berörda myndigheter.

Håller med dig. Man har förvisso rätt att överklaga formalia runt en skilsmässa som till exempel om det ska finnas betänketid eller liknande, vilket i grunden är bra, men att någon överklagar hela vägen till HD är inte sunt…
Citera
2026-06-16, 15:32
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Hoppas flickorna kan ha en fin relation till farmor och farfar

Hoppas i första hand att de över huvud taget överlever och det utan men. Relationen till farmor och farfar är inte i fokus.
Citera
2026-06-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imorgonkanske
Fria från honom för evigt? Skämtar du? Han har fullständigt förstört deras liv och utsatt dem för ett av de värsta trauman som en människa kan uppleva. OM döttrarna klarar sig utan några som helst men (det får man verkligen hoppas) så kanske, kanske de så småningom kan gå vidare.

Pappan hade också bara kunnat acceptera situationen, gjort det bästa av den, svälja sin stolthet, sålt huset om han nu inte hade haft råd att bo kvar där. Stannat kvar i Sverige och bott i boende han haft råd med och fått träffa sina döttrar eller flyttat tillbaka till NZ. Flickorna kunnat besöka honom och sina farföräldrar några veckor om året. Han hade så många alternativ. Han hade också kunnat söka hjälp.

Men nej, den här pappans ego var allt för skört, så det kunde han inte tänka sig. Istället valde han att fördärva livet för tre människor som han har sagt sitt älska. Så sjukt. Kräks. 🤮

Finns inga som helst förmildrande omständigheter för hans agerande.

Nu var det ju inte så att jag skrev att det fanns några förmildrande omständigheter till hans avskyvärda handlingar, läs vad andra skriver och ha lite ödmjukhet.

Och jag skrev att det enda som kan innehålla en strimma ljus i den här historien (om alla överlever) är att de inte behöver vara rädda för att pappans fängelsestraff inte blir livstid på riktigt, att han får permission, att han försöker få kontakt. Det kommer ju aldrig mer att ske, han är död. Det menade jag med att de är "fria"
Att alla inblandade går med livslånga trauman, aldrig kommer att komma över det här osv, det är ju helt självskrivet. Men det tänker jag att alla förstår, och ingen behöver påpeka det.
Citera
2026-06-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Nu var det ju inte så att jag skrev att det fanns några förmildrande omständigheter till hans avskyvärda handlingar, läs vad andra skriver och ha lite ödmjukhet.

Och jag skrev att det enda som kan innehålla en strimma ljus i den här historien (om alla överlever) är att de inte behöver vara rädda för att pappans fängelsestraff inte blir livstid på riktigt, att han får permission, att han försöker få kontakt. Det kommer ju aldrig mer att ske, han är död. Det menade jag med att de är "fria"
Att alla inblandade går med livslånga trauman, aldrig kommer att komma över det här osv, det är ju helt självskrivet. Men det tänker jag att alla förstår, och ingen behöver påpeka det.

Men pappan är väl död??
Citera
2026-06-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Men pappan är väl död??

Ja, exakt. Det är ju det som gör att de för alltid är fria ur den aspekten. Det du svarade på kommer ur en diskussion om traumat de bär livslångt
Citera
2026-06-16, 16:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Hoppas i första hand att de över huvud taget överlever och det utan men. Relationen till farmor och farfar är inte i fokus.
ja det är ju inbakat i meningen, en fin familj utan en psyksjuk

vilken outhärdlig väntan för mamman
men nu är de i goda händer
Citera
2026-06-16, 16:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Roten till allt ont! Spelar ingen roll vart man sig i världen vänder, vänstern förklarar allt elände enligt samma sjuka modell.

Alltså lite så är det ju. Jag tror att socioekonomiska problem kan dra fram det värsta ur människor, men jag tror inte det skapar sådant som inte redan fanns där.

Alla förfördelade blir ju inte hustrumisshandlare.
Citera
2026-06-16, 16:25
Medlem
barkeepers avatar
Rätten att skiljas är väl i stort sett absolut i Sverige. Att överklaga är ju enbart slöseri med tid och resurser. Enligt mig borde man inte få överklaga skilsmässa alls. Betänketid, vete fan. Kanske.
Citera
2026-06-16, 17:51
Medlem
Betänketid 6 månader får man alltid om det finns omyndiga barn med i bilden.

I övrigt håller jag med. Att dra ut på det genom att överklaga och överklaga, bara det visar eftervåldet från hans sida.

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Rätten att skiljas är väl i stort sett absolut i Sverige. Att överklaga är ju enbart slöseri med tid och resurser. Enligt mig borde man inte få överklaga skilsmässa alls. Betänketid, vete fan. Kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in