2026-06-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack för länk till bild!

Idylliskt läge vid vattnet. Det ser lite "lufsigt" ut där i gränden, men vem vet vad som döljer sig "bakom murarna".

Vem ägde eller bodde på Praia Manuel Luiz 79?

Officiella brasilianska myndighetsdokument från Rio de Janeiros kommun visar att Praia Manuel Luiz 79 inte är ett enskilt enfamiljshus, utan en fastighet som är uppdelad i mindre enheter (så kallade Casas eller lägenheter) via en sidogränd som heter Travessa Eliane. Hyrdes ut till utlänningar: Fastigheten har historiskt sett fungerat som uthyrningsbostäder eller sommarboenden.

Detta förklarar hur Lars Nilsson snabbt kunde skriva sig där vid sin plötsliga utvandring 1999.

Den uppfattning jag får från detta svar från Google AI är att Lars Nilssons flytt till Brasilien inte var planerad utan orsakad av någonting. Han hyr en typ "semesterlägenhet" som fast bostad.

Kan jämföras med ett vanligt svenskt hyreshus.

Och frågan kvarstår, vad lever han på? Hur tjänar han pengar eftersom han inte har pension?

Många frågor, inga svar.
Citera
2026-06-15, 17:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vem ägde eller bodde på Praia Manuel Luiz 79?

Officiella brasilianska myndighetsdokument från Rio de Janeiros kommun visar att Praia Manuel Luiz 79 inte är ett enskilt enfamiljshus, utan en fastighet som är uppdelad i mindre enheter (så kallade Casas eller lägenheter) via en sidogränd som heter Travessa Eliane. Hyrdes ut till utlänningar: Fastigheten har historiskt sett fungerat som uthyrningsbostäder eller sommarboenden.

Detta förklarar hur Lars Nilsson snabbt kunde skriva sig där vid sin plötsliga utvandring 1999.

Den uppfattning jag får från detta svar från Google AI är att Lars Nilssons flytt till Brasilien inte var planerad utan orsakad av någonting. Han hyr en typ "semesterlägenhet" som fast bostad.

Kan jämföras med ett vanligt svenskt hyreshus.

Och frågan kvarstår, vad lever han på? Hur tjänar han pengar eftersom han inte har pension?

Många frågor, inga svar.

Eftersom han gifte sig i Brasilien och fick ett barn där, så kan man tänka sig att han bodde där med fru och barn. Barnet bör ha varit endast omkring två år när LEN avled.

Det skulle vara intressant att få veta varför han flyttade och varför just . Och dessutom vad han arbetade med i Brasilien. Hade han hus hemma i Skövde, där han bodde efter Karlsborg, som han sålde och med vilka pengar han levde av fram till sin död? Arv? Eller hade han ett jobb där? Han behöver ju inte ha arbetat med något som hade sin bas i Brasilien, det kan ju ha varit som "mellanhand" eller något, som du indikerade tidigare.

När det gäller huset, så kan jag mycket väl tänka mig att det var just ett "hyreshus". Det verkar finnas flera likartade metall-grindar som leder vidare in bakom muren. Det skulle kunna vara en ingång till varje "hyreshus". Eller till gemensam innergård. Bostäderna ser i varje fall ut att ligga lite gömda, utan direkt insyn i alla fall.

Undrar om han flyttade till Brasilien och träffade sin blivande fru där, eller om han träffade henne innan flytten och han flyttade till henne alternativt flyttade med henne dit. Den blivande frun skulle kunna tänkas vara en anledning till flytten. Han kan även ha flyttat dit p g a att han hade kopplingar (släktingar/vänner) där, eller att han flyttade av någon ljusskygg anledning och att han redan innan visste att han skulle kunna leva ett anonymt och undangömt liv där. Eller någonting annat.

Intressant (lite märklig) person i Palme-ärendet i alla fall, enligt mitt synsätt. Det finns omständigheter runt LEN som skulle kunna peka mot någon slags involvering - men inte behöver göra det.
Citera
2026-06-15, 18:43
Medlem
H24s avatar
Hypotes: LEN var GM och fick uppehälle betalt och månatliga insättningar i utbyte mot att han inte befann sig i Sverige. Hade han varit i Sverige hade man behövt ägna sig åt resurs-krävande punkt-bevakning av honom, samt risken för en spricka i mörkläggningen skulle vara större. Därefter lade man bevakning på hans pass samt samverkade med Brasiliens u-tjänst för att se till att han höll sig där.

Man köpte sig runt problemet, eller köpte ut honom ungefär som en misshaglig anställd. Kan ha varit billigt relativt sett...
Senast redigerad av H24 2026-06-15 kl. 18:46.
Citera
2026-06-15, 21:54
Medlem
Citat:
Eftersom han gifte sig i Brasilien och fick ett barn där, så kan man tänka sig att han bodde där med fru och barn. Barnet bör ha varit endast omkring två år när LEN avled.

Det skulle vara intressant att få veta varför han flyttade och varför just . Och dessutom vad han arbetade med i Brasilien. Hade han hus hemma i Skövde, där han bodde efter Karlsborg, som han sålde och med vilka pengar han levde av fram till sin död? Arv? Eller hade han ett jobb där? Han behöver ju inte ha arbetat med något som hade sin bas i Brasilien, det kan ju ha varit som "mellanhand" eller något, som du indikerade tidigare.

När det gäller huset, så kan jag mycket väl tänka mig att det var just ett "hyreshus". Det verkar finnas flera likartade metall-grindar som leder vidare in bakom muren. Det skulle kunna vara en ingång till varje "hyreshus". Eller till gemensam innergård. Bostäderna ser i varje fall ut att ligga lite gömda, utan direkt insyn i alla fall.

Undrar om han flyttade till Brasilien och träffade sin blivande fru där, eller om han träffade henne innan flytten och han flyttade till henne alternativt flyttade med henne dit. Den blivande frun skulle kunna tänkas vara en anledning till flytten. Han kan även ha flyttat dit p g a att han hade kopplingar (släktingar/vänner) där, eller att han flyttade av någon ljusskygg anledning och att han redan innan visste att han skulle kunna leva ett anonymt och undangömt liv där. Eller någonting annat.

Intressant (lite märklig) person i Palme-ärendet i alla fall, enligt mitt synsätt. Det finns omständigheter runt LEN som skulle kunna peka mot någon slags involvering - men inte behöver göra det.

Jag har inte hunnit analysera allt kring LEN men har ändå en reflektion om honom.

Första spaningsuppslaget har datum 1987-11-19 och leder till förhör med kapten Arne Henriksson F 10.

Han var med redan 1984 vid övning TORSTEN och också 1986 vid övning GUSTAF.

Han delger PU en hel del uppgifter om LEN och en grupp i Stockholm med bl a en officer vid Flygstaben. (https://wpu.nu/wiki/Torsten_Sellin ???)

Det är helskumt.

En officer som misstänker säkerhetsrisker/hot inom FM skall vända sig till Säkerhetsofficeren vid sitt förband som är direkt underställd förbands chefen, i detta fall F 10.

Plus och här kommer det, även vända sig till Försvarsstabens säkerhetsavdelning.

Se https://wpu.nu/wiki/Sveriges_försvarsmakt (organisationsschemat)

Istället blir det PU som kontaktar säkerhetsavdelningen som bistår med info.

Jag börjar tro att kapten Arne Henriksson hade uppdrag "uppifrån" att "hänga ut" LEN.

Varför vet jag inte men jag tror inte han är skytt.
Citera
2026-06-15, 22:04
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag har inte hunnit analysera allt kring LEN men har ändå en reflektion om honom.

Första spaningsuppslaget har datum 1987-11-19 och leder till förhör med kapten Arne Henriksson F 10.

Han delger PU en hel del uppgifter om LEN och en grupp i Stockholm med bl a en officer vid Flygstaben. (https://wpu.nu/wiki/Torsten_Sellin ???)

Det är helskumt.

En officer som misstänker säkerhetsrisker/hot inom FM skall vända sig till Säkerhetsofficeren vid sitt förband som är direkt underställd förbands chefen, i detta fall F 10.

Plus och här kommer det, även vända sig till Försvarsstabens säkerhetsavdelning.

Jag börjar tro att kapten Arne Henriksson hade uppdrag "uppifrån" att "hänga ut" LEN.

Att vända sig till PU om man misstänker någon för MOP måste väl ändå falla under kategorin sunt förnuft.
Citera
2026-06-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Att vända sig till PU om man misstänker någon för MOP måste väl ändå falla under kategorin sunt förnuft.

Först FMs säkerhetsorganisation som ger instruktion därefter PU.

Typ reglemente vs sunt förnuft.

Det kan ha varit så att Arne Henriksson gjort rätt för det står

Kent Rasmusson har från Namn maskerat maskerat fått tips. Kapten Arne Henriksson som är bekant med Lars Nilsson hade uppgifter att lämna i utredningen.

Hade du sagt RPS/Säk skulle det kunna ha varit ok.

Men i MOP misstänker alla varandra.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-15 kl. 22:23.
Citera
2026-06-16, 11:59
Medlem
Ölvebro är mycket pessimistisk om någon lösning på Palmemordet.

F.d. spaningsledare Hans Ölvebro svarar på frågan vem han tror mördade Palme | Palmemordet

https://www.youtube.com/watch?v=Dt7dgLGuGi4
Citera
2026-06-16, 12:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ölvebro är mycket pessimistisk om någon lösning på Palmemordet.

F.d. spaningsledare Hans Ölvebro svarar på frågan vem han tror mördade Palme | Palmemordet

https://www.youtube.com/watch?v=Dt7dgLGuGi4

Hans Holmér blev ju symbolen för PU:s grundstötning men jag fortsätter tro att Hans Ölvebro var den verkliga orsaken. Under hans ledarskap levde både Engström och C.A och han hade över ett decennium på sig att gå till botten med båda (om man nu menar att Landsförrädarspåret är kallt och WT-männen inte existerade).

Även om jag inte själv tror på S.E som specifikt gärningsman hade det haft ett stort värde om det gått att pressa fram vad han egentligen gjorde, Bohemia eller David Bagares gata (eller om han var någon sorts medhjälpare). 100 procent att S.Es personlighetstyp hade gått att knäcka i förhör med rätt strategi.

Att höra han prata om C.A är mer än lovligt provocerande då han själv var med och begravde spåret. Efter att C.A inte inställde sig till provskjutningen blev det liggandes och han behandlades därefter snarare som ett hot, då han utgjorde ett alternativt scenario och således kunde underminera åtalet mot C.P När C.A köper en tårta i närheten av mordplatsen på 10-års dagen är det närmast spiken i kistan på hela spåret. Därefter sker flera admin-misstag, exempelvis får Efterlyst fel serienummer på vapnet och C.A får ingen markering i spaningsregistret inför framtiden vilket gör att lägenheten ovetandes rensas utan att PU informeras när han begår självmord.

För att summera Ölvebro var han obeveklig om att det var en ensam galning men vägrade utreda ensamma galningar.

Lite av en rant här av mig men otroligt uselt rakt igenom från honom, trots oceaner av tid och resurser.
Senast redigerad av H24 2026-06-16 kl. 12:52.
Citera
2026-06-16, 13:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Det är helskumt.

Tipset om löjtnant LEN som kapten Arne lämnade in, verkar ha varit ha varit det första tipset om löjtnanten. Det var, som du skriver, i mitten av november -87. Sommaren -88 börjar LEN känna sig ifrågasatt, både som person och i sin roll som officer. Var det uppgiften om att kapten Arne tipsat om LEN som fick misstankarna hos ledningen att börja att betrakta LEN som eventuell säkerhetsrisk?

Även uppslag D 9440-04 (wpu.nu), 88-11-14, skulle kunna gälla kapten Arne. Personen tog ett anslutningsflyg från Arlanda till just Ängelholm. Vart de övriga i gruppen tog vägen, det säger han sig inte veta.

Den "gubbe" från flygstaben i gruppen i Stockholm, som kapten Arne kände, skulle kunna vara Torsten Sellin. Kapten Arne (?) beskriver denne som en "genomsympatisk och fin kille men med extrem uppfattning". I denna grupp ska LEN tydligen ha varit med. Kapten Arne verkar själv inte ha ingått i gruppen.

Fhl Kent Rasmusson träffar någon på dennes tjänsterum vid Försvarsstaben. Denne tillträdde sin tjänst -79. Detta skulle kunna vara Torsten Sellin. ToSe har från 1975 -1978 stabstjänst i MILO ÖN och från 1980-1983 som markförsvarsindpektör. Om ToSe tillträdde sin tjänst sent år -79, så ligger nära 1980. Som kuriosa kan nämnas att en vän till mig, som arbetade som officer vid ett F-regemente under denna tid, har berättat att denne Sellin inte var populär hos någon officer vid detta regemente, som vid övningar "råkade ut" för denne inspektör. Men det har inte med detta att göra.

Kapten Arne (?) blev i början av november -88 kontaktad av journalisten Sigge Sigfridsson, som snappat upp rykten om hemvärnsgruppen och den polis som fanns med på videon som omnämnts. Kapten Arne verkade då vilja leda bort misstankarna från dessa personer. Han menar nu, november -88, inte kunna tro att LEN eller andra militärer varit inblandade i mordet på Palme. Men det borde i alla fall ha funnits någon liten misstanke hos honom ett år tidigare, varför annars lämna tips?

Ändrade kapten Arne åsikt själv, eller kan han ha blivit påverkad av någon/några?

Uppslag D 9440-04 läggs ad acta i november (då Ölvebro tagit över som spaningsledare).
Citera
2026-06-16, 15:33
Medlem
Kari Poutianien analyserar polisens ankomsttid till mordplatsen av Olof Palme

Larmet går. Uppgifter skickas ut. Patruller dirigeras om.
Men exakt när de första poliserna anländer till mordplatsen har länge varit omtvistat.

Tidsangivelser skiljer sig åt. Vittnesmål motsäger varandra.
Sekunder blir till minuter – och minuter till avgörande luckor i händelseförloppet.

I ett fall där varje detalj granskats i decennier, kan just dessa minuter vara avgörande.

Föredrag av Kari Poutianien på Palmemordskonferensen 2026

https://www.youtube.com/watch?v=QaADLmiaKFo
Citera
2026-06-17, 14:27
Medlem
Citat:

Den "gubbe" från flygstaben i gruppen i Stockholm, som kapten Arne kände, skulle kunna vara Torsten Sellin. Kapten Arne (?) beskriver denne som en "genomsympatisk och fin kille men med extrem uppfattning". I denna grupp ska LEN tydligen ha varit med. Kapten Arne verkar själv inte ha ingått i gruppen.

Fhl Kent Rasmusson träffar någon på dennes tjänsterum vid Försvarsstaben. Denne tillträdde sin tjänst -79. Detta skulle kunna vara Torsten Sellin. ToSe har från 1975 -1978 stabstjänst i MILO ÖN och från 1980-1983 som markförsvarsindpektör. Om ToSe tillträdde sin tjänst sent år -79, så ligger nära 1980. Som kuriosa kan nämnas att en vän till mig, som arbetade som officer vid ett F-regemente under denna tid, har berättat att denne Sellin inte var populär hos någon officer vid detta regemente, som vid övningar "råkade ut" för denne inspektör. Men det har inte med detta att göra.

Jag har googlat runt lite med hjälp av Google AI och håller med dig om att det är Torsten Sellin men det finns ytterligare man kan reflektera över som hans tjänsterum på Försvarsstaben.

Markstridsinspektionen omorganiserades 1983/1984 och befattningen Markstridsinspektör försvann, Torsten Sellin var den siste. Han placerades vid Flygstabens frivilligavdelning och hade samtidigt någon typ av verksamhet vid Försvarsstabens, se nedan.

Dvs, övningarna TORSTEN och GUSTAF styrdes från Försvarsstaben vilket förklarar varför ett av handbreven har en anteckning om att det visats upp för Chefen Flygstaben.

Torsten Sellins tjänstgöring under perioden 1984–1986 (pensionering)

Flygstabens sektion 4 / Frivilligavdelningen
Efter sin tid som markstridsinspektör (MI) överfördes överstelöjtnant Torsten Sellin formellt till Flygstabens sektion 4 och dess Frivilligavdelning som ansvarade för samverkan och utbildning med civila frivilligorganisationer – exempelvis Flygvapenfrivilliga och Svenska Brukshundklubben – vilka utgjorde en central del i det nya markförsvarssystemet och hundtjänsten.

Försvarsstabens operativa utbildningsavdelning (OpU) / Övningsledare
I praktiken verkade Sellin från en placering på Försvarsstaben, troligen i ett nära och integrerat samarbete med Försvarsstabens Operationsledning och dess operativa utbildningsavdelning (OpU). Tack vare sin spetskompetens friställdes han från den dagliga linjetjänsten för att fungera som senior spelledare och kurschef för de flygvapengemensamma stabs- och ledningsövningarna TORSTEN (1984) och GUSTAF (1986) samt den mer operativa och övergripande ledningsövningen riktad direkt mot Överbefälhavaren (ÖB) (1985).

Övningen mot ÖB måste ha gjorts i samverkan med Försvarsstabens säkerhetsavdelning (ÖB/Säk)

Intressant är följande från SOU 1999:88 sid. 350 Polisspåret
https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ betänkande.pdf/80

Uppgiftslämnaren förknippade ett antal personer med löjtnant Lars Nilsson , bl.a. polisman A Carl Gustav Östling , som enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till löjtnant Lars Nilsson och en namngiven hög officer, (Torsten Sellin) som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”.

Löjtnant Lars Nilsson och polisman A Carl Gustav Östling skulle ha sammanförts av den höge officeren.

Vad var egentligen syftet med övningen mot ÖB?

Säkerhetstest eller förmågetest inför ett uppdrag

Torsten Sellin går i pension 1989, 60 år gammal, från aktiv tjänst men kvarstår som reservofficer.
Senast redigerad av Utredaren 2026-06-17 kl. 14:57.
Citera
2026-06-17, 15:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Löjtnant Lars Nilsson och polisman A Carl Gustav Östling skulle ha sammanförts av den höge officeren.

Vad var egentligen syftet med övningen mot ÖB?

Röd övning väl? Gör det som Spetsnaz skulle ha gjort vid en invasion, för att kunna använda det för att förbättra säkerheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in