2026-06-16, 07:48
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
De som brukar nämna "kulturella svenskar" pratar om invandrare som beter sig hyfsat svenskt, alltså de är skötsamma, relativt tysta, jobbar och bidrar till samhället.

Själv tycker jag detta med vem som ska räknas som kulturell svensk är för flummigt, det går inte att kategorisera på något vettigt sätt och de kommer inte att bete sig som svenskar fullt ut oavsett av den enkla anledningen att de inte är svenskar, så jag kör istället på den hårda linjen: Antingen är du svensk eller så är du inte det. Genetik styr vem du är.
Det du beskriver i första stycket är inte en definition av svenskar, utan av personer som kan förväntas bli ekonomiskt lönsamma. Invandrare som beter sig som du beskriver är lätta för några företagare att tjäna pengar på.

Det är en helt separat diskussion från den om svensk identitet. Och en inställning som i sig inte är skötsam eller bidrar till samhället, utan går ut på att exploatera det.

Argumentet är i praktiken det är fritt fram att utrota folkslag så länge någon blir rik på att det sker. Att föra politik utifrån den premissen är i sig ett extremt allvarligt brott.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-06-16 kl. 07:54.
Citera
2026-06-16, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vem är du att bestämma vem som är svensk eller inte? Vi har förövrigt religionsfrihet här i Sverige.
Matchen spelades i Mexiko och även om det nu hade varit i Sverige så innebär inte religionsfrihet att man har rätt att utöva sin tro i offentligheten hur som helst. Det är du medveteten om, va?
Och vad gäller att vara svensk så handlar det inte om att någon ska bestämma något eller inte. Han är ju de facto inte svensk, punkt.
Senast redigerad av tedshiro 2026-06-16 kl. 08:02.
Citera
2026-06-16, 08:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Nu tvekade han ju in i det sista huruvida han ens skulle spela för Sverige. Hans föräldrar ville att han skulle spela för Tunisien. Kan tänka att om han inte vart uttagen till landslaget hade and spelat för Tunisien.

Tunisien verkar som de har de flesta spelare födda i Frankrike eller Tyskland. Det var en tysk tunis där som fick tunisiskt medborgarskap för 3 månader sedan.

Läste nånstans att hans pappa ville att han skulle spela för Sverige då han bor här och svenska landslaget var före och Tunisien letar överallt efter spelare runt om i världen som har tunisisk medborgarskap
Citera
2026-06-16, 08:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Själv tycker jag detta med vem som ska räknas som kulturell svensk är för flummigt, det går inte att kategorisera på något vettigt sätt och de kommer inte att bete sig som svenskar fullt ut oavsett av den enkla anledningen att de inte är svenskar, så jag kör istället på den hårda linjen: Antingen är du svensk eller så är du inte det. Genetik styr vem du är.

Spännande att du tycker "kulturell svensk" är "för flummigt". Berätta då istället vilken genetik man ska ha för att vara svensk? Var precis.
Citera
2026-06-16, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Räcker mål i vm för att vi svenskar skall gilla islam?

"KOMMENTAR. ”Jag har svårt att se att en aktivt troende muslim kan vara svensk”, sa Jimmie Åkesson till SVT i våras.

Vi har hört de här tongångarna länge. Sverige är ett land där islam ständigt presenteras som ett problem – och vi är på väg in i en valrörelse där en rad partier planerar att elda på hetsen ännu mer.

Därför blir det en så viktig symbol när Yasin Ayari leder Sverige till seger i VM-premiären med två fantastiska mål – och firar genom att falla på knä och sätta tår, handflator och ansikte mot marken i den muslimska böneställning som kallas sajdah.

En blågulare islam är svår att tänka sig. Miljontals morgontrötta svenskar tog den ödmjuke mittfältaren till sitt hjärta denna juninatt – men är han tillräckligt svensk för Åkesson?"

https://www.expressen.se/kultur/joel-halldorf/yasin-ayari-visar-vad-blagul-islam-kan-vara/

Kan du peka ut något annat landslag som har en spelare vid namn Johan Andersson? Eller kanske Carl Svensson? Det kanske finns en i Marockos landslag? Eller Senegal?

Vänta.. nej men det finns ju inte. Däremot så finns det muslimer och Ahmeds i nästan varje landslag. Är det inte lite bedårande? Eller rättare sagt ett tecken på dess enorma utbredd.

Blågul islam är just det ordet vi inte vill ha i Sverige, hur svårt är det att ta in? Det finns inget mysigt eller bra med det. Det ska inte finnas.

Tänk nästa gång en etnisk svensk gör mål i landslaget. Oj, kaos. Nästan rasistiskt. Varför fick inte nån annan med muslimsk bakgrund göra mål igen?
Citera
2026-06-16, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spännande att du tycker "kulturell svensk" är "för flummigt". Berätta då istället vilken genetik man ska ha för att vara svensk? Var precis.

Du ska vara av den nordgermanska stammen. Dina föräldrar har detta ursprung.
Citera
2026-06-16, 08:18
Medlem
Åfyffan, efter fotbollsframgången kryllar nätet över av islamapologeter och invandringsvurmare med kommentarer som "vad säger Åkesson nu då"?

Så obeskrivligt korkat. Som om några duktiga fotbollspelare med invandringsbakgrund skulle kompensera alla GIGANTISKA samhällsproblem massinvandringen från MENA orsakar.
Citera
2026-06-16, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Jag märker att min trådstart inte var optimal, men jag tänkte mer om acceptansen för islam kunde tänkas öka när vi har en målskytt i vm som hjälper Sverige att vinna men samtidigt tillber Allah efter sina mål??

Fotbollen förenar som expressens skribent skriver

Snarare tvärt om.
Svenskar är inte religiösa och undrar nog varför fotbollsspelare vänder sig mot Mecka när de gör mål.
Citera
2026-06-16, 08:21
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du ska vara av den nordgermanska stammen. Dina föräldrar har detta ursprung.

Jag bad dig vara precis. Är det något med det som du inte förstår?

T ex hur långt tillbaka? Var sätter du den godtyckliga startpunkten för vad som utgör den "den nordgermanska stammen"? Hur definierar du "den nordgermanska stammen" Hur mycket DNA får du ha från andra källor? Osv osv

Du är just nu precis lika flummig som det du kritiserade.
Citera
2026-06-16, 08:23
Medlem
En person som håller gudstjänst för sig själv på gräsmattan mitt under en match skall naturligtvis sparkas ut ur turneringen. Om denne muslim ville tacka gud eller satan eller vem han nu tillber hade han kunnat göra det tyst i sitt eget huvud. Han behövde inte genomföra en religiös ceremoni under en fotbollsmatch. Men så funkar denna typ av extrema muslimer. De skall tvinga ner sin religion i halsen på omgivningen till vilket pris som helst. Blågul islam? Nej, bara vanlig islam.
Citera
2026-06-16, 08:24
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Läste nånstans att hans pappa ville att han skulle spela för Sverige då han bor här och svenska landslaget var före och Tunisien letar överallt efter spelare runt om i världen som har tunisisk medborgarskap

Om dom ändå vore lika aktiva att kräva tillbaka sitt folk som flytt landet Tunisien :P
Citera
2026-06-16, 08:26
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En person som håller gudstjänst för sig själv på gräsmattan mitt under en match skall naturligtvis sparkas ut ur turneringen. Om denne muslim ville tacka gud eller satan eller vem han nu tillber hade han kunnat göra det tyst i sitt eget huvud. Han behövde inte genomföra en religiös ceremoni under en fotbollsmatch. Men så funkar denna typ av extrema muslimer. De skall tvinga ner sin religion i halsen på omgivningen till vilket pris som helst. Blågul islam? Nej, bara vanlig islam.

Islam tillber Satan, eller en annan demon. En hednisk Gud från arabiska kulturen. (Flugornas Herre)

Gud(Jesus) är det icke.. det är bevisat, står i Koranen, Islams gud i bokform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in