2026-06-15, 22:14
  #1
Medlem
Lawline har introducerat ny ai-tjänst och fler andra företag erbjuder liknande tjänster. Vad innebär det för juristbranchen och mig som juriststudent?
Citera
2026-06-15, 22:32
  #2
Medlem
Kan vara lugn. Ai är långt från att vara bra att användas i Svensk juridikt.
Citera
2026-06-15, 22:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Kan vara lugn. Ai är långt från att vara bra att användas i Svensk juridikt.
Men utvecklingen går snabbt, för bara några år sedan tillämpades inte AI överhuvudtaget…
Citera
2026-06-15, 23:19
  #4
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakke77
Lawline har introducerat ny ai-tjänst och fler andra företag erbjuder liknande tjänster. Vad innebär det för juristbranchen och mig som juriststudent?

Som all annan AI är det slop som inte går att lita på.
Citera
2026-06-15, 23:28
  #5
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Som all annan AI är det slop som inte går att lita på.
Om man kan ämnet och är kapabel att kolla så att allt stämmer så kan man spara en del tid, men annars är risken stor att man gör bort sig rejält.
Citera
2026-06-16, 05:15
  #6
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Om man kan ämnet och är kapabel att kolla så att allt stämmer så kan man spara en del tid, men annars är risken stor att man gör bort sig rejält.

Kan man ämnet så inser man ganska snart att det inte är någon idé att fråga överhuvudtaget.
Citera
2026-06-16, 06:01
  #7
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Som all annan AI är det slop som inte går att lita på.

Det är inte svårt att kontrollera vad AI påstår. Bara fråga var man kan hittat information som stödjer det som AI säger.
Sparar en del tid att slippa leta .
Citera
2026-06-16, 06:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakke77
Lawline har introducerat ny ai-tjänst och fler andra företag erbjuder liknande tjänster. Vad innebär det för juristbranchen och mig som juriststudent?


För dåliga jurister som slutar just som jurister är det ju kört, men de som blir advokater eller åklagare har ju fortsatt sitt på det torra
Citera
2026-06-16, 06:41
  #9
Medlem
Jag använder AI för att för enklare avtal och även för enklare juridiska frågor. I dagsläget skulle jag säga att jag sparat ca 20-30k på AI bara där personligen.
Som det ser ut nu så skulle jag inte lita på juridisk AI för papper som handlar om 1m eller mer direkt.

Dock, det finns många jurister som just jobbar med ganska triviala saker och de lever farligt(och AI blir inte sämre heller).
Citera
2026-06-16, 16:24
  #10
Medlem
Jobbar som jurist. AI sparar oerhört mycket tid för mig när det kommer till rättsutredningar och den typen av arbetsuppgifter. Särskilt när jag ställs inför nya saker. Men:

1) använder specialprogram och inte grattis grejer på nätet
2) det jag får ut av AI är mer av en (oerhört tidsbesparande) utgångspunkt. Jag behöver sedan gräva vidare och kontrolläsa domarna den rekommenderar mm. Vrida och vända.

Och det viktigaste:

3) Juridiken är juristens VERKTYG inte slutprodukten. Inte i mitt arbete i alla fall. Så mycket av mitt arbete handlar om tvister och förhandlingar. Hitta en lösning. Hitta en vettig förlikning. Hitta bevisning. Bestämma taktiken - ska vi trycka på A eller B? Vågar vi stämma? Vad blir konsekvenserna i ett större perspektiv om vi förlorar denna tvist? Är det värt det? Osv osv. Juridiken i sig är ETT steg men långt i från allt.
Citera
2026-06-16, 16:25
  #11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Kan man ämnet så inser man ganska snart att det inte är någon idé att fråga överhuvudtaget.

Frågestund med AI är relativt kasst ja, det är inte det jag tänkte på i första hand. Men ser att det inte framgick i mitt inlägg.


Jag menar till att ta fram utkast till olika skrivelser, t.ex. som föregående inläggsskribent Gaben112
Citera
2026-06-17, 23:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakke77
Lawline har introducerat ny ai-tjänst och fler andra företag erbjuder liknande tjänster. Vad innebär det för juristbranchen och mig som juriststudent?

Du kommer inte längre kunna debitera 4 timmars arbete för att kopiera ett avtalsutkast ifrån advokatfirmans standardmall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in