2026-06-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Det är en annan kontakt (SC) som har ungefär 20cm sen en skarv till fibern som går ut ur lägenheten. Jag tror fibern är skadad precis vid skarven (en klump med krympslang runt). Jag skulle gärna försöka laga den, men om jag inte lyckas så är det nog bättre att jag inte försöker mer själv.

Förstår, är det på inkommande fibern den är av på eller är det ”efter” kontakten mot lägenheten?
Förstår det som att det är inkommande!
Har ni brf med teknikrum/undercentral som inkommande kommer till eller är det rakt in i ditt boende?
Många frågor 😊
Senast redigerad av Sthlm007 2026-06-15 kl. 17:22.
Citera
2026-06-15, 18:37
Medlem
Tror inte du behöver vara särskilt orolig. Har du allrisk/drulleförsäkring? Skulle du få en faktura ställd mot dig så kontakta ditt försäkringsbolag. Det är inte ens säkert att du blir fakturerad.
Citera
2026-06-15, 19:32
Medlem
Antingen har du sabbat kontakten på patchkabeln och då kostar det inte mycket att antingen putsa rent eller byta ut kabeln. Är svetsen knäckt behöver det svetsas om och det kan kosta lite mer. Har du knäckt fibern vid intaget behöver den blåsas om och då lär det landa på ca 1500. Pilla inte på fibern mer sen, det är så lätt att man råkar smutsa ner kontakter osv.
Citera
2026-06-15, 20:06
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Antagligen behöver fibern tvättas i ändarna bara, det behövs bara något litet dammkorn i vägen så kan signalen försvagas eller det blir avbrott.
Vilket är svårt för en amatör.

Jag hade tur, behövde bara byta patchkablen när jag gjorde samma sak.
Citera
2026-06-15, 22:25
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Det är en skarv med krympslang som är övergången mellan fibern och de sista decimetrarna som har kontakten, den skarven känns vinglig. Jag tror snarare att det är ett brott där än att kontakten är smutsig. Jag tror den har knäckts för att allting hänger löst och dinglar som ett jävla nystan.

Jag har sagt att jag har öppnat luckan till skåpet, kopplat i och ur ström och nätverkskabel men "knappt rört fibern" .

När du trycker i kontakten så ska det klicka till, och om du drar i fibern ska den sitta fast.

Ta en bild. Men möjligt att du knäckt fibern, men det brukar kännas eller synas att det är ett veck på den. Antar att det då pigtailen är skarvad på en blåsfiber. Ta en bild iaf.
Citera
2026-06-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vilket är svårt för en amatör.

Jag hade tur, behövde bara byta patchkablen när jag gjorde samma sak.

svårt att tvätta fiber? lite isopropanol på en duk?
Citera
2026-06-16, 00:08
Medlem
till TS: prata inte så mycket, säg bara det inte funkar, ta det sedan därifrån.
Citera
2026-06-16, 00:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
svårt att tvätta fiber? lite isopropanol på en duk?
Hur får du bort partiklarna som duken lämnar efter sig på fiberytan då?

Näru, skall du tvätta fiberkabel så är det nog stark stark syra som gäller. Något superkorrosivt och nästan vapenklassat som äter precis allt förutom plast och glas.
Senast redigerad av Trolltestet 2026-06-16 kl. 00:28.
Citera
2026-06-16, 00:49
Medlem
De där Raycore fibermodemen som Zitius kör med är rätt usla.
De har en förmåga att lägga av typ en gång i halvåret.
Helt döda, alla lampor släckta. Då har jag dragit ur strömsladden
en stund och sedan satt i den igen. Alltför ofta funkar inte det heller.
Efter ett tag upptäckte jag att det finns ett lock på ovansidan av burken
som går att pilla upp. Där innanför går strömsladden till ännu en likadan kontakt,
med ca 2 cm sladd. Denna inre kontakt brukar oxidera och ge avbrott.
om man bara vrider lite på den proppen så funkar allt ett halvår till.
När allt fungerar ska man se två gröna och kanske en blå ljuspunkt.

Testa på egen risk, och berätta för tusan inte om du är där och pillar.
Om fixen funkar kan du spara typ två veckors nedtid innan montören kommer.

Edit: En gång när det inte funkade kom en gök och påstod att båda fibrerna var knäckta.
Han kallde på en expert som kom dit för att laga fibern, och som konstaterade att
det var inget fel alls på fibrerna.
Senast redigerad av MrHugo 2026-06-16 kl. 00:52.
Citera
2026-06-16, 01:14
Medlem
Citat:
En tekniker kommer förhoppningsvis hit i veckan, så det jag mest vill veta är vad de kan tänkas vilja få mig att betala. Om det är för mycket så måste jag ju försöka hävda att jag är oskyldig.

Din hemförsäkring kommer med största sannolikhet täcka det där. Det ingår nästan alltid ansvarsförsäkring. Kontakta hemförsäkringsbolaget innan du medger ansvar för något, så de godkänner att så sker.

Någon nämnde drulle/allrisk etc men det täcker generellt ej skador man orsakat på andras egendom. Det är ansvarsförsäkring som är relevant här.
Senast redigerad av Harklank 2026-06-16 kl. 01:16.
Citera
2026-06-16, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Näru, skall du tvätta fiberkabel så är det nog stark stark syra som gäller. Något superkorrosivt och nästan vapenklassat som äter precis allt förutom plast och glas.

Du verkar ha koll
Citera
2026-06-16, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Du verkar ha koll, eller kanske du var ironisk vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in