Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Mossad är tydligen mycket missnöjda, även IDF missnöjda men mindre så än Mossad. Missnöjet handlar inte om Irans kärnvapen utan att avtalet tar för lite hänsyn till proxys och ballistiska vapen.
Mossad skall tydligen vara extra missnöjda eftersom deras bedömning är att fortsatt blockad och sanktioner gör underverk för att skada Iran ekonomiskt och att regimen skulle ha avsatts innan årsskiftet om man bibehållit pressen.
Oppositionspolitikern Bennett lovar att slutet för Irans regim börjar när Israel får en ny regering. Benny Gantz säger att det aldrig är acceptabelt att begränsa Israels rörelser i Libanon. Visst vore det kul med en återstart av kriget vid ett eventuellt israeliskt regeringsskifte i höst, där Netanyahus högerregering byts ut mot en mittenregering som är mer aggressiv än Netanyahus högerregering.
Om det är så lätt att bestämma över andra nationer, borde Trump tagit ned Ryssland Ukraina kriget i avtalet och krävt att Ryssland drar sig ur Ukraina.
Har lite svårt att först hur man ens tror att två nationer skulle vara bundna av ett avtal de inte ingått och inte varit med och förhandlat fram. I vilken värld funkar det?
Om Hizbollah total lyder Iran kan ju Hizbollah inkluderas i avtalet dok.
Jag tänker också det är synd att blockaden lyfts då jag tror att den hade stor inverkan. Men jag tror avtalet bara ger att man ska fortsätta förhandla med ett öppet sund som är tull fritt under 60 dagar.
Det riktiga avtalet kommer ju först sen.
Tänker mig att Trump faktiskt är under press, från egna landet och världen över att konflikten kostar pengar för övriga länder och egen befolkning.
Nu kan man förhandla utan det hindret och kostnaden för det är att man lyfter sin egen blockad. Israel är naturligtvis inte bundna av ett avtal de inte ingått oavsett om Iran inbillar sig det eller inte.
Det kan även hända att man lovat att Iran ska få tillbaka frysta tillgångar, men troligtvis inte sagt när. Det är ju deras pengar så någon gång skulle de fått tillbaka de oavsett. Snacket om att bekosta gulfländers återbyggnad tror jag bara var hot. Samt så sträcker sig kanske bara att Hormuz ska vara tull fritt under dessa 60 dagar man ska förhandla, men tanken är nog att det ska vara ett krav i det slutliga avtalet.
Jag tror Trump kan ha blåst Iran. Han har hela tiden önskat att sundet var öppet för trafik och nu kommer det vara det under tiden man förhandlar. Iran har alltså självvalt gett bort sitt bästa kort, men det kostade blockaden och var alltså inte helt gratis.
När detta går upp för Iran kan de hända att de får inrikes problem där en del kommer ses som förrädare.
Men detta är mina tankar.
Om jag får gissa tror jag att Trump kan ha tänkt sig att "köpa" Irans uran med Irans frysta tillgångar. Samt att sanktioner kommer hävas tillslut om Iran fortsätter att inte tar tull, inte ger pengar till proxi och inte utgör ett hot för regionen.