2026-06-15, 18:48
  #27565
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Om någon förändring så kanske judehatarna inser att USA inte styrs av Israel? Nä, sånt är för svårt för foliehattar att greppa.

Av vad som kommit fram under dom senaste månaderna verkar det handla om ett seriöst försök att försöka skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar fred i regionen.
Ingen kommer vara helt nöjd, det är uppenbart, men alla har samtidigt väldigt mycket vinna på det.
Tex kan det bli enormt lönsamt för iranier och dess terrorregim om dom klarar av att avradikalisera landet.

Men allt hänger fortfarande i luften, vi får se om avtalet håller ens dom kommande 60 dagarna.

Det viktiga kommer fortfarande vara att titta på vad som faktiskt händer istället för att lyssna på gastande politiker och falska medierapporter.
Nähä? (FB) AIPAC har köpt upp hela den amerikanska kongressen

Det är anledningen till varför de inte röstade för att stoppa Trumps anfall mot Iran.
Citera
2026-06-15, 19:39
  #27566
Medlem
.nattramn.s avatar
Så någon gång efter fredag ska vi få veta vad avtalet inkluderar. Har inte det blivit typiskt denna konflikt, man är hela tiden undrande?

Vad tror ni är med?

Jag tänker mig att det är riktlinjer för en 60 dagars förhandling där öppet tull fritt hormuz är i fokus. Tänker mig att bägge parter öppnar.

Utöver det om de vil inkludera Libanon och Israel i avtalet bör de även inkludera de i förhandlingarna. Man kan liksom inte skriva avtal om hur andra nationer ska agera utan att de är med och godkänner, det funkar liksom inte.
Citera
2026-06-15, 20:18
  #27567
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Trump has said “we got along very well with Iran” in the latest round of negotiations.

“I felt badly we had to go back and attack for two nights,” the US president added.

Vad FAN säger såshjärnan?
Nu har han gått och blivit lite tjenis med fundamentalistgubbarna. Lika barn leka bäst!
Citera
2026-06-15, 20:32
  #27568
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad FAN säger såshjärnan?
Nu har han gått och blivit lite tjenis med fundamentalistgubbarna. Lika barn leka bäst!
Undrar vad hardliners i Iran tycker om det?

För någon dag sedan stod de och roppade död död åt dessa personer som förhandlar för Irans räkning.

De blir nog inte mer positiva att höra att Trump kommer väldigt bra överäns med dem.

Undra om han säger det med flit.
Citera
2026-06-15, 20:50
  #27569
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Undrar vad hardliners i Iran tycker om det?

För någon dag sedan stod de och roppade död död åt dessa personer som förhandlar för Irans räkning.

De blir nog inte mer positiva att höra att Trump kommer väldigt bra överäns med dem.

Undra om han säger det med flit.

Nej det är nog inget som imponerar direkt. Eller det beror väl på vad dom får ut av dealen kanske.

Antagligen inte dock. Hardliners av det slaget drivs mer av konflikten i sig än målet med den.
Citera
2026-06-15, 21:01
  #27570
Medlem
Mossad är tydligen mycket missnöjda, även IDF missnöjda men mindre så än Mossad. Missnöjet handlar inte om Irans kärnvapen utan att avtalet tar för lite hänsyn till proxys och ballistiska vapen.

Mossad skall tydligen vara extra missnöjda eftersom deras bedömning är att fortsatt blockad och sanktioner gör underverk för att skada Iran ekonomiskt och att regimen skulle ha avsatts innan årsskiftet om man bibehållit pressen.

Oppositionspolitikern Bennett lovar att slutet för Irans regim börjar när Israel får en ny regering. Benny Gantz säger att det aldrig är acceptabelt att begränsa Israels rörelser i Libanon. Visst vore det kul med en återstart av kriget vid ett eventuellt israeliskt regeringsskifte i höst, där Netanyahus högerregering byts ut mot en mittenregering som är mer aggressiv än Netanyahus högerregering.
Citera
2026-06-15, 21:03
  #27571
Medlem
Kan nån någongång tacka trump för allt han gör?

Han får ju bara skit hela tiden
Citera
2026-06-15, 21:38
  #27572
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Mossad är tydligen mycket missnöjda, även IDF missnöjda men mindre så än Mossad. Missnöjet handlar inte om Irans kärnvapen utan att avtalet tar för lite hänsyn till proxys och ballistiska vapen.

Mossad skall tydligen vara extra missnöjda eftersom deras bedömning är att fortsatt blockad och sanktioner gör underverk för att skada Iran ekonomiskt och att regimen skulle ha avsatts innan årsskiftet om man bibehållit pressen.

Oppositionspolitikern Bennett lovar att slutet för Irans regim börjar när Israel får en ny regering. Benny Gantz säger att det aldrig är acceptabelt att begränsa Israels rörelser i Libanon. Visst vore det kul med en återstart av kriget vid ett eventuellt israeliskt regeringsskifte i höst, där Netanyahus högerregering byts ut mot en mittenregering som är mer aggressiv än Netanyahus högerregering.
Om det är så lätt att bestämma över andra nationer, borde Trump tagit ned Ryssland Ukraina kriget i avtalet och krävt att Ryssland drar sig ur Ukraina.

Har lite svårt att först hur man ens tror att två nationer skulle vara bundna av ett avtal de inte ingått och inte varit med och förhandlat fram. I vilken värld funkar det?

Om Hizbollah total lyder Iran kan ju Hizbollah inkluderas i avtalet dok.

Jag tänker också det är synd att blockaden lyfts då jag tror att den hade stor inverkan. Men jag tror avtalet bara ger att man ska fortsätta förhandla med ett öppet sund som är tull fritt under 60 dagar.

Det riktiga avtalet kommer ju först sen.

Tänker mig att Trump faktiskt är under press, från egna landet och världen över att konflikten kostar pengar för övriga länder och egen befolkning.

Nu kan man förhandla utan det hindret och kostnaden för det är att man lyfter sin egen blockad. Israel är naturligtvis inte bundna av ett avtal de inte ingått oavsett om Iran inbillar sig det eller inte.

Det kan även hända att man lovat att Iran ska få tillbaka frysta tillgångar, men troligtvis inte sagt när. Det är ju deras pengar så någon gång skulle de fått tillbaka de oavsett. Snacket om att bekosta gulfländers återbyggnad tror jag bara var hot. Samt så sträcker sig kanske bara att Hormuz ska vara tull fritt under dessa 60 dagar man ska förhandla, men tanken är nog att det ska vara ett krav i det slutliga avtalet.

Jag tror Trump kan ha blåst Iran. Han har hela tiden önskat att sundet var öppet för trafik och nu kommer det vara det under tiden man förhandlar. Iran har alltså självvalt gett bort sitt bästa kort, men det kostade blockaden och var alltså inte helt gratis.

När detta går upp för Iran kan de hända att de får inrikes problem där en del kommer ses som förrädare.

Men detta är mina tankar.

Om jag får gissa tror jag att Trump kan ha tänkt sig att "köpa" Irans uran med Irans frysta tillgångar. Samt att sanktioner kommer hävas tillslut om Iran fortsätter att inte tar tull, inte ger pengar till proxi och inte utgör ett hot för regionen.
__________________
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-15 kl. 21:58.
Citera
2026-06-15, 21:54
  #27573
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Kan nån någongång tacka trump för allt han gör?

Han får ju bara skit hela tiden

inga massdeportationer, ett totalt haveri med epsteinfilerna, går i krig för israel. allt detta hade han lovat att inte göra. vad menar du att han ska ha tack för? hormuzsundets öppnande?
Citera
2026-06-15, 21:56
  #27574
Medlem
Netanyahu har talat till folket ikväll. Han känner inte till utformningen av det amerikanskiranska avtalet men försäkrar att Iran inte kommer ha några kärnvapen med ett avtal eller utan ett avtal. Han säger vidare att Irans kostnader för kriget kan vara så höga som 1000 miljarder dollar.


Citat:
Prime Minister Benjamin Netanyahu said that Israel does not know the terms of the US-Iran nuclear deal during a press conference on Monday evening, following Sunday's announcement that the United States and Iran reached a ceasefire agreement.

"With or without an agreement, Iran will never have nuclear weapons," said Netanyahu. "Not today and not tomorrow."

"We have removed the threat of immediate annihilation," he said. "You [Israelis] were all in terrible danger of death."

"Together with our American friends, we embarked on the largest strike mission in the history of Israel," he continued. "We have thwarted the nuclear scientists, beheaded the leaders of the terrorist regime, crushed the nuclear factories, destroyed missiles and most of the factories that produce missiles, hit countless industries and military infrastructure, destroyed their navy, their air force, and thwarted the Basij commanders."

"We caused enormous damage," he added. "We estimate it at hundreds of billions of dollars, and some estimate it even close to a trillion dollars - enormous damage to the Iranian economy that took them decades to build."
Citera
2026-06-15, 21:56
  #27575
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Tänker mig att Trump faktiskt är under press, från egna landet

ibland undrar man om ni läser vad ni själva skriver. ffs...
Citera
2026-06-15, 22:45
  #27576
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vet inte själv om jag tror att Iranska folket kommer bli fria eller om det är ett rent önsketänkande.

Jag kan inte jätte mycket om Iranierna. Men jag gillar zoroatrismen. Den är jätte fin. Det är alltid kul att lära sig om kulturen och inte bara situationen.

Vad är det första du tänker på ifall jag säger "trummor"? Titeln till ett känt musikverk är typ det jag känner till om zoroastrismen.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Iran har ju två arméer, IRGC och Artech. Du känner säkert till detta. Artech är ju som våran består av värnpliktiga. Den står alltså folket nära. Man har ju satt en del hopp till dem. När Israel och USA attaketat riktar de in sig på IRGC och har nästan helt skonat Artech. Vilket man troligtvis gör av två anledningar. Dels för om regimen och IRGC faller behöver någon ta över så inte kaos bryter ut. Sedan då finns hopp att Artech ska ställa sig på folkets sida. Artech är en betydligt större arme en IRGC soldater räknat. Så sker det är regimen ett minne blott.

Vi har också Immortal guards. Dem vet vi inte mycket om men de lyssnar till Pahlavi. Han har vid tillfälle sagt att de är i celler med några i varje och de ska finnas några tusen av dessa i Iran. De var aktiva under protesterna i Januari. Varför de blev så stora var att Pahlavi gick ut och uppmanade folk att gå ut. Protesterna var över hela Iran och de ropade Pahlavi:s namn och Javid Shah precis som exil iranierna gör.

Pahlavi försöker ju att få artech att gå över till honom. Han ska ha lyckats med en del hur många är oklart.

När protesterna var så tog regimen in milismän från Irak och afganistan. Jag tror det var till stor del de som slaktade befolkningen. Artech skulle aldrig döda befolkningen. När kriget bröt ut kom dessa milismän tillbaka och de var de som var i vägkontroller och patruletade vägar till stor del. Som jag förstår det är det oklart om de är kvar i landet. Dessa kräver ju betalning så det finns en vits med att svälta ekonomiskt ut Iran med blockaden USA har. Även satte de fruar och barn från 12 år att vara i vägkontroller och patrullera vägar. Dessa finns ju för att kontrollera folket.

Sedan har vi ju detta med vapen. Om folket, Immortal guards och delar av Artech skulle strida mot regimen behöver de vapen.

Man har försökt att beväpna dem men då la kurderna i Irak beslag på vapnen. Det är det enda som vi känner till om detta så vitt jag vet. Så det är oklart om man lyckats ge de vapen eller inte.

Men när nätet kom tillbaka började det komma ut filmer från Iran där de höll upp lappar med text skriven på engelska med uppmaningen beväpna oss.

Mitt drömsenarium är ju att folket själva tar sin frihet. Det måste vara de som gör det.

Trump sa ju då i Jannuari då så många dog att hjälp var på väg. Han har också sagt när han är klar ned Iran är landet till folket att ta.

Hurvida han kommer leva upp till detta har jag ingen aning om. Kommer tycka han är fantastisk om han gör det och lika mörk kommer min syn på honom bli om han skiter i folket. Men slutändan är det upp till folket Om de väljer att göra det eller inte.

Det ser ut som att Donald Trump struntar fullständigt i det iranska folket. Nu har han sagt:

As far as regime change, I never cared about regime change.
Tidigare har ju Donald Trump pratat om att hjälpa det iranska folket befria sig från teokratin. Det var alltså meningslösa ord, som hade att göra med att sälja in kriget. Den verkliga orsaken var att tillgodose Israels önskemål om mer krig.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men jag tror att Iran kan bli det bästa landet i Mellanöstern om det sker.

Det är en fin tanke.

Jag tänker att hela Mellanöstern behöver bli bättre. Hela Mellanöstern kan bli bättre. Hindret är Israel.

Europa skulle gynnas av att Mellanösterns länder blir trivsamma länder. Flyktingströmmarna till Europa har varit förödande för Europa. Med det vill jag inte säga att flyktingarna är sämre människor än Europas inhemska befolkning. Men det uppstår bråk när utifrån kommande bosättare tränger undan ett lands ursprungsbefolkning. (Antirasisterna vill gärna hävda att allt motstånd mot migration handlar om att européerna betraktar migranterna som sämre människor. På det sättet vill antirasisterna utmåla invandringsmotståndare som onda människor.)

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag kanske bara upprepar sådan du vet.

Inte alls. Jag vet väldigt lite om Iran. Anledningen till att jag skriver i tråden, är att jag retar mig på Israels beteende. Israel är ett genomruttet land.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
När det gäller Israels hjälp har de ett samarbete med Iranier. Israel öppnade någon slags kanal där Iranier kunde tipsa om IRGC mål. Platser där de höll till, så tog Israel ut dessa med drönare. Tillslut var de tvungna att gömma sig. Jag tänker att det är bra om Israel hade gjort det om folket reser sig och försöker ta landet. Det skulle underlätta för dem.

Folket kan om det sker behöva hjälp från luften. Ser det som posetivt om Israel och USA ger dem det.

Israel gör ingenting av omtanke. Israel vill ha krig för att få chansen att expandera sina gränser, och plocka åt sig ännu mer land som inte är deras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in