2026-06-15, 12:53
  #27553
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tvivlar på att det blir ett avtal. Varför ska det skrivas under först på fredag? Det är liksom bäddat för att gå i kras. Jag hoppas det!

Är det Trump själv som skall skriva på avtalet? Eller är någon annan ditskickad?
Citera
2026-06-15, 12:55
  #27554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tvivlar på att det blir ett avtal. Varför ska det skrivas under först på fredag? Det är liksom bäddat för att gå i kras. Jag hoppas det!

Den cyniska delen i mig säger att det inte kommer bli något avtal men de säger fredag så börsen kan rusa och oljan falla i veckan
Citera
2026-06-15, 12:56
  #27555
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Är det Trump själv som skall skriva på avtalet? Eller är någon annan ditskickad?

Ditskickat aka J.D. Kaj Vance
Citera
2026-06-15, 12:59
  #27556
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Ditskickat aka J.D. Kaj Vance

Haha, då innebär det att det är skitsamma egentligen. Hade det varit något som varit värt att sätta sin signatur på som sedan hamnat i historieböckerna, så hade självklart Trump redan varit på plats.
Citera
2026-06-15, 13:09
  #27557
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Den cyniska delen i mig säger att det inte kommer bli något avtal men de säger fredag så börsen kan rusa och oljan falla i veckan
Det är mycket möjligt att det är orsaken och att kriget upptas igen när börserna stängt.
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Haha, då innebär det att det är skitsamma egentligen. Hade det varit något som varit värt att sätta sin signatur på som sedan hamnat i historieböckerna, så hade självklart Trump redan varit på plats.
Trump ska ju delta på G7-mötet som pågår nu mån-ons i Evian, nära Schweiz. Han ska bland annat träffa Zelenskyj imorgon. Vad han ska göra på torsdag är oklart. Att han stannar kvar i Europa, drar en golfrunda nånstans och sedan sätter sin signatur på ett avtal med Iran - nja, det tror jag inte på.
Citera
2026-06-15, 15:45
  #27558
Medlem
jugbandbluess avatar
visst underhållningsvärde att se israel firsters i USA som mark levin implodera vid tanken på en fred. han offret med ögonbrynen som pratar snabbt verkar ha lagt in sig på psyk. kanske blir nåt av fredsavtalet ändå
Citera
2026-06-15, 15:48
  #27559
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Är det Trump själv som skall skriva på avtalet? Eller är någon annan ditskickad?
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Ditskickat aka J.D. Kaj Vance
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Haha, då innebär det att det är skitsamma egentligen. Hade det varit något som varit värt att sätta sin signatur på som sedan hamnat i historieböckerna, så hade självklart Trump redan varit på plats.

Det här avtalet kommer inte att hamna i historieböckerna.

För att skapa ett avtal som verkligen hamnar i historieböckerna, så behöver avtalet handla om att åtgärda Mellanösterns stora problem: Israel.

Kan man hoppas på att det internationella samfundet nu sätter igång med att hantera problemet Israel? Annars kommer det aldrig att bli fred. Vackra tankar duger inte. Israel behöver pressas att göra dom eftergifter som är nödvändiga.

Såvida Israel inte accepterar att göra eftergifter, vilka alternativ finns då för att uppnå fred? Det enda alternativ jag kan komma på, är att det internationella samfundet gemensamt konstaterar att projektet Israel har misslyckats, för att därefter inleda avvecklingen av Israel.
Citera
2026-06-15, 16:40
  #27560
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det här avtalet kommer inte att hamna i historieböckerna.

För att skapa ett avtal som verkligen hamnar i historieböckerna, så behöver avtalet handla om att åtgärda Mellanösterns stora problem: Israel.

Kan man hoppas på att det internationella samfundet nu sätter igång med att hantera problemet Israel? Annars kommer det aldrig att bli fred. Vackra tankar duger inte. Israel behöver pressas att göra dom eftergifter som är nödvändiga.

Såvida Israel inte accepterar att göra eftergifter, vilka alternativ finns då för att uppnå fred? Det enda alternativ jag kan komma på, är att det internationella samfundet gemensamt konstaterar att projektet Israel har misslyckats, för att därefter inleda avvecklingen av Israel.

Ja, så resonerar en hängiven islamist som enbart är kapabel till enklare cirkelresonemang utan någon konkret substans och förståelse av världsliga ting.
Citera
2026-06-15, 17:35
  #27561
Medlem
Graavargs avatar
"They called me and said, ‘Sir, Israel is attacking in Beirut’— an hour before we were supposed to sign the agreement. I couldn’t believe it was happening. It’s very bad."

"Why did Bibi carry out that attack? Hezbollah fired and hit the middle of nowhere. Nobody was hurt. And then he had to carry out that f**king attack, and in Beirut of all places. It really angered me."

"This morning’s attack on Beirut should not have happened, particularly on a special day when we are so close to a Peace Deal with Iran."

"[Netanyahu] has no f**king judgement. I let him know that."

"He’s a very difficult guy. And to be honest with you, he should be very thankful to us for doing this. Because if Iran had a nuclear weapon, Israel wouldn’t be around for two hours."

Citat från de senaste 24 timmarna från en viss president som definitivt INTE hör till Netanyahus fan club.

Trump är arg och irriterad över många saker, men nåt han är totalallergisk mot är "illojalitet". Det glömmer han aldrig, och det förlåter han aldrig. Och enligt "källor" går han nu omkring och "kokar hela tiden" över Netanyahus och Israels försök till "backstabbing" gällande fredsavtalet, som han tydligen tycker att är alldeles tillräckligt piss utan att Israel försöker lägga krokben för det. Få se, kanske det ändå blir "större förändringar" i Mellanöstern...

- - -

UPPDATERING: Trump var så inihelvete sur ännu när han för ca. en timme sedan landade i Geneve att han tågade rakt förbi det väntande pressuppbådet. Kanske puckon Katz och fullblodsidioten Ben-Gvir ska spä på litet mera om hur det självständiga Israel skiter i USA och gör som de själva vill i Libanon...
__________________
Senast redigerad av Graavarg 2026-06-15 kl. 18:08.
Citera
2026-06-15, 18:15
  #27562
Medlem
Sunimods avatar
Avtalet ska nu vara påskrivet.

"USA och Iran har skrivit under avtalet.
Det uppger USA:s president Donald Trump på en pressträff.
Hormuzsundet kommer att vara helt öppet från och med fredag, enligt presidenten."
,

Äntligen fred och allt är löst.

"Detaljerna i avtalet släpps inom de kommande två dygnen, uppger en källa för Reuters."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkzl69/usa-och-iran-har-undertecknat-avtalet
Citera
2026-06-15, 18:20
  #27563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är mycket möjligt att det är orsaken och att kriget upptas igen när börserna stängt.

Trump ska ju delta på G7-mötet som pågår nu mån-ons i Evian, nära Schweiz. Han ska bland annat träffa Zelenskyj imorgon. Vad han ska göra på torsdag är oklart. Att han stannar kvar i Europa, drar en golfrunda nånstans och sedan sätter sin signatur på ett avtal med Iran - nja, det tror jag inte på.

Det är ett stort antal dokument i många olika delar, men ändå bara ett inledande avtal, första fasen ska gälla i 60 dagar.
Det kommer signeras digitalt.

Man kan bryta vilket avtal som helst men det kommer nog inte vara någon tvekan om att det signerat av USA och Iran.
Citera
2026-06-15, 18:32
  #27564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
"They called me and said, ‘Sir, Israel is attacking in Beirut’— an hour before we were supposed to sign the agreement. I couldn’t believe it was happening. It’s very bad."

"Why did Bibi carry out that attack? Hezbollah fired and hit the middle of nowhere. Nobody was hurt. And then he had to carry out that f**king attack, and in Beirut of all places. It really angered me."

"This morning’s attack on Beirut should not have happened, particularly on a special day when we are so close to a Peace Deal with Iran."

"[Netanyahu] has no f**king judgement. I let him know that."

"He’s a very difficult guy. And to be honest with you, he should be very thankful to us for doing this. Because if Iran had a nuclear weapon, Israel wouldn’t be around for two hours."

Citat från de senaste 24 timmarna från en viss president som definitivt INTE hör till Netanyahus fan club.

Trump är arg och irriterad över många saker, men nåt han är totalallergisk mot är "illojalitet". Det glömmer han aldrig, och det förlåter han aldrig. Och enligt "källor" går han nu omkring och "kokar hela tiden" över Netanyahus och Israels försök till "backstabbing" gällande fredsavtalet, som han tydligen tycker att är alldeles tillräckligt piss utan att Israel försöker lägga krokben för det. Få se, kanske det ändå blir "större förändringar" i Mellanöstern...

- - -

UPPDATERING: Trump var så inihelvete sur ännu när han för ca. en timme sedan landade i Geneve att han tågade rakt förbi det väntande pressuppbådet. Kanske puckon Katz och fullblodsidioten Ben-Gvir ska spä på litet mera om hur det självständiga Israel skiter i USA och gör som de själva vill i Libanon...


Om någon förändring så kanske judehatarna inser att USA inte styrs av Israel? Nä, sånt är för svårt för foliehattar att greppa.

Av vad som kommit fram under dom senaste månaderna verkar det handla om ett seriöst försök att försöka skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar fred i regionen.
Ingen kommer vara helt nöjd, det är uppenbart, men alla har samtidigt väldigt mycket vinna på det.
Tex kan det bli enormt lönsamt för iranier och dess terrorregim om dom klarar av att avradikalisera landet.

Men allt hänger fortfarande i luften, vi får se om avtalet håller ens dom kommande 60 dagarna.

Det viktiga kommer fortfarande vara att titta på vad som faktiskt händer istället för att lyssna på gastande politiker och falska medierapporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in