2026-06-15, 20:24
Medlem
Var osäker på var frågan skulle läggas. Hoppas det funkar här.

Kan någon förfalska en godkänd licens för vapen och sedan beställa hem vapen till någon annans adress?
Fick från DHL att dom inte kunde leverera ett paket till mig. Men jag har inte beställt paket så ignorerade smset.
Blev nyfiken långt efter och sökte på nätet och hamnade på hemsidan ”JG Jakts webbshop”.

Jag har haft en del stölder i min brevlåda och fick min BankID kapad strax innan smset kom.
Jag kanska nojar men är det något värt att anmäla till polisen?
Och om, anmäler man då smset eller vad gör man?
Citera
2026-06-15, 21:17
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Nu behöver det inte vara vapen eller vapendelar som har beställts (bra kontroll på sånt sen många år tillbaka) men lik förbannat förjävligt ändå om nån har beställt nåt i ditt namn. Anmäl till polisen om du tycker det känns obehagligt!
Citera
2026-06-15, 21:26
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Jag har haft en del stölder i min brevlåda och fick min BankID kapad strax innan smset kom.

Det här är en sak jag har funderat lite på, hur får man sitt BankID kapat? Måste man inte lämna ut pinkoder eller lösenord för att det ska lyckas? 🤔
Citera
2026-06-15, 21:55
Medlem
H.G.s avatar
Nej det går inte. En licens är kopplad till ett specifikt serienummer (en individ). Även om jag skulle få tag på någon annans licens till säg en Glock 17 så kan inte jag beställa en annan Glock 17 med ett annat serienummer med denna licens då vapnet som licensen är kopplad till redan är finns ute i omlopp.

När man handlar vapen av vapenhandlare så agerar handlaren mellanhand för licensen och lämnar inte ut något vapen förens licensen är färdig och godkänd.

Sverige har extremt strama vapenlagar i den kontexten. Och vill man göra något olagligt så är ett lagligt vapen det dummaste alternativet. T.om. en pennpistol är mer logiskt...
Citera
2026-06-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Nej det går inte. En licens är kopplad till ett specifikt serienummer (en individ). Även om jag skulle få tag på någon annans licens till säg en Glock 17 så kan inte jag beställa en annan Glock 17 med ett annat serienummer med denna licens då vapnet som licensen är kopplad till redan är finns ute i omlopp.

När man handlar vapen av vapenhandlare så agerar handlaren mellanhand för licensen och lämnar inte ut något vapen förens licensen är färdig och godkänd.

Sverige har extremt strama vapenlagar i den kontexten. Och vill man göra något olagligt så är ett lagligt vapen det dummaste alternativet. T.om. en pennpistol är mer logiskt...

Pennpistol hade vi som leksak när jag var yngre men tyckte aldrig man fick samma känsla som en riktig revolver..
Citera
2026-06-15, 22:54
Medlem
Citat:

Vad jag har hört så är Pennpistoler fortfarande olagligt eftersom de togs fram i syfte att vara ett dolt vapen..tror det va ryssarna som konstruerade vapnet från början för att de skulle vara svårt att upptäcka och enkelt att smuggla..
Citera
2026-06-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigaPolisen
Pennpistol hade vi som leksak när jag var yngre men tyckte aldrig man fick samma känsla som en riktig revolver..
hur tänkte du en pennpistol skulle ens i nyvaket tilstånd kunde kännas som en REVOLVER? hahaha somna om o vakna kompis!

mvh
Citera
2026-06-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
hur tänkte du en pennpistol skulle ens i nyvaket tilstånd kunde kännas som en REVOLVER? hahaha somna om o vakna kompis!

mvh

Hahaha ja du… i det läget hade till och med en tandpetare känts som en Magnum .44. Jag var mer groggy än logisk. Men nu är jag vaken — typ.
Citera
2026-06-16, 17:21
Medlem
Citat:

Och licensen är en A4 som du fotar av och skickar in som bevis?
Citera
2026-06-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigaPolisen

Du hade väl inget revolvermagasin på pennan?

Själv gjorde vi pennpistoler i smyg i skolan (året 1980) 0,22 long Rifle skott fanns det gott om,
såldes billigt i mindre hink (bulk) på den tiden, tror det ca 500 stycken i den lilla hinken då de
såldes i vikt.
Citera
2026-06-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Du hade väl inget revolvermagasin på pennan?

Själv gjorde vi pennpistoler i smyg i skolan (året 1980) 0,22 long Rifle skott fanns det gott om,
såldes billigt i mindre hink (bulk) på den tiden, tror det ca 500 stycken i den lilla hinken då de
såldes i vikt.

Herregud, och i dagens skola blir det krismöte om någon har med sig en permanent tuschpenna... Snacka om att 'slöjden' hade en helt annan innebörd 1980!
Citera
2026-06-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Och licensen är en A4 som du fotar av och skickar in som bevis?

Det går inte längre att fota av licensen på A4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in