2026-06-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det handlar väl om att man inte ska ha något kritiskt tänkande utan att bara göra som rymdpappa säger.

Abraham ifrågasatte och var kritisk mot Gud:

"Abraham vände sig till Herren och sade: »Skall du verkligen förinta den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige? Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Skall du då verkligen förinta den i stället för att skona den för de femtio rättfärdigas skull som bor där? Så kan du inte göra, döda den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige, så att det går den rättfärdige på samma sätt som den orättfärdige. Så kan du inte göra! Skall inte den som är hela jordens domare göra vad som är rätt?« " (1 Mose 18:23-25 Bibel2000)
Citera
2026-06-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du kan inte diskvalificera Guds talan. Och jag för talan åt Gud i denna stund.
Det är du som för talan, ett praktexempel på en s.k falsk profet men nu var du nog inte speciellt seriös utan ville nog mest betona din poäng med att du tycker dem som tror på något annat än dig är idioter. Det finns många exempel i bibeln på vad man bör tänka på när någon påstår sig tala för Gud.
Citera
2026-06-15, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Det är du som för talan, ett praktexempel på en s.k falsk profet men nu var du nog inte speciellt seriös utan ville nog mest betona din poäng med att du tycker dem som tror på något annat än dig är idioter. Det finns många exempel i bibeln på vad man bör tänka på när någon påstår sig tala för Gud.
Min önskan är att TS börjar tänkta själv istället för att slaviskt följa bibliska sagor.
Kom poängen fram nu?
Det gör mig inget att TS är troende. Och ingen är beroende av ”Gud”.

Matteus 18:3 handlar om att människan måste släppa sin stolthet, erkänna sitt beroende av Gud och ta emot Guds rike med ett barns ödmjukhet och tillit.
Citera
2026-06-15, 19:19
Medlem
Citat:
Min önskan är att TS börjar tänkta själv istället för att slaviskt följa bibliska sagor.
Kom poängen fram nu?

Matteus 18:3 handlar om att människan måste släppa sin stolthet, erkänna sitt beroende av Gud och ta emot Guds rike med ett barns ödmjukhet och tillit.
Det gör inget att TS är troende så vari ligger problemet? Han tror på något och du tror något annat vad det verkar som.
Citera
2026-06-15, 19:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
På Reddit uttyddes nyligen Matteus 18:3 ...

och sade: »Sannerligen säger jag eder: Om I icke omvänden eder och bliven såsom barn, skolen I icke komma in i himmelriket.

Det fortsätter med ....
" Den som nu så ödmjukar sig, att han bliver såsom detta barn, han är den störste i himmelriket. Och den som tager emot ett sådant barn I mitt namn, han tager emot mig. Men den som förför en av dessa små som tro på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes ned i havets djup."

- Ödmjukar = Underkastar sig (MIG Jesus Josefsson)
- Tager emot ett sådant barn i mitt namn= Helt ok
- Men den som förför en av dessa små = Inte OK, inga andra gudar hava jämte mig
- Vore det bättre med en kvarnsten om halsen = Enligt ökennegrerna verkligen en skymf. Oklart varför det ska mordhotas, fast mycket vanligt bland lite crazy sektledare , inte ?

Där har vi det. Allt föll på plats. Ett simpelt memo och veckobrev från en framgångsrik entreprenör i sektledarbranchen .
Svårare än så det verkligen inte. Det är ungefär lika subtilt som om Tony Soprano förklarade för sina polare att inte vilja ha onödig konkurrens som stör businessplanen.

Obs. Man ska alltid läsa det finstilta i varje manifest - Inte bara slita loss fragment som det behagar och göra en hel essä om det . Det är inte schysst
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-15 kl. 19:30.
Citera
2026-06-15, 20:08
Medlem
Har alltid tolkat det som att bevara de bästa av sina barnsliga sidor: lekfullhet, nyfikenhet osv.
Barn är heliga och det närmaste man kan komma till Adam & Eva symboliskt sett.
Därför man som spirituell person känner sig närmare gud när man umgås med barn. De har ännu inte korrumperats av världsliga ting.
Citera
2026-06-15, 20:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kom poängen fram nu?

Ja, men vi behöver inte släppa vår stolthet (och kanske inte ens har makt att göra det) för Gud respekterar vår vilja (i motsats till vår världs härskare).

Men den som verkligen har förtroende för en alltigenom god och mäktig skapare ser vikten av att det är hans vilja som ska ske i ens liv, istället för den egna ofullkomliga förmågan att hanka sig fram.
Citera
2026-06-15, 20:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Har alltid tolkat det som att bevara de bästa av sina barnsliga sidor: lekfullhet, nyfikenhet osv.
Barn är heliga och det närmaste man kan komma till Adam & Eva symboliskt sett.
Därför man som spirituell person känner sig närmare gud när man umgås med barn. De har ännu inte korrumperats av världsliga ting.
Ja, men också att barn skulle ta emot Guds rike som det är istället för att ha invändningar som t.ex. vilka som är förmer än andra. Det måste vara svårt för en stel vuxen som var stor på jorden att räknas som liten i himlen.
Citera
2026-06-15, 20:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Brukar inte sektledare vilja ha dina pengar och ha sex med din fru och dina döttrar?

Det kanske han också gjorde ?

Finns väl ingenting skrivet om hur Jesus betalade sina räkningar och höll sina lärjungar på gott humör ? Kunde han leva av luft allena ?
Min bästa gissning är att han fick många att skramla ihop en summa pengar varje dag. Hur annars ska man bedriva en liten församling , det gäller än idag
Citera
2026-06-15, 20:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det kanske han också gjorde ?

Finns väl ingenting skrivet om hur Jesus betalade sina räkningar och höll sina lärjungar på gott humör ? Kunde han leva av luft allena ?
Min bästa gissning är att han fick många att skramla ihop en summa pengar varje dag. Hur annars ska man bedriva en liten församling , det gäller än idag
Han hade nog inga utgifter och han var inte som oss andra. Du dömer honom och han förlåter dig.
Citera
2026-06-15, 21:07
Medlem
Som barn som lamm , inte som ett barn utan snäll lydig

Sätten ni nu i sandlådan som barn
Citera
2026-06-15, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
VAD I HELVETE TROR DU ATT DU HÅLLER PÅ MED!

Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Ok. Då förstår jag din poäng med "jag för Guds talan."

Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Hon för ingen annans talan än sin egen. Hon är avskriven.
Buh det bestämmer inte du Jag är påskriven om det händer något skoj. Om ni ska göra något tråkigt är jag avskriven, såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in