2026-06-15, 10:44
  #27541
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja men vad pekar på att Iran har gått med på detta? Hur mycket har läckt ut om den överänkommelse som ska skrivas på i veckan?

Inte mycket annat än vad som kommit från Israel.
Citera
2026-06-15, 10:46
  #27542
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ditt resonemang säger tvärtom. Du tänker att Iran helt sonika skiter i det som blivit bombat och likadant med löner m.m. Så går alla frysta tillgångar till att bygga en fabrik som producerar missiler istället?

Att det sedan kommer användas resurser till att göra precis detta är en sak. Fast dessa frysta tillgångar kommer inte och kan inte gå direkt oavkortat till det ändamålet. Det är annat som måste återställas först.

Obama däremot gjorde precis detta. Fast då hoppade Obama att se till att göra grushögar inne i Iran först. Något sådant vill man ju inte göra om.
Iran kommer att få en helt annan ekonomi om nu sanktionerna lyfts och deras frysta tllgångar släpps.
Kan de få sälja sin olja fritt på världsmaknaden kommer de garanterat bli ett av MÖ:s rikaste länder.
Att bygga upp det som bombats bort kommer knappast vara nåt problem.
Citera
2026-06-15, 10:49
  #27543
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Iran kommer att få en helt annan ekonomi om nu sanktionerna lyfts och deras frysta tllgångar släpps.
Kan de få sälja sin olja fritt på världsmaknaden kommer de garanterat bli ett av MÖ:s rikaste länder.
Att bygga upp det som bombats bort kommer knappast vara nåt problem.

Var står det att Iran ska få producera och sälja sin olja fritt på världsmarknaden? Sedan hade inte Iran några direkta problem med att få sålt sin olja utanför världsmarknaden innan.

När man läser "the usual suspects" inlägg här i tråden så är det samma tongångar som i samband med Gaza dealen. Så troligt scenario är att skäggråttorna står upptryckta i bergen om något år istället.

Sedan kommer inte alla frysta tillgångar släppas direkt, utan de ska portioneras ut beroende på hur Iran efterföljer sina åtaganden. Då gäller det ju att Iran efterlever vad som står i avtalet. Vi som har kunskap om hur det ligger till med Iran, araber m.fl och deras syn på avtal och efterlevnad av dessa, kan redan nu tänkas var någonstans det här kommer landa i.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-06-15 kl. 10:59.
Citera
2026-06-15, 10:58
  #27544
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det är Israel som har taktbollen och de kommer fortsätta detta krig ett bra tag till. Israel kommer förstöra för USA.

Utan tvekan är det detta som gäller.
Allt bestämms i Tel Aviv och de vill att satanist regim i Teheran elimineras till varje pris!
Citera
2026-06-15, 11:04
  #27545
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Trump kommer säga som han alltid gör:

"It's the greatest deal ever made. It's the greatest deal ever made in the history of the world! We have won! America is the best country in the world! It's Obamas fault! It's Bidens fault!"

det är väl skitbra att han har den inställningen och inte fäster en massa prestige i det. bara dra sig ur och utropa seger. han kan säga att irans världsberömda flotta har sänkts etc
Citera
2026-06-15, 11:05
  #27546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är vad jag också tror.
USA sitter i kläm där de inte kan tvinga Israel då de behöver Israel för sin "kontroll" över MÖ.

Moment-22 enligt min syn på detta.
Givetvis kunde Trump inte inse detta före han drog igång sitt krig. Trump är ingen "schackspelare" och saknar strategiskt tänk och de som fattar sådant har han inte med i sin organisation eller så är de tystade för att inte sprakas ut.

Det är flera här i tråden som tidigare påpekat att det är stor skillnad på att föra krig i Iran mot Irak. Iran är betydligt svårare terräng än Irak.

Ja, samt också den stora skillnaden att Irak var en personstyrd diktatur. Iran är en system- och ideologibaserad diktatur. Slår man ut diktatorn i en persondiktatur så faller styret samman, men Revolutionsgardets och mullornas välorganiserade styre fäller du inte genom att slå ut enstaka individer.
Citera
2026-06-15, 11:08
  #27547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Iran kommer att få en helt annan ekonomi om nu sanktionerna lyfts och deras frysta tllgångar släpps.
Kan de få sälja sin olja fritt på världsmaknaden kommer de garanterat bli ett av MÖ:s rikaste länder.
Att bygga upp det som bombats bort kommer knappast vara nåt problem.

Nja, vissa problem kommer de faktiskt att ha. Men på sikt så har detta inte skadat Iran nämnvärt. Snarare har Iran stärkts moraliskt och politiskt.
Citera
2026-06-15, 11:31
  #27548
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, samt också den stora skillnaden att Irak var en personstyrd diktatur. Iran är en system- och ideologibaserad diktatur. Slår man ut diktatorn i en persondiktatur så faller styret samman, men Revolutionsgardets och mullornas välorganiserade styre fäller du inte genom att slå ut enstaka individer.

Allt detta är teater och lurendejeri vänta tills efter att mellanårsvalet är över, då jävlar så sätter the orange-man in marktrupper och då faller skit satanist regimen direkt!

Den stora elfanten i rummet aka Netanyahu och company har små börjat med det redan. Han kan ju om han vill bomba sönder Teheran mera , det är bara en tidsfråga!
__________________
Senast redigerad av swedenistani 2026-06-15 kl. 11:37.
Citera
2026-06-15, 11:32
  #27549
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, samt också den stora skillnaden att Irak var en personstyrd diktatur. Iran är en system- och ideologibaserad diktatur. Slår man ut diktatorn i en persondiktatur så faller styret samman, men Revolutionsgardets och mullornas välorganiserade styre fäller du inte genom att slå ut enstaka individer.
Ja det stämmer nog bra.
De i USA som fattat detta borde Trump lyssnat på men sket troligen fullt i sådant och nu sitter USA med en nitlott de kommer förlora massor på.
Förnedrade men Trump kommer återigen ljuga om att de fått en stor seger.
Citera
2026-06-15, 11:38
  #27550
Medlem
Det slår mig hur enkelt det vore för en part att bomba sönder Kharg Island och direkt slå ut 90 procent av Irans oljeexport till ett värde av i storleksordningen 50 miljarder USD per år.

Vi har ju hört den trötta ramsan tusen gångar nu att Iran sitter på korten på grund av kontrollen av Hormuzsundet.

Det finns en part som inte behöver det där Hormuzsundet.

Klarar sig Iran bra utan sina oljeinkomster? Räcker det att sälja några pallar saffran och lite barnknutna mattor för att försörja 100 miljoner av sitt folk?

Känns rimligt att lägga en bombmatta över Kharg Island om skäggråttorna försöker slingra sig ur kärnvapendealen. Det behövs ju inget amerikanskt stöd för en sådan enkel manöver.

Vem sitter på korten egentligen. Vem är det som placerat hela sitt skägg i samma låda.

En av de israeliska oppositionsledarna, Yair Lapid, har tidigare i år krävt just det, att Israel bombar sönder Kharg Island, så det handlar inte om ett hypotetiskt exempel:


Citat:
Opposition leader Yair Lapid addressed the attack on oil facilities in Iran, saying that "Israel must destroy all the oil fields and energy industry of Iran on Kharg Island." According to him, "This is what will crush Iran's economy and bring down the regime.


https://www.ynetnews.com/article/14b4v73tb
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-15 kl. 11:46.
Citera
2026-06-15, 12:31
  #27551
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det slår mig hur enkelt det vore för en part att bomba sönder Kharg Island och direkt slå ut 90 procent av Irans oljeexport till ett värde av i storleksordningen 50 miljarder USD per år.

Vi har ju hört den trötta ramsan tusen gångar nu att Iran sitter på korten på grund av kontrollen av Hormuzsundet.

Det finns en part som inte behöver det där Hormuzsundet.

Klarar sig Iran bra utan sina oljeinkomster? Räcker det att sälja några pallar saffran och lite barnknutna mattor för att försörja 100 miljoner av sitt folk?

Känns rimligt att lägga en bombmatta över Kharg Island om skäggråttorna försöker slingra sig ur kärnvapendealen. Det behövs ju inget amerikanskt stöd för en sådan enkel manöver.

Vem sitter på korten egentligen. Vem är det som placerat hela sitt skägg i samma låda.

En av de israeliska oppositionsledarna, Yair Lapid, har tidigare i år krävt just det, att Israel bombar sönder Kharg Island, så det handlar inte om ett hypotetiskt exempel:

https://www.ynetnews.com/article/14b4v73tb

Exakt sånt där, är det som har lett till det här:

https://www.pewresearch.org/short-reads/2026/06/04/most-people-across-36-countries-have-negative-views-of-israel-and-little-confidence-in-netanyahu/
Citera
2026-06-15, 12:42
  #27552
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Jag tvivlar på att det blir ett avtal. Varför ska det skrivas under först på fredag? Det är liksom bäddat för att gå i kras. Jag hoppas det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in