Det slår mig hur enkelt det vore för en part att bomba sönder Kharg Island och direkt slå ut 90 procent av Irans oljeexport till ett värde av i storleksordningen 50 miljarder USD per år.
Vi har ju hört den trötta ramsan tusen gångar nu att Iran sitter på korten på grund av kontrollen av Hormuzsundet.
Det finns en part som inte behöver det där Hormuzsundet.
Klarar sig Iran bra utan sina oljeinkomster? Räcker det att sälja några pallar saffran och lite barnknutna mattor för att försörja 100 miljoner av sitt folk?
Känns rimligt att lägga en bombmatta över Kharg Island om skäggråttorna försöker slingra sig ur kärnvapendealen. Det behövs ju inget amerikanskt stöd för en sådan enkel manöver.
Vem sitter på korten egentligen. Vem är det som placerat hela sitt skägg i samma låda.
En av de israeliska oppositionsledarna, Yair Lapid, har tidigare i år krävt just det, att Israel bombar sönder Kharg Island, så det handlar inte om ett hypotetiskt exempel:
Citat:
Opposition leader Yair Lapid addressed the attack on oil facilities in Iran, saying that "Israel must destroy all the oil fields and energy industry of Iran on Kharg Island." According to him, "This is what will crush Iran's economy and bring down the regime.
https://www.ynetnews.com/article/14b4v73tb