2026-06-15, 17:27
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jo, det vore ju önskvärt om partiledningar levde som de lär eller åtminstone försökte göra det. Jag har länge förundrats hur man kan rösta på SD med tanke på historiken. Nu är inte jag lagd åt det hållet men Afs politik är inte sverigefientlig och vore för mig ett självklart alternativ mot SD:s extrema marknadsliberalism och hycklande. Men Afs förlorar väl på att de inte är zionister.

SD har tagit avstånd från dessa högerextrema kopplingar och de har förändrats, precis som alla andra partier gör. Det är en väldig skillnad idag vs 80-talet. SD vill kraftigt minska invandringen och öka återvandringen och ni kritiker menar att politiken riskerar att drabba människor som söker skydd eller bidra till ett hårdare samhällsklimat, men ska vi svenskar offra vårt trygga liv istället menar ni? SD betonar även svensk kultur och nationell identitet. Förespråkare ser det som ett sätt att stärka sammanhållningen, medan kritiker oroar sig för att minoriteter kan känna sig exkluderade. Får vi svenskar gå i runt i bikini i de muslimska länderna? Nej. Så varför ska Sverige som land anpassa sig till de muslimska människorna? Är vi ett muslimskt land? Nej.

Sverige har starka demokratiska institutioner, en grundlag, oberoende domstolar och fria medier. Även om ett parti får regeringsmakten är dess möjligheter att genomföra stora förändringar begränsade av lagstiftning, riksdagsmajoriteter och det demokratiska systemets kontroller och balanser. Svenskarna är bara fega. Eller korkade som tror att vi hade kunnat hamna i nazi Tyskland igen.
Citera
2026-06-15, 17:32
Medlem
NoHeros avatar
För mig är det enkelt. Av alla partier så har SD minst dugliga politiker av alla. Det är lögner, rasism, järnrör, trollfabriker och annat som gör att jag inte har någon som helst tillit till partiet.
Jag har hört så många SD-politiker stå rakt upp och ljuga att jag inte litar på något som någon säger.
Kommer ihåg en politiker som stod och berättade om hur "invandrargäng som åkte runt i en stad i minibussar och gruppvåldtog svenska blonda flickor". Synd att det aldrig hade hänt i staden han påstod.
Samma person tog ut lön utan att delta på möten, bodde inte ens i staden och utnyttjade hela situationen.

Det som skrämmer mig är att så många är villiga att rösta på ett parti som är så odugliga som SD är, även om viss av deras politik är bra.
Citera
2026-06-15, 17:34
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Och det har Magdalena gjort menar du?
Det får du fråga hennes väljare. Jag röstade på SD.
Citera
2026-06-15, 17:35
Medlem
1. Sedan SD steg fram i rampljuset bemötte man inte dem med sakpolitik eller saklig kritik. Det var omedelbart epitetkastande, uteslutning, försök att få SD:are avskedade, t.o.m. våld och attacker. När detta gav SD än mer folkligt stöd började mongona inom sjuklövern inse att deras metoder inte helt gick hem.

2. Då valde man istället att nöja sig med epitetkallandet och säkra att MSM tog sjuklöverns frågor i beaktande och säkrar att man inte ger SD:s perspektiv på problemen något utrymme.

3. Det gick ända fram tills 2018 då borgerligheten öppnade upp för samarbete, dels av den problematik invandringen gett upphov till som krävde visst agerande och dels för att SD tagit stöd som gav borgerligheten möjlighet att skapa nya samarbetsalternativ, att det sedan tog tills 2022 är en annan sak.

4. Då många svenskar är fast i sociala kontaktnät, partisympatier och familjer kan en röst på SD leda till uteslutning, social utlåsning och risk för att bli motarbetad på arbetsplatsen. Terrorn fortsätter istället på arbetsplatsen där SD-sympatisören KAN riskera att bli motarbetad. Kvinnor är mer känsliga för dylikt varvid de oftare faller till föga för grupptryck. MSM och S vet detta och just därför använder de dessa metoder då de lättare går under radarn.
Citera
2026-06-15, 17:35
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Och det har Magdalena gjort menar du?

Svårt att göra när man är i opposition!
Citera
2026-06-15, 17:36
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
För att de lurar och överger sina äldsta väljare som varit med och stött dem genom åren. De långtidsarbetslösa slängde de framför bussen. De som ville att Sverige åter igen ska bli svenskt och tryggt pissar de på. De stjäl av skattemedel och fyller sina egna fickor. Mer lika S än någonsin och det ökar efter hand. De har en enda agenda och det är att komma till makten. Att regera går före politiken.

Det där är känsloargument och personliga åsikter, inte fakta.

Att vissa tycker SD har kompromissat för mycket är en sak, men att säga att de lurar sina väljare eller bara vill ha makt är inte fakta. Alla partier kompromissar när de ska få igenom politik.

Påståendet att SD stjäl skattemedel och fyller sina egna fickor är också missvisande. Enskilda politiker från flera partier har dömts för olika oegentligheter, men det finns inga belägg för att SD som parti systematiskt stjäl skattemedel.

Om du vill kritisera SD så kom med något sakligt, överdrifter och svepande anklagelser gör bara debatten sämre.
Citera
2026-06-15, 17:38
Medlem
shitholecitizens avatar
För att våra svenska kvinnor tänker bara med fittan.
Citera
2026-06-15, 17:38
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Varför kvinnor inte gör det är inte så svårt att se. Kvinnor faller lätt för grupptryck och låter andra samt mobilen och era känslor tänka åt er..

Vad kan jag som kvinna göra för att få andra kvinnor att se sanningen då?
Citera
2026-06-15, 17:41
Medlem
Nix-registrets avatar
SD stödjer massinvandring och Israel. Båda dessa saker är djupt impopulära bland svenskarna, och alla andra också för den delen.

Jimmie Åkesson har därtill gjort uttalanden om att svenskarna inte existerar som etnisk grupp, vilket är ren folkmordsretorik.

Det går inte att bygga en populiströrelse på sådant. Det går att leva ett tag på medias absurda attacker, som skapar en föreställning om att SD utmanar etablissemanget, men det fungerar inte i längden.
Citera
2026-06-15, 17:41
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Vad kan jag som kvinna göra för att få andra kvinnor att se sanningen då?

Nej, det är inte din uppgift att lösa vad ni tänker eller känner.

Det där är nog insikter de måste komma fram till själv. Tänk mer vad du kan göra för dig, din karl, dina barn och din familj.
Senast redigerad av buhbye 2026-06-15 kl. 17:44.
Citera
2026-06-15, 17:42
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Jag själv är ju kvinna så kan tyvärr inte svara på den frågan. Men jag undrar också.

Kvinnor, varför röstar ni inte på SD?
Jag tror att det är för att SD har gjort några halv-konservativa tabbar genom åren? Typ nosat på aborträtten men även allmänt negativt om offentlig sektor där kvinnor är en majoritet.

Vissa kallar Ebbas KD för SD för kvinnor och att de har en girlboss stil som saknas i SDs traditionsaktiga hållning. Att staten ska betala för att frysa ägg är ett typexempel på KDs förhållningssätt.

Det svåra för SD verkar vara att o ena sidan vilja skydda de "progressiva" delar av samhället samtidigt som de ser att samma progressiva delar har skapat problemen.
Citera
2026-06-15, 17:43
Medlem
Citat:
Det där är känsloargument och personliga åsikter, inte fakta.

Att vissa tycker SD har kompromissat för mycket är en sak, men att säga att de lurar sina väljare eller bara vill ha makt är inte fakta. Alla partier kompromissar när de ska få igenom politik.

Påståendet att SD stjäl skattemedel och fyller sina egna fickor är också missvisande. Enskilda politiker från flera partier har dömts för olika oegentligheter, men det finns inga belägg för att SD som parti systematiskt stjäl skattemedel.

Om du vill kritisera SD så kom med något sakligt, överdrifter och svepande anklagelser gör bara debatten sämre.
Det sovande folket som Rövfält sa. Blundar man så ser man inte. SD lovade före förra valet att aldrig röra A-kassan men det bröt man. SD är inte att lita på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in