Citat:
Jo, det vore ju önskvärt om partiledningar levde som de lär eller åtminstone försökte göra det. Jag har länge förundrats hur man kan rösta på SD med tanke på historiken. Nu är inte jag lagd åt det hållet men Afs politik är inte sverigefientlig och vore för mig ett självklart alternativ mot SD:s extrema marknadsliberalism och hycklande. Men Afs förlorar väl på att de inte är zionister.
SD har tagit avstånd från dessa högerextrema kopplingar och de har förändrats, precis som alla andra partier gör. Det är en väldig skillnad idag vs 80-talet. SD vill kraftigt minska invandringen och öka återvandringen och ni kritiker menar att politiken riskerar att drabba människor som söker skydd eller bidra till ett hårdare samhällsklimat, men ska vi svenskar offra vårt trygga liv istället menar ni? SD betonar även svensk kultur och nationell identitet. Förespråkare ser det som ett sätt att stärka sammanhållningen, medan kritiker oroar sig för att minoriteter kan känna sig exkluderade. Får vi svenskar gå i runt i bikini i de muslimska länderna? Nej. Så varför ska Sverige som land anpassa sig till de muslimska människorna? Är vi ett muslimskt land? Nej.
Sverige har starka demokratiska institutioner, en grundlag, oberoende domstolar och fria medier. Även om ett parti får regeringsmakten är dess möjligheter att genomföra stora förändringar begränsade av lagstiftning, riksdagsmajoriteter och det demokratiska systemets kontroller och balanser. Svenskarna är bara fega. Eller korkade som tror att vi hade kunnat hamna i nazi Tyskland igen.