2026-06-15, 15:41
Medlem
Hej och tack på förtid för tid,

Innan jag påbörjar ett småmål så vill jag vara säker på kostanderna. enligt rättegångsbalken 18 kap. 8 a § RB (Undantaget): Denna paragraf begränsar kostnaderna kraftigt. Den säger att man bara behöver betala för en timmes rådgivning, ansökningsavgift och enkla resekostnader. om de anlitar en advokat som kostar 10 000kr per timme och jag förlorar så är det det som man betalar eller 2 032,50 kr inklusive moms? om advokaten kommer från kiruna till göteborg och jag förlorar så behöver jag betala för hotel rum , tåg, flyg, bus eller bensin?
Citera
2026-06-15, 15:48
Medlem
Menar du tvistemål?

Tanken är att att mål under 29600 :- nte behöver assistans
Citera
2026-06-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
om advokaten kommer från kiruna till göteborg och jag förlorar så behöver jag betala för hotel rum , tåg, flyg, bus eller bensin?

Tanken är att den som anlitar en advokat i andra änden av landet att den ska vara fysiskt närvarande vid ett mål på ett så litet belopp får skylla sig själv.
Citera
2026-06-15, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Menar du tvistemål?

Förenklade tvistemål kallas inbland för småmål

du kan åka på att betala motpartens juridiska rådgivning på en timme, dryga 2000 kr.
Citera
2026-06-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Menar du tvistemål?

ja det är runt 15 tusen så under 29600
Citera
2026-06-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Förenklade tvistemål kallas inbland för småmål

du kan åka på att betala motpartens juridiska rådgivning på en timme, dryga 2000 kr.
sant men jag vill bekräftelse innan man ger sig på det. men så resonerar jag . 3000 kr kan jag riskera men undrar om det är nåt jag missar. igen- vittnen som behöver hotelrum(företaget ligger en timme från gbg) t.ex.
Citera
2026-06-15, 17:36
Medlem
Har jag fel att det brukar vara jätte jsvårt att hitta en advokat för småmål under 29 000kr?
Citera
2026-06-15, 18:45
Avslutad
Citat:
Har jag fel att det brukar vara jätte jsvårt att hitta en advokat för småmål under 29 000kr?
Citera
2026-06-15, 19:05
Medlem
Citat:
sant men jag vill bekräftelse innan man ger sig på det. men så resonerar jag . 3000 kr kan jag riskera men undrar om det är nåt jag missar. igen- vittnen som behöver hotelrum(företaget ligger en timme från gbg) t.ex.

Vittnen? Det är ju ingen mordrättegång. Om man nes behöver hålla något vittnesförhör får det bra på telefon.
Citera
2026-06-15, 21:42
Medlem
Min lilla erfarenhet är att det är stor risk för förlikning. Då får man offra lite från bägge parter. I slutänden är det inte säkert hur det går med något även om du tycker att du har rätt.
Citera
2026-06-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Min lilla erfarenhet är att det är stor risk för förlikning. Då får man offra lite från bägge parter. I slutänden är det inte säkert hur det går med något även om du tycker att du har rätt.

"Risk"? Du är ju inte tvungen att gå med på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in