Citat:
Ursprungligen postat av
Starberries
Inte så jätteinsatt i buddhism, men de tror på på återfödelse. Även om slutmålet är nirvana. Det är dock svårare att nå det än evigt liv enligt kristendomen.
Men buddhism handlar inte bara om att göra detta livet bättre. Sedan har ju även kristendomen ”levnadsregler” (som de tio budorden), och det finns bibelverser om goda gärningar. Vet inte om det är så annorlunda än buddister och det du kallar att få detta livet bättre. Låter rätt snarlikt för mig, rent ytligt åtminstone.
Jag lägger mig dock inte i vad folk har för religion, eller anser att de bör byta till något annat. Speciellt inte om de har positiva upplevelser.
Det är ju faktiskt en skillnad om en religion leder till döden fast den känns bra, medans en annan leder till evigt liv. Skillnaden är ju syftet, i kristendom är du god för att göra gud nöjd, i buddhism finns det ingen gud och du är god för att du blir glad då eller något.
Hur man ska bete sig kanske kan vara liknande i båda, men varför man ska bete sig så är ju galaxer av skillnad. Om en religion är fel religion så är det väl bäst att de byter. Inte att buddhism skulle vara fel på det sättet, det kan säkert vara användbart, men jag ser det mer som en självhjälpsbok än en religion.
Alltså buddhism kvalificerar inte som en religion riktigt, det känns mer som en terapisession. Du ser väl också att kristendom och buddhism inte är i samma kategorier, det är därför folk har så mycket motstånd till kristendom medans buddhism ses som lite coolt och exotiskt, något som ingen har något motstånd mot.
När man nämner kristendom så känns det som att man släpper en bomb i rummet, man känner tyngden i luften. Folk är antingen för eller emot, det finns inte mycket neutralitet. Med buddhism bryr sig ingen, det finns inga sidor.