2026-06-15, 08:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Folk verkar inte riktigt vara med på hur frustrerande nästa steg är. Alla klagar på lingonlagen nu, visst jag med. Men det stora problemet är egentligen slutspelet och sextondelsfinalen. Det brukade vara en stor grej att vinna en match i gruppen, att gå vidare. Och ju färre lag det är desto större. Tänk EM 2004 och att direkt slängas in i hetluften efter gruppen, hur nära vi var semifinal.

Nu blir det sextondelsfinal, och sen åttondelsfinal. Och om man vunnit två jävla utslagsmatcher så har man ändå hamnat på samma ställe som 2004. Eller efter att vi slog Scweiz i åttondelen 2018. Gruppen är mer som uppvärmning innan de riktiga matcherna börjar och det är skevt.

Fast om det hade varit färre lag som gått till VM så hade vi ju inte ens kommit till VM så det är väl bara att nicka och se glad ut?
Senast redigerad av JeffDavis 2026-06-15 kl. 08:41.
2026-06-15, 08:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Knappast. Vi slog VMs kanske sämsta lag. Tunisien hade fått stora problem mot Curacao. Förvänta dig två klara förluster nu när gruppspelet fortsätter.

Älskar surgubbar som du som alltid dras till dessa trådar. Kan du bara vara glad för att vi vann en match i VM vilket kändes totalt omöjligt för bara ett par månader sen?
2026-06-15, 08:32
Medlem
5-1 är 5-1 men hur bra var Tunisien egentligen? Det började direkt med avsparken, skickade ner den till Sverigea hörnflagga utan att någon sprang på den. Sem var det defense som gällde för hela slanten.
2026-06-15, 08:34
Medlem
Innan Tunisien gav bort 3-1 bokstavligen så låg 2-2 i luften och man såg på Hien och Lindelöf att de höll på att bajsa på sig.

Isak/Gyökeres kan nog bära Sverige till en åttondel, vilket hade varit ett bra VM men tror inte detta spel räcker mot Holland och Japan.
2026-06-15, 08:36
Medlem
Il.Malizias avatar
Wow, vilken match!

Äntligen!
2026-06-15, 08:37
Medlem
Sverige gjorde utan tvekan en bra match. Nu tror jag dock inte att Nederländerna eller Japan kommer att ställa upp utan målvakt som Tunisien gjorde. Så vänta med firandet även om vi sannolikt går till en 16-delsfinal nu. Backlinjen kommer att ställas inför helt andra prövningar i de återstående matcherna och först då får vi svar på hur bra laget är och om vi får något att fira.
Senast redigerad av Challe321 2026-06-15 kl. 08:42.
2026-06-15, 08:37
Medlem
israelisinnocents avatar
Jäklar känner bronsmak i munnen
Nu gräver vi!
2026-06-15, 08:40
Medlem
Det kanske redan nämnts. Laget som blir tvåa i gruppen ställs mot Brasilien i 16-delen om Brassarna vinner sin grupp.
2026-06-15, 08:47
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Älskar surgubbar som du som alltid dras till dessa trådar. Kan du bara vara glad för att vi vann en match i VM vilket kändes totalt omöjligt för bara ett par månader sen?

Förstår lite vad han menar. Alla är givetvis glada för vinsten men det hade varit klädsamt om reaktionerna kunde tonas ner något. Halva Sverige inkl media beter sig som att vi vann VM guld i natt. Är förvånad att det inte badades i fontäner till frukosten.

Min erfarenhet av svenska nerver i sådana här sammanhang är att de behöver vara balanserade. Lagom självsäkert men också hungrigt som fan och på sin vakt. Börja inte glassa nu efter en match, håll huvudet kallt.
2026-06-15, 08:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Förstår lite vad han menar. Alla är givetvis glada för vinsten men det hade varit klädsamt om reaktionerna kunde tonas ner något. Halva Sverige inkl media beter sig som att vi vann VM guld i natt. Är förvånad att det inte badades i fontäner till frukosten.

Min erfarenhet av svenska nerver i sådana här sammanhang är att de behöver vara balanserade. Lagom självsäkert men också hungrigt som fan och på sin vakt. Börja inte glassa nu efter en match, håll huvudet kallt.

Nu pratar vi om ett land som fortfarande firar VM-bronset -94. Självklart ska vi bada i fontäner (vilket gjordes) när vi vinner med 5-1 i en VM-premiär. Själv skippade jag krogen i natt men har polare som var ute och tokfestade hela natten. Karnevalsstämning.

Nu firar vi men imorrn ska vi självklart lugna ner oss och fokusera på nästa match.
2026-06-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Avslutningsvis innan jag slutar jävlas med er helt i den här tråden så kan jag bara säga att jag förstår ändå Zlatan på ett sätt så här i efterhand. Han ska ha sagt något i stil med att han märkte att inom svensk fotboll om han gjorde något bra i tex landslaget så ansågs han vara svensk och om han gjorde något dåligt så blev han helt plötsligt invandrare i samma personers ögon. Det stämmer ju. Det är ju så det funkar i det godhetssignalerande Sverige.
Stämmer inte, han är invandrare
2026-06-15, 08:56
Medlem
löls avatar
Zlatan var på plats vid vitahuset och kollade på Trumps UFC gala istället för att glo på matchen.

Håller faktiskt med Zlatan 😉💪

Sekundärt: Kul att Sverige vann

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in