2026-04-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Säljer en del grejer på Vinted, brukar funka bra för förrådsrensning osv. Men, en hel del märkliga typer kommer man i kontakt med?

Sålde ett par tennisracket, 4 st. som legat i förrådet i typ 20 års tid. Inget fel på dem utan jättefint skick. Lade ut dem för 100 kr, säljaren budade 50 kr och ja sa ok.

Sedan skickade puckot ett meddelande om att "ett av racketen var lite slitet", vad fasen liksom? Du fick 4 st. för 50 kr, tror du det är nyskick? Då är det ju lätt ett racket för 1000 kr istället.

Vad har för folk förväntningar egentligen?
Jag gissar att det är ungefär samma sak med säljaren. Förstår inte hur man kan utsätta sig för detta för att som i ditt fall få 50 kr. I många fall så ska varorna paketeras och skickas för att få några tior. Känns som att båda säljare och köpare vill ha detta som ett fritidssysselsättning. Inget som man får in några pengar på. Fungera, hur många minuter la du ner på dessa rackets och du fick 50 kr. Var det värt arbetsinsatsen?

Visst, det hade varit jobbigt att åka till soptippen också så då kan det ju vara intressant.

Hur köparen resonerar vet jag inte. Men det jag har lärt mig om plaster är att de åldras. Mjukgörare försvinner och plasten blir spröd. Det innebär att det är en påtaglig risk att strängarna går av. Dels att elasticiteten försvinner vilket påverkar spelet men även att strängarna faktiskt går av.

Jag hade hellre köpt ett nytt racket för 250 kr
Citera
2026-04-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är väl inte så konstigt, rätt vanligt att säljare glömmer plocka bort annonsen om varan sålts, speciellt om man lagt upp på Vinted, Tradera, Blocket och Marketplace parallellt.
Borde inte sådant skötas automatiskt av hemsidan? Annars är det risk att flera stycken köper samma vara.

På Tradera så använder man deras betaltjänst, så då borde varan försvinna eller att det står avslutad.
Citera
2026-04-04, 17:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Borde inte sådant skötas automatiskt av hemsidan? Annars är det risk att flera stycken köper samma vara.

På Tradera så använder man deras betaltjänst, så då borde varan försvinna eller att det står avslutad.

Kan ju vara att den säljs på ett ställe men annonsen ligger kvar på flera.
Citera
2026-04-13, 20:26
Medlem
Märkliga typer minst sagt
Har ett påslakanset jag själv köpt för 300
Helt oanvända
Fortfarande inslagna
Jag säljer dom för 150 kr
Då föreslår en köpare 90 kr
Jag nekar
Då börjar det
Varför nekar du?
Var har du köpt dom?
Vad betalade du?
Hur länge sen var det du köpte dom?
Då blockerar jag.
Jag orkar inte
Köp om du vill
Gillar du inte priset köp inte
Citera
2026-05-12, 21:26
Medlem
En ny grej som köpare börjat med är att dom frågar en massa dumma frågor på tex en begagnad vara
Man svarar och svarar
Den ena frågan dummare än den andra
Så köper dom
Men sen när varan som kostade 50 kr kommer fram är dom inte nöjda och trycker in jag har ett problem så att dom ska få varan gratis
Såna människor som tjatar och prutar och tror att begagnade saker ska vara som nya blockerar jag
Jag har en annons just nu som är två saker som hör ihop
Då frågar folk om annonsen gäller båda sakerna
Då blockerar jag bara
Bye bye
Citera
2026-06-14, 15:37
Medlem
Varför vill köpare på vinted veta var jag köpt en vara som jag nu säljer begagnat?????
Citera
2026-06-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Varför vill köpare på vinted veta var jag köpt en vara som jag nu säljer begagnat?????

det är vinted-polisen som fiskar efter ifall du säljer piratkopierat.
Citera
2026-06-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
det är vinted-polisen som fiskar efter ifall du säljer piratkopierat.
Den var ny
Citera
2026-06-15, 08:16
Medlem
Jag har ridbyxor för ert väldigt lågt pris.
Felfria
Polsk köpare frågar ber om bilder på sömmar mått på alla delar bilder på slitage
Jag svarade
Ja betalar du 100 kr extra så ska jag mäta allt
Svar inget
Citera
2026-06-15, 08:40
Medlem
Citat:
En ny grej som köpare börjat med är att dom frågar en massa dumma frågor på tex en begagnad vara
Man svarar och svarar
Den ena frågan dummare än den andra
Så köper dom
Men sen när varan som kostade 50 kr kommer fram är dom inte nöjda och trycker in jag har ett problem så att dom ska få varan gratis
Såna människor som tjatar och prutar och tror att begagnade saker ska vara som nya blockerar jag
Jag har en annons just nu som är två saker som hör ihop
Då frågar folk om annonsen gäller båda sakerna
Då blockerar jag bara
Bye bye

Allt sådant där med frågor ska man bara skita i.
En fråga och ett svar, leder alltid till en ny fråga.
Kan de inte lägga en vara direkt i varukorgen utan en massa frågor, så är de inte tillräckligt intresserad och det kommer garanterat alltid sluta med att de vill reklamera, samt som du säger gärna ha det gratis.
Citera
2026-06-15, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Allt sådant där med frågor ska man bara skita i.
En fråga och ett svar, leder alltid till en ny fråga.
Kan de inte lägga en vara direkt i varukorgen utan en massa frågor, så är de inte tillräckligt intresserad och det kommer garanterat alltid sluta med att de vill reklamera, samt som du säger gärna ha det gratis.
Exakt
Citera
2026-06-15, 14:58
Medlem
Citat:
Den var ny

kan ju vara oäkta även för det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto