2026-06-15, 04:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
ALLT och ALLA som belyser det här existentiella problemet och hotet välkomnar jag. Helt utan undantag. Av samma skäl som jag ser det som positivt när muslimer och islamister gör detsamma, som Iran. Om du tycker synd om mig skiter jag väl fullkomligt i. Vi har inte råd att fjanta runt om beröringsskräck. Det är den här skiten som gjort att vårt eget land sjunkit så långt ner i fördärvet eftersom svennebananer varit så fega och rädda under alla dessa decennier för att rösta på "högerextrema partier" eller visa upp sitt missnöje när situationen ännu inte var så illa som den är idag.

Jag skriver kanske inte vad folk vill läsa, men snarare vad folk behöver läsa.

Du överdriver en hel del.
Citera
2026-06-15, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Du överdriver en hel del.

Nej det gör jag inte. Det är väldigt svårt att överdriva i den här frågan. En supermakt på 340+ miljoner slavar inte åt en liten fjuttstat i mellanöstern på 10 miljoner oberoende av regering p.g.a. en lobbygrupp i USA. Det krävs så jävla mycket mer än så. Väldigt stort nätverk, organisationer och koordination och extrema mängder pengar över tid. Och även om det skulle vara en överdrift, så är det att föredra framför att underdriva det här. Det har skapat så jävla mycket problem och lidande under så många år. Israel kan göra precis vad som helst, inklusive massmord, utan att USA stoppar biståndet utan tvärtom beskyddar denna stat när grannländerna antingen försvarar sig själva eller attackerar för att försvara den angripne. Det går som sagt inte att överdriva deras järngrepp om USA. Det är helt otänkbart och skrattretande att ens föreställa sig någon annan minoritetsgrupp som kineser, ryssar eller araber skulle kunna åstadkomma ens i närheten av samma sak i USA.
Citera
2026-06-15, 05:55
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nja, det är en avsiktsförklaring, inte ett avtal.

Trump har varit desperat att kunna visa upp en "deal" på sin födelsedag och Iran har passat på att ställa höga krav.
De kräver skadestånd i cash för att gå med på att diskutera fredsvillkor.
Dessutom tullar, som kallas för avgifter, så trump kan säga toll free. Dessutom har man gett Iran makt över Hormuz och den globala ekonomin, något som endast var teoretiskt innan kriget.

Ser ut som att usa medger förlust.

Däremot kommer de inte hålla. netanyahoo kan inte låta fred råda och kommer fortsätta bomba, vilket medför att iran måste försvara.
Citera
2026-06-15, 07:11
Medlem
Citat:
Fast USA och Israel lyckades nu ändå döda Irans högste ledare, en jävla massa andra högt uppsatta samt i praktiken utplåna Irans flygvapen och flotta.

Fast Iran lyckades nu ändå använda Hormuz som ett vapen mot världsekonomin dock. Nästa gång tror jag inte Iran kommer att lyckas med det dock.

Han var 86 år. Vilken enorm seger, de dödade en 86-årig gubbe.

Iran har inget egentligt flygvapen... några gamla F-14 Tom Cats och annat bråte från Shahens tid.

Irans försvar bestod i att angripa grannländerna med missiler av olika slag. De lyckades ganska väl med att slå ut LNG m m.

De asiatiska ekonomierna går på knäna.
Citera
2026-06-15, 07:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Han var 86 år. Vilken enorm seger, de dödade en 86-årig gubbe.

Iran har inget egentligt flygvapen... några gamla F-14 Tom Cats och annat bråte från Shahens tid.

Irans försvar bestod i att angripa grannländerna med missiler av olika slag. De lyckades ganska väl med att slå ut LNG m m.

De asiatiska ekonomierna går på knäna.

Ännu en som bara ser yta. Inte vad för sorts långsiktig strategi Trump bara är en i raden utav utövarna av sedan 2009.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-15 kl. 07:19.
Citera
2026-06-15, 07:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Dessutom tullar, som kallas för avgifter, så trump kan säga toll free. Dessutom har man gett Iran makt över Hormuz och den globala ekonomin, något som endast var teoretiskt innan kriget.

Ser ut som att usa medger förlust.

Däremot kommer de inte hålla. netanyahoo kan inte låta fred råda och kommer fortsätta bomba, vilket medför att iran måste försvara.
Jag tror också att det är stor risk att avtalet havererar. Nettan har ju starka personliga skäl för att hålla kriget igång - visserligen försöker Donne pressa honom här, men frågan är om Nettan bryr sig.
Citera
2026-06-15, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
BREAKING: Trump announces a deal with Iran has been reached.
https://www.youtube.com/watch?v=-FWZLUs-hSQ

När kommer Iran eller Hizbollah skjuta första raketen mot Israel igen och därmed bryta freden för den miljonte gången?
Trump är Trump. Inget att lita på vad han säger.
Citera
2026-06-15, 07:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Iran är ändock kraftigt försvagat av detta krig. Det är mest en massa Kreml-troll som vill få folk att tro att USA och Israel är förlorarna här. Men det här bara en etapp i ett långt maraton väst löper med Iran.
Ja naturligtvis, men det teokratiska styret sitter kvar. Trump fick ju lättlurade människor att tro att mullorna skulle störtas från makten och shahen och demokratin skulle komma tillbaka, men av detta blir ju intet.
Citera
2026-06-15, 07:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ja naturligtvis, men det teokratiska styret sitter kvar. Trump fick ju lättlurade människor att tro att mullorna skulle störtas från makten och shahen och demokratin skulle komma tillbaka, men av detta blir ju intet.

Det var många av er som trodde Obama skulle störta mullorna med den gröna revolutionen 2009 också. Men av detta blev ju intet.

Tråkigt nog för er har jag ändå bra minne när det kommer till sånt här iaf.

Trump, Biden och Obama = samma "Which Path to Persia?" spelbok.
Citera
2026-06-15, 08:11
Medlem
Citat:

Islam och demokrati är två magneter som repellerar varandra. Som olja och vatten, de går inte att blandas ihop.

Ju förr alla förstår det desto bättre för alla beslut som tas med muslimska länder, organisationer, personer.

Västerländsk naivitet och oförstånd att inte ha lärt sig det än.
Citera
2026-06-15, 08:12
Medlem
Citat:
Jag tror också att det är stor risk att avtalet havererar. Nettan har ju starka personliga skäl för att hålla kriget igång - visserligen försöker Donne pressa honom här, men frågan är om Nettan bryr sig.

Jaha så du ger ingen skuld över Iran eller Hizbollah när de återigen skjuter sin första missil mot Israel för miljonte gången?

Ingen kan ta dig på allvar med en sådan inställning.
Citera
2026-06-15, 08:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
BREAKING: Trump announces a deal with Iran has been reached.
https://www.youtube.com/watch?v=-FWZLUs-hSQ

När kommer Iran eller Hizbollah skjuta första raketen mot Israel igen och därmed bryta freden för den miljonte gången?

Jag undrar vad USA kommer ”uppnå” med detta avtal. Kommer Irans regering avgå och demokrati och mänskliga rättigheter införas? Såklart inte. Det enda som kommer hända är att sundet kommer öppnas vilket det var innan USA anföll. Nu har man bränt nån biljon och stört hela världens ekonomi för ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in