Citat:
Exakt så. Mycket märkligt att förskolan inte tryckte på mer om att en utredning torde varit lämplig tidigare då flickan var så sen i språkutvecklingen (skolstarten närmade sig inför hösten). Eller flickans mormor, stämmer det att hon varit chef inom psykiatrin? Att bara köpa Emmas påstående att flickan har dessa diagnoser utan att en utredning gjorts är märkligt. Både Emma och mormor slänger ur sig påståenden om flickans diagnoser under förhören.
En sak jag reagerat på är att förskolan uppger att flickan var introvert och förhållandevis lugn medans Emma och mormor säger att hon var extrovert och väldigt energisk (krävande)??
En sak jag reagerat på är att förskolan uppger att flickan var introvert och förhållandevis lugn medans Emma och mormor säger att hon var extrovert och väldigt energisk (krävande)??
Jag tänker att det inte är så konstigt att förskolan upplever flickan som introvert. Sök på attachment theory experiment på YouTube så finns det flera gamla studier på barn att se där anknytningen är förstörd där de visar just detta. Studier har visat att trots att barnen kanske inte visar utåt att de blir lämnade av sin anknytningsperson, i detta fall Emma, så har de kunnat se att på insidan har barnen en enorm stress. För även om vi vuxna logiskt nog vill tänka att hon borde varit som tryggast på förskolan så är nog sorgliga sanningen att hon var nog mest stressad över att inte veta om mamma skulle hämta henne eller inte.
Och när väl mamma hämta henne så kom alla känslor som sen Emma inte kunde hantera.
Vad jag läser så manipulerade Emma sin omgivning. Soc hade faktiskt inte mer att gå på och sanningen är faktiskt oavsett hur ont de gör att de hade inte ens skäl för ett hembesök.
Morföräldrarna är gamla och trötta märks i FUP, morfadern har dålig hörsel och minne. Mormor är sjuk i något vi inte vet men det beskrivs dåligt immunförsvar. Men att de älskar sitt barnbarn är väldigt tydligt.
Nej den som är 100% ansvarig här är Emma. För ingenstans i FUP visar det att hon faktiskt bett om hjälp, att HON kontaktat soc (vilket hon ju inte gjort enligt soc men hon själv säger). Hon har själv trauma och ger sitt egna barn det också. Flickans pappa ville ha vårdnaden men det vägrade hon utan då blockade hon istället. Hon kunde bett om en avlastningsfamilj från soc. Men ingenstans så står det faktiskt att samhället svek för hon lyckades dölja det för väl. För ja, hon verkade ju lura i folk att flickan hade autism utan att det fanns en färdig diagnos. Och det är faktiskt så att flickan gjorde framsteg i språket på slutet vilket kan ju ha talat emot autism utan snarare att hon bara vara sen pga trauma.