2026-06-14, 23:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lite nyfiken på såna här dna tester gällande sjukdomar etc, för många år sen tog jag ett test via sjukvården som gav mig en del svar gällande b12 men vill ha nåt mer omfattande.
Sjukvården använder ackrediterade laboratorier för sina analyser men hur är det med dessa man köper själv, kan man lita på resultatet? eller risk för stora brister?

https://www.tellmegen.com/sv
https://www.23andme.com/en-eu/dna-health-ancestry/
/A.A
Citera
2026-06-15, 03:48
Medlem
Merwinnas avatar
Det är ju omöjligt att svara på, men jag skulle i så fall välja något som varit på marknaden en längre tid och använts av många, och googla för att se om jag hittar några anmärkningar. Om inte, så kan man nog lita på det.

Dock ska man vara medveten om, att det inte alltid blir bra att få veta att man har stora risker för hemska sjukdomar. Det finns folk som har tagit sådana tester och fått reda på saker som gjort dem helt hypokondriska. Det har förmodligen förkortat deras liv p.g.a. all oro och gett dem sämre livskvalitet. Det kan ofta vara bättre att inte veta.
Citera
2026-06-15, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite nyfiken på såna här dna tester gällande sjukdomar etc, för många år sen tog jag ett test via sjukvården som gav mig en del svar gällande b12 men vill ha nåt mer omfattande.
Sjukvården använder ackrediterade laboratorier för sina analyser men hur är det med dessa man köper själv, kan man lita på resultatet? eller risk för stora brister?

https://www.tellmegen.com/sv
https://www.23andme.com/en-eu/dna-health-ancestry/
/A.A

Nä de provresultaten är lika kassa som dessa så kallade ”DNA prov hitta ditt ursprung”
Citera
2026-06-15, 06:27
Medlem
zombie-nations avatar
Du kan testa vissa saker själv, om du är immun mot den normala varianten av vinterkräksjuka, om du tål laktos. Hur du bryter ned vissa läkemedel. Dessa är ganska enkla gener. Men när det kommer till sjukdomar som kräver många gener och dessutom påverkas av livsstil så blir det inte alls träffsäkert och kan skapa oro i onödan.
Citera
2026-06-15, 07:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dock ska man vara medveten om, att det inte alltid blir bra att få veta att man har stora risker för hemska sjukdomar. Det finns folk som har tagit sådana tester och fått reda på saker som gjort dem helt hypokondriska. Det har förmodligen förkortat deras liv p.g.a. all oro och gett dem sämre livskvalitet. Det kan ofta vara bättre att inte veta.
sjukdomar är ointressant, jag vill bla ha den fulla bilden av mthfr och dylikt.
Citera
2026-06-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Nä de provresultaten är lika kassa som dessa så kallade ”DNA prov hitta ditt ursprung”

Hitta ditt ursprung funkar klockrent för mig, kan t.o.m ringa in rätt landskap i Sverige mina förfäder kommer ifrån.
Citera
2026-06-15, 17:35
Medlem
Ett DNA-test kan bara i undantagsfall ge en diagnos, dvs när en variation innebär 100% att man har en diagnos. I de allra flesta fall kommer du få ett resultat att du kanske har dubbel risk för något, vilket i praktiken kanske innebär att du har 1% risk istället för 0.5%.
Jag har gjort ett sånt test och det var lite kul, men inte mycket mer.
Citera
2026-06-15, 18:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ett DNA-test kan bara i undantagsfall ge en diagnos, dvs när en variation innebär 100% att man har en diagnos. I de allra flesta fall kommer du få ett resultat att du kanske har dubbel risk för något, vilket i praktiken kanske innebär att du har 1% risk istället för 0.5%.
Jag har gjort ett sånt test och det var lite kul, men inte mycket mer.

Ja, om testresultatet säger att du har hundra procents risk för danssjukan - så HAR du ju det...

Fast även när det gäller ärftlig bröstcancer t.ex., så är beskedet en indikation på att du bör söka läkare, för att kanske ta bort brösten.
Citera
2026-06-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hitta ditt ursprung funkar klockrent för mig, kan t.o.m ringa in rätt landskap i Sverige mina förfäder kommer ifrån.
Vilket bolag använde du?
Du vet ringa in landskap- vad skulle de gå på där liksom?
Citera
2026-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Vilket bolag använde du?
Du vet ringa in landskap- vad skulle de gå på där liksom?

Har använt 23andme, FamilyTreeDNA, Myheritage.

Det är väl AI antar jag, jämför med stora referensgrupper från olika landskap.
Citera
2026-06-16, 17:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, om testresultatet säger att du har hundra procents risk för danssjukan - så HAR du ju det...
Att dna säger att man har en sjukdom räcker inte i mina ögon, bla ska symtomen finnas också för det är så mycket som kan påverka, det du nämner om bröstcancer är ett typexempel, ökad risk är inte detsamma som en garanti men en ökad risk motiverar lite tätare kontroller och utbildning för självkontroll.

Vad som däremot är svartvitt är att dna-test har förklarat varför sjukvården inte har kompetens att behandla min b12 brist för den följer inte den mall sjukvården arbetar efter och det är sånt jag är intresserad av, till ex: har jag fler gånger än jag kan räkna till fått bieffekter av mediciner som ingen i hela världen hört talats om och vill veta varför, vissa substanser kan ha väldigt hög effekt vid låg dos medans andra substanser knappt har någon effekt vid höga doser därav frågan hur tillförlitliga testerna är.

Ett specifikt test som analyseras i ett ackrediterad laboratorium kan vara väldigt långt från "hemtester" samtidigt har det forskat mycket på dna under många år så kanske har tekniken blivit så bra och så billig att "hemtesterna" är tillförlitliga
Citera
2026-06-16, 17:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Att dna säger att man har en sjukdom räcker inte i mina ögon, bla ska symtomen finnas också för det är så mycket som kan påverka, det du nämner om bröstcancer är ett typexempel, ökad risk är inte detsamma som en garanti men en ökad risk motiverar lite tätare kontroller och utbildning för självkontroll.

Vad som däremot är svartvitt är att dna-test har förklarat varför sjukvården inte har kompetens att behandla min b12 brist för den följer inte den mall sjukvården arbetar efter och det är sånt jag är intresserad av, till ex: har jag fler gånger än jag kan räkna till fått bieffekter av mediciner som ingen i hela världen hört talats om och vill veta varför, vissa substanser kan ha väldigt hög effekt vid låg dos medans andra substanser knappt har någon effekt vid höga doser därav frågan hur tillförlitliga testerna är.

Ett specifikt test som analyseras i ett ackrediterad laboratorium kan vara väldigt långt från "hemtester" samtidigt har det forskat mycket på dna under många år så kanske har tekniken blivit så bra och så billig att "hemtesterna" är tillförlitliga

Danssjukan (Huntingtons) debuterar ALLTID, om man har genen (det räcker med att ha en kopia av den, att den andra genen är normal har ingen som helst skyddande effekt). Så även om man inte har symptom så kan man vara 100 procent säker på att symptomen börjar komma någon gång efter 40-årsdagen. Jag tog det exemplet just för att det är 100 procent arv och 0 procent miljö. Annars är det förstås för det mesta som du säger, att även annat påverkar. En hälsosam livsstil kan i alla fall göra så att sjukdomen skjuts upp något decennium, o.s.v..

Vid ärftlig bröstcancer bör man ta bort brösten, det är en billig livförsäkring ändå. Känner själv en familj där fyra kvinnor dog - mormor, mamma + moster, och dottern som var min kompis. Stark och ettrig sjukdom som utvecklas snabbt mellan kontrollerna.

Du kan väl se testresultatet som en fingervisning i alla fall? Och berätta om det för din IRL-läkare, så han kan väga in det i sina bedömningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in