2026-06-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caravelle
Tack själv! 🙂

Vi skulle åkt ut till Lekaryd idag till min bror men han kommer till oss istället.

Skulle vilja besvara de kommentarer rörande gm:s bakgrund. Visst, han var från NZ och hans ena förälder hade maoriskt bakgrund.

Jag har träffat honom via min bror och han var verkligen inte någon blatte. Varken beteendemässigt eller utseendemässigt. Han var genuint trevlig och social. Hjälpte dina grannar. Han var arbetssam och noggrann. Han var så långt ifrån de blattar med sina asociala dominansbeteenden som man kan finna i storstäderna. Så glöm blattesnacket.

Samtidigt verkar han haft ett mörker inom sig som har sitt ursprung i bl a skilsmässan. Som person var han inget monster men det som han utförde som sin sista handling var fruktansvärt och kan inte urskuldas på något sätt.

Byn och samhället är i stor sorg idag.

Kunde ingen se eller märka att han var på väg att mörda sina barn? Hur fan kan någon inte märka att en människa har sådana sjuka tankar… Varför skiljde de sig? Mamman/ex frun borde ju för fan kunnat märka något på hans beteende i alla fall?
Citera
2026-06-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsmandlar
Kunde ingen se eller märka att han var på väg att mörda sina barn? Hur fan kan någon inte märka att en människa har sådana sjuka tankar… Varför skiljde de sig? Mamman/ex frun borde ju för fan kunnat märka något på hans beteende i alla fall?

Victim blaming i sitt esse!
Citera
2026-06-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vet många säger det är helt sinnessjukt, men finns tyvärr en mörkare sanning bakom allt om man lyfter på locket.

Sånt här händer oftast i samband med skiljsmässor / separation eller stora skador i livet.
Ilska / hat / känkthet / hämd, allt kokar ihop till en nergående depression och sammanbrott som liknar psykos.

En person som tidigare var trygg och stabil blir mer och mer luttrad och irrationell ju längre han eller hon får vistas i de tankarna, kan visa sig snabbt eller ta år av nerbrytning men de landar i nån typ av primitiv hatdrift.
Röd tråd är att man vill ge igen på samhället eller på den som gjort han/hon illa, oftast partnern.
Börjar som tankar om våld och skadegörelse, kan i värre fall gå över till självmord och utökat självmord för att ta den ultimata hämnden som förövaren ser det: att låta den andra leva vidare med förlusten

Man kallar det psykisk ohälsa men det är som allt annat tyvärr en rätt förkastlig term, det är som att säga att någon är trasigt för att slippa prata om det. Som tur var är det ganska sällsynt att det går så långt som till handling, ofta stannar det bara med hat och självförstörelse. Det finns från tanke till verklighet för många väggar att bryta igenom för att mäkta med göra något. Kan vara löjligt banala saker som håller ihop allt på ett hårstrå.

Jag är säker på det det finns 100-tals personer där ute just nu, kanske tusentals som är mentalt lika nära göra något så fruktansvärt som det här mot antingen sin partner, våld mot sig själv, eller mot den utökade familjen.
Samhället behöver flytta upp risknivån på svåra skiljsmässor / separationer. Det måste in resurser tidigt och med kraft för att se till att allt flyter på smidigt utan onödig friktion. Utredningar, vårdnadstvister och kamp om barnen är det sista såna fall behöver driver bara spiralen neråt.

Jag tror det här fallet hade gått att hindras direkt de gick isär.. men samhället blundar för cancern.
Trakgiskt dubbelt upp, bara en tidsfråga innan nästa dyker upp.

Kan det inte vara så att en desperat person som vill ta sitt eget liv, tänker att "hur ska de kunna klara sig utan mig? Hur ska de må av mitt självmord?" Och därmed försöker ta med andra i döden. Skulle det inte kunna vara så? En slags extremt snedvriden "omtanke" som slår helt fel.

I detta fallet vet vi ju ingenting ännu.

Och ja: man behöver, precis som du skriver, se till att föräldrar mår bra och får hjälp när de inte mår bra. För barnens skull om inte annat.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-14 kl. 23:17.
Citera
2026-06-14, 23:16
Medlem
Hur gamla är barnen?
Citera
2026-06-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuddeliTudd
Nej jag har ingen källa att ge här. Men ni får väl se tids nog när vidare uppgifter kring fallet släpps ut officiellt.

Jag jobbar inte på sjukhuset i Växjö. Och har inte brutit någon sekretess. Att personal på sjukhuset gör det när de pratar i korridorer och fikarum tror jag alla varit med om.

Ni får tro på precis vad ni vill. Det är det som är Flashback. Men jag kan försäkra er om att uppgifterna jag gett stämmer. Ni får väl helt enkelt vänta och se 🙌🏼

Jag var inne på operation med sonen för några veckor sen, inne på uppvaket hörde jag klart och tydligt hur personalen diskuterade den händelse som hände på stan i linköping där en äldre man körde på 2 personer.
Att man hör saker inom sjukhuset väggar är definitivt inte ovanligt och heller inget att frågasätta
Det förekommer!
Citera
2026-06-14, 23:44
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kan det inte vara så att en desperat person som vill ta sitt eget liv, tänker att "hur ska de kunna klara sig utan mig? Hur ska de må av mitt självmord?" Och därmed försöker ta med andra i döden. Skulle det inte kunna vara så? En slags extremt snedvriden "omtanke" som slår helt fel.

I detta fallet vet vi ju ingenting ännu.

Och ja: man behöver, precis som du skriver, se till att föräldrar mår bra och får hjälp när de inte mår bra. För barnens skull om inte annat.

Isf att man skyddar barnen genom att rädda de från monstret på andra sidan. Men även längst ner på botten så förstår man nog att vad man gör är mord och självmord. Tror bara hat kan driva genom den nivån om man inte är psykiskt sjuk på annat sätt.

Nånstans runt 500 dör i självmord varje år kopplat till separationsproblem, dessa går osynligt förbi som om de aldrig hänt. Läser just nu om en person i min stad som inte orkade mer efter att barnen togs från honom och 5 års kamp för att återfå kontakt utan bifall. Allt det självmordet gav var bara bekräftelsen på att han inte var klok från start (vilket han var, han var en jättefin person av allt jag kan läsa mig till)
Citera
2026-06-14, 23:46
Medlem
israelisinnocents avatar
Tack här finns mer läsning
https://en.wikipedia.org/wiki/Filicide

Dock gillar jag inte termen spouse revenge
Borde kallas personlighetsstörd barnmord eller liknande
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Enligt Expressen ska pappan själv ha ringt SOS och sagt att han skjutit barnen och därefter begått självmord.

Utifrån de fakta kallas detta mordförsök (hoppas att flickorna klarar sig) för Revenge Filicide. En förälder mördar (eller försöker mörda) barnen för att orsaka den andra partnern skada, i hämndsyfte. Det finns en del studier i ämnet, googla på "revenge filicide".

Artikel: https://www.abc.net.au/news/2024-07-10/filicide-parent-killing-child-intimate-partner-violence-dv/104074678

Pubmed: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33611814/

Waldens university: https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=19208&context=dissertation s
Citera
2026-06-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Minst ett barn är i Lund. Varken du eller jag vet hur kommunikationen gick initialt och varför Växjö valdes.
Högst troligt gjordes en medicinsk bedömning på plats som ändrade förutsättningarna för vidare transport.

Spännande att du med din historik ber andra sluta spekulera på Flashback...
Hur vet du det? Som sagt står det att båda togs till Växjö.
Citera
2026-06-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Låter som ännu en kränkt man som inte klarar av att bli dumpad. Kan man bli mer patetisk?
Kan ju även vara en man som blivit arbetslös och tror sig inte kunna försörja barnen.Kanske även varit rädd för utvisning tex. Alla har ju i te nerver av stål.Ja vi får väl se.
Citera
2026-06-15, 00:01
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan ju även vara en man som blivit arbetslös och tror sig inte kunna försörja barnen.Kanske även varit rädd för utvisning tex. Alla har ju i te nerver av stål.Ja vi får väl se.

Måste man ha ”nerver av stål” för att inte döda sina barn om man blir arbetslös?

Även om vi vet ganska lite så kan vi slå fast att det rör sig om en riktigt sjuk jävel.
Citera
2026-06-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Men teoretiskt sett skulle det kunna vara mamman som är GM. Var befann hon sig när dådet skedde? Och var befinner hon sig nu? Är hon hörd av polisen?
Lägg ner!
Hon har ju fått gå o identifiera sina döttrar
Citera
2026-06-15, 00:31
Medlem
Skilsmässa....riskerar utvisning kanske ...? Hat mot henne....tappade det helt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in