2026-06-14, 23:10
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Ja men det är bilistens fel. Cyklisten var oklanderlig.
Klen tröst att ha haft rätt men hamna på kyrkogården.
Sen även om det är tillåtet att cykla där så är det långt ifrån lämpligt. Inte allt som är tillåtet är alltid så hälsosamt.
Citera
2026-06-15, 03:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Då bör väl bilisterna undvika att köra på dem. Jag kör väldigt ofta på vägar där folk cyklar och jag ser alltid till att köra vid sidan av dem och det trodde jag att alla bilister gjorde. Men du tycks inte anse att det är möjligt.
Motionscyklar en del sommartid men undviker högt trafikerade bilvägar under tidiga morgontimmar och 16.00-18.00. Bor på landsbygden och här finns få eller inga cykelbanor. Man lär sig lite hur trafiken går på bilvägarna och undviker då de tidiga morgontimmarna speciellt. Detta av ren skär självbevarelsedrift.

Vet inget om vägen eller vad som hände? Bara min syn på saken.
Citera
2026-06-15, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Klen tröst att ha haft rätt men hamna på kyrkogården.
Sen även om det är tillåtet att cykla där så är det långt ifrån lämpligt. Inte allt som är tillåtet är alltid så hälsosamt.

Det är naturligtvis inte heller lämpligt att äga bil, även om det är tillåtet. Inte allt som är tillåtet är alltid så hälsosamt.
Citera
2026-06-15, 11:45
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Fattar inte hur folk vågar cykla på såna vägar ens när man ser hur folk kör. En fet väggren hjälper ju lite, men inte heller det finns här..
Jag kör inte bil längre. Jag elcyklar i Stockholm sedan 10 år tillbaka och det berör mig varje gång jag läser om cykelolyckor. Det här är 70-väg...
https://maps.app.goo.gl/zHNcZnGjsF9X2yYc6
och den här typen av väg utan vägren undviker jag. Men om man bor i landsbygden finns ju inget alternativ. Jag kommer troligtvis rösta SD men jag gillar inte deras trafikpolitik. Det är bara bensin och diesel i det partiet. Någon form av separerad G/C väg (gång/cykel) måste finnas mellan Sveriges städer.
Citera
2026-06-15, 11:49
Medlem
Klarlacks avatar
Om föraren döms skyldig förväntar jag mig inget straff värt namnet. Trafiklagstiftningen måste avskaffas och föras över till vanlig strafflagstiftning, såsom Leif GW Persson förordar.
Citera
2026-06-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Det är ingen plats med dålig sikt eller något hinder, så det bör väl i vanlig ordning vara att föraren haft uppmärksamheten på annat och kört för fort.

BMW? I'm not sayin' just sayin...
Citera
2026-06-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Precis den typ av väg man tigger om att bli påkörd på om man väljer att gå/cykla där. Det är på goda grunder förbjudet att cykla på motorväg t.ex. så varför inte utöka förbudet till smala länsvägar utan vägren?
Ja, vad fan tror du?

Varför inte istället förbjuda bilister att köra som hjärndöda hjon?

Eller det kanske redan är förbjudet?
Citera
2026-06-15, 14:21
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är naturligtvis inte heller lämpligt att äga bil, även om det är tillåtet. Inte allt som är tillåtet är alltid så hälsosamt.
Skillnaden är att bilisten inte utsatte sig för samma höga risk som cyklisten, gör dig inte dummare än vad du redan är..
Citera
2026-06-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassetOlle
Det är sorgligt men som alltid lindas det in...
Både i spekulationer och i artiklar.
Det påstås eller spekuleras i att det är cyklistens fel, bilisten blev bländad, cyklisten var på "fel väg", man skulle inte cykla där osv
Ingen bilist äger vägen! Ingen äger vägen då den är till för transporter av många olika typer av fordon och människor.
Polisen är inte bättre i sina rapporter. I Kristianstadsbladet står det att "Polisen skriver på sin hemsida att olyckan inträffat mellan en personbil och en cyklist..."
Nej, det har den inte!
Det var en BILIST som körde på en cyklist!
En person, i detta fallet en BILIST körde på en annan människa, en cyklist.
Det är väldigt sällan en personbil är ute på egen hand och kör på någon, kanske lika ovanligt som att en cykel är ute och rullar av sig själv...
Ouppmärksamma bilister är faran, personbilar är ingen fara.

Hemsk start på sommaren för många som mist en anhörig, en kompis eller kollega.
Hoppas bilföraren blir straffad...och förstår vad den gjort, berövat en medmänniska livet...
Fast de flesta cyklister borde inte få cykla...
Det vingas över hela jävla vägbanan. Det är för många av dagens cyklister OERHÖRT svårt att hålla sig till höger på vägen, att stryka längs sidlinjen. Jag begriper inte att folk inte lär sig cykla innan de ger sig ut i trafiken. Kan man inte cykla rakt och hålla sig nära vägkanten - som lagen säger - så ska man kanske inte cykla på stora vägar.
Citera
2026-06-15, 17:39
Medlem
Namn på 30 åringen?
Citera
2026-06-15, 18:31
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassleholmsokej
Namn på 30 åringen?
30?

https://www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/polisen-soker-vittnen-efter-dodsolyckan-utanfor-vinslov/
Kvinnan i 60-årsåldern cyklade iväg på sin morgonrunda – men kom aldrig hem igen.

Nu söker polisen eventuella vittnen till olyckan som tog hennes liv.

Samtidigt pågår ett sorgearbete på Söderportgymnasiet, där kvinnan jobbade som lärare.
Citera
2026-06-15, 18:52
Medlem
Hon som körde bilen menar jag. Om det nu skulle vara otydligt för dig som inte löser hela textraden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in