2026-06-14, 21:31
Medlem
Ser att Karlshamn har röstat nej till att bygga kärnkraft i sin kommun.
https://omni.se/karlshamn-rostar-nej-till-karnkraft-i-kommunen/a/aJ4xX7
Nu är det tydligen "bara" rådgivande, och om jag minns historien rätt var kärnkraftsomröstningen 1980 också det.
Men det var inte min tanke, utan:

Skulle det inte vara rimligt att kommuner som röstar nej, också samtidigt får konsekvenser av det?
En poäng med med mer kärnkraft i Sverige är ju bättre tillgång och lägre pris för elkraft.
Är det då inte rimligt att Karlshamn då får högre elpriser än de som inte aktivt har sagt nej?
Kort sagt, så vill ju "alla" ha mer elkraft och lägre pris, men ingen vill ju ha denna infrastruktur "hos sig".
(Går ju att applicera på vindkraft och vattenkraft också, om man så vill.)
Citera
2026-06-14, 23:13
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu är det tydligen "bara" rådgivande, och om jag minns historien rätt var kärnkraftsomröstningen 1980 också det.

Skulle det inte vara rimligt att kommuner som röstar nej, också samtidigt får konsekvenser av det?
En poäng med med mer kärnkraft i Sverige är ju bättre tillgång och lägre pris för elkraft.
Är det då inte rimligt att Karlshamn då får högre elpriser än de som inte aktivt har sagt nej?
Kort sagt, så vill ju "alla" ha mer elkraft och lägre pris, men ingen vill ju ha denna infrastruktur "hos sig".

svara som du vill men svarar du fel får du ett straff!
#demokrati
Citera
2026-06-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
svara som du vill men svarar du fel får du ett straff!
#demokrati

Kärnkraften behövs. Så, nånstans behöver den fysiskt ligga.
Alla vill ha den, men ingen vill ha den.

Så antingen får den som vill ha den en morot, eller den som inte vill ha den en skitmacka.
Eller så bestämmer expertisen den bästa platsen, och mottagaren får gilla läget. (Fast så funkar det ju uppenbarligen inte, för då hade en folkomröstningen inte haft nån betydelse, ens rådgivande.)

Anyway. Du förespråkar moroten?

Jag förespråkar "expertisen". (Det förutsätter ju såklart att expertisen väljer rätt plats för Sverige, 100% utan påverkan från nån individ som "tycker".)
Citera
2026-06-15, 09:37
Avslutad
Och i Schweiz röstade dem precis för överbefolkning. Slår ju hål på den hjärndöda högerpopulistiska myten att massinvandringen inte har folkligt stöd. Det har den. För att folk är hjärndöda. Väldigt hjärndöda. Bara att acceptera. De flesta vill bli våldtagna utav "fria marknaden". Västerländsk medelklass har skitsamhällena de förtjänar. Har ingen sympati för dessa kretiner. Jag bryr mig inte. Låt allt ha sin gång. Det känns faktiskt befriande att inte ha något att sympatisera med själv. Allt från vänster till höger är hjärndött och de förtjänar alla varandra.

Nu ska jag försöka sova någon timme efter min insomni inatt. Jag hoppas en komet utplånar oss alla medans jag sover.
Citera
2026-06-15, 12:53
Medlem
Citat:

Blir det billiigare el med Kärnkraft? Vad jag läst är det dyr el men kommer lösa effektproblemen?
Citera
2026-06-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Blir det billiigare el med Kärnkraft? Vad jag läst är det dyr el men kommer lösa effektproblemen?

Alternativet är ju ingenting alls, eller?
Ingenting ger i min värld mindre än nånting.

Resonemanget gäller ju även vindkraft och vattenkraft. Alla vill ha kraften, ingen vill ha utrustningen som krävs.

Frågeställningen är om denne någon som säger nej, borde få en konsekvens av det?
Citera
2026-06-15, 13:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Det beror på hur man räknar, priset bestämmer i höggrad politikerna.

MP la ner kärnkraften med motivet att det var olönsamt, vad man glömmer säga är att de var med och höjd effektavgiften för kärnkraften.
När man säger att kärnkraften inte är lönsam så är det när man jämnför med annan elkraft som är kraftigt subventionerad.

Vilket elpris är det som jämförs?
Lägsta priset eller medelpriset.

Störrsta fördelen med kärnkraft är att du kan få ett mer förutsägbart pris för elen.

Det är något som är av betydelse för tung energiintensiv industri. Vilken ha byggt Sverige.
Citera
2026-06-15, 13:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Kärnkraften behövs. Så, nånstans behöver den fysiskt ligga.
Alla vill ha den, men ingen vill ha den.

Så antingen får den som vill ha den en morot, eller den som inte vill ha den en skitmacka.
Eller så bestämmer expertisen den bästa platsen, och mottagaren får gilla läget. (Fast så funkar det ju uppenbarligen inte, för då hade en folkomröstningen inte haft nån betydelse, ens rådgivande.)

Anyway. Du förespråkar moroten?

Jag förespråkar "expertisen". (Det förutsätter ju såklart att expertisen väljer rätt plats för Sverige, 100% utan påverkan från nån individ som "tycker".)

Låt kommunen få ta del av effektskatten från kraftverket.
Det kanske skulle vara ett incitament förutom det drygt 1000 jobbtillfällena.
Citera
2026-06-15, 13:38
Medlem
Det är ganska tröttsamt att man överhuvudtaget håller på med denna idioti. Jag kan svårligen förstå hur detta skulle gynna demokratin på något sätt. Om man som makthavare på någon nivå måste ställa till med ett val, och alla kostnader som det för med sig, för att få någon slags bäring på vad folket vill, då hävdar jag att man lever under en sten och inte har någon som helst kontakt med det folk som man är satta att leda.

Man är väl makthavare av en anledning, och vi har ju som bekant representativ demokrati vårt land. Det betyder att folket på valdagen bestämmer vilka de anser vara bäst på att styra samhället. Jag anser att det är fullt legitimt att kräva att alla våra folkvalda ska ha den kompetensen och beslutsfäigheten att man klarar av att ta kloka och avvägda beslut som är till samhällets bästa, utan att fjanta till med "folkomröstning", där en i stora delar oinsatt och känslostyrd allmänhet ska tycka till. Det blir så fel, alla vill ha lyse när man trycker på knappen, men ingen vill ha kraftverk i närheten.

Som politiker måste man ha ryggrad nog att kunna fatta även lite tuffare beslut.
Citera
2026-06-15, 15:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Det beror väl lite på om kommunen i övrigt bidrar till elförsörjningen. Att kommuner med stort vattenkraftöverskott röstar nej till vindkraftstorn skulle vara orimligt att bestraffa.

Karlshamn har ju bidragit genom det oljeeldade kraftverket i beredskap i alla år.

Å andra sidan är det där kablarna finns, där det redan finns elproduktion.

Men som nån annan var inne på hänger väl mycket på om folk på orten tycker att de får något i utbyte för att offra sig kollektivet. Pengar, helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Jag anser att det är fullt legitimt att kräva att alla våra folkvalda ska ha den kompetensen och beslutsfäigheten att man klarar av att ta kloka och avvägda beslut som är till samhällets bästa, utan att fjanta till med "folkomröstning", där en i stora delar oinsatt och känslostyrd allmänhet ska tycka till.
Du har bara en röst, så det du tycker är legitimt att kräva är något som majoriteten evidensbaserat inte håller med om.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-06-15 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in