2026-06-14, 15:13
Medlem
Förlorade halva familjen i en olycka för 15år sedan medan jag och min dotter överlevde.
Jag brände ut mig totalt åren efter.
Kunde inte duscha då strålen gjorde ont mot huden.
Tappade synen med 30%
Bajsade på mig.
Kunde inte namnen på familj o vänner.
Tappade lite av talförmågan i perioder.
Ni förstår säkert läget.
Jag är sjukskriven just nu pga av det jag skrivit ovan.
Nu kommer frågan:
Ibland när jag ser vissa bilder eller vissa ord på skärmen så försvinner all stress och jag känner hela kroppen slappna av helt.
Hur kommer det sig?
Hur kan kropp och knopp reagera så på bilder och ord?
Citera
2026-06-14, 15:17
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Religösa brukar säga att det är precis så med ordet Jesus.

Men jag vet inte.
Det fungerar inte på mig.
☹️
Citera
2026-06-14, 15:17
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har tyvärr inga svar..

Finns det någon systematik eller gemensamma nämnare mellan orden som "avlastar"?
Citera
2026-06-14, 15:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vi reagerar starkt och direkt på både bilder och ord. Hjärnan gör ingen egentlig skillnad på verklighet och fantasi; den skapar samma fysiologiska reaktioner (som ändrad puls, hormonsläpp eller muskelspänning) oavsett om du upplever något på riktigt, ser en bild eller bara läser ett ord.

Bilder är ju, eller kan vara, en spegling av verkligheten och aktiverar omedelbart dina känslocentrum och minnen. En bild på en älskad person gör dig glad, medan en bild på en spindel kan framkalla rädsla.

Ord är nästan lika kraftfulla, då dom är symboler som aktiverar samma sinnesområden i hjärnan som om du faktiskt upplevde det du läser. Att läsa ett ord som "citron" kan få munnen att dra ihop sig osv.
Citera
2026-06-14, 15:36
Medlem
Du och dotter var alltså också inblandade i olyckan. Vad är det för typ av bilder och ord som får stressen att släppa, menar du?
Citera
2026-06-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedofil
Du och dotter var alltså också inblandade i olyckan. Vad är det för typ av bilder och ord som får stressen att släppa, menar du?
Mm vi var med i olyckan.
Här kommer exempel.
Bild: Grand Designs när han gör återbesök och man får se nya huset.
Ord: Läste om Björn Skifs "Den 17 juli 2025 meddelade Skifs att han avslutar sin artistkarriär efter att ha blivit diagnostiserad med frontallobsdemens"
Citera
2026-06-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi reagerar starkt och direkt på både bilder och ord. Hjärnan gör ingen egentlig skillnad på verklighet och fantasi; den skapar samma fysiologiska reaktioner (som ändrad puls, hormonsläpp eller muskelspänning) oavsett om du upplever något på riktigt, ser en bild eller bara läser ett ord.

Bilder är ju, eller kan vara, en spegling av verkligheten och aktiverar omedelbart dina känslocentrum och minnen. En bild på en älskad person gör dig glad, medan en bild på en spindel kan framkalla rädsla.

Ord är nästan lika kraftfulla, då dom är symboler som aktiverar samma sinnesområden i hjärnan som om du faktiskt upplevde det du läser. Att läsa ett ord som "citron" kan få munnen att dra ihop sig osv.
Tack. Det där ska jag googla vidare på.
Citera
2026-06-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag har tyvärr inga svar..

Finns det någon systematik eller gemensamma nämnare mellan orden som "avlastar"?
Vet inte. Ska börja skriva ner det när det uppstår igen.
Citera
2026-06-14, 18:28
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Förlorade halva familjen i en olycka för 15år sedan medan jag och min dotter överlevde.
Tappade synen med 30%
Bajsade på mig.
Ni förstår säkert läget.
Nu kommer frågan:
Ibland när jag ser vissa bilder eller vissa ord på skärmen så försvinner all stress och jag känner hela kroppen slappna av helt.
Hur kommer det sig?

Det låter som att du är allvarligt traumatiserad.

Hjärnan protesterar.

Jag hoppas verkligen att du kan få en bra traumabehandling.
Citera
2026-06-14, 21:18
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Tappade synen med 30%
Bajsade på mig.
Ni förstår säkert läget.
Nu kommer frågan:
Hur kommer det sig?

Har du fått träffa någon som kan det där med PTSD?
Citera
2026-06-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Har du fått träffa någon som kan det där med PTSD?
Aa PTSD behandlingen är gjord. Fick samtidigt behandling för survivor's guilt.
Citera
2026-06-15, 06:58
Medlem
Citat:
Bild: Grand Designs när han gör återbesök och man får se nya huset.
Ord: Läste om Björn Skifs "Den 17 juli 2025 meddelade Skifs att han avslutar sin artistkarriär efter att ha blivit diagnostiserad med frontallobsdemens"

Det låter som två helt olika situationer. I ena fallet mår du bättre av någon som är glad över ett hus och i andra fallet mår du bättre av andras lidande. Det är svårt att se någon röd tråd i två helt olika situationer.

Men om du tänker på situationerna varje gång de händer och reflekterar över det kanske du själv hittar en röd tråd och kan lära dig vad som får dig att må bättre specifikt och sen ta hjälp av det för att må bättre oftare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in