2026-06-14, 16:57
Medlem
Monerokungens avatar
Du som blivit buddhist, hur har det påverkat ditt liv?

Jag har börjat lösa väldigt mycket om buddhism och även munkar. Och blir förälskad.

Så min fråga är till buddhister som inte alltid varit det, känns livet bättre? Något bra buddhist center i göteborg?
Citera
2026-06-14, 17:51
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det beror på vilken av de tre du är intresserad av Theravada, Mahayana och Vajrayana!
Citera
2026-06-14, 18:09
Medlem
fast det är ju lite tråkigt att man får tro på vare sig Gud eller själ. är du säker på att du har studerat hinduismen tillräckligt? (ur vilken buddismen är en utväxt)
Citera
2026-06-14, 18:25
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det beror på vilken av de tre du är intresserad av Theravada, Mahayana och Vajrayana!
Tror de alla på de fem föreskrifterna / levnadsreglerna?
Man har ju ett hum om hur munkarna lever men vanligt folk då?
Citera
2026-06-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Du som blivit buddhist, hur har det påverkat ditt liv?

Jag har börjat lösa väldigt mycket om buddhism och även munkar. Och blir förälskad.

Så min fråga är till buddhister som inte alltid varit det, känns livet bättre? Något bra buddhist center i göteborg?

Det skänker lugn, harmoni och självdeterminerande. Slut på re-aktivt agerande och tänkande. Jag tänker och agerar när jag vill.

Men det jag främst vill förmedla med denna post är böcker att läsa. Personligen har jag väl läst ett 70-tal böcker nu under 4års buddhistliv och vissa står ut som enastående. Om jag skulle agera som vägledare för någon så är det följande jag skulle rekommendera att denne läser. Läs i nämnd ordning så fungerar de som en utbildning:

Chris Pauling - Introduktion till buddhismen. Ger grunderna för meditation
Paramananda - buddhistisk meditation. Fördjupning i grunderna.
Bhante G - Start here, start now. Förklarar enkelt, men fördjupande, meditation.
Ayya khema - Who is myself. Förklarar vad du gör och vad som sker på vägen mot målet.
Matthew Flickstein - The meditators atlas. Ytterligare fördjupning och definiering av skeenden och målet.

Faktum är att med dessa böcker klarar man sig själv då de förklarar allt. De 3 sista ger en sömlös övergång från enkelhet till initierad kunskap i och om meditation. Förstår du det som de 2 sistnämnda handlar om så förstår du vad du ska hantera, och därmed kommer att göra samt kan förvänta dig att uppleva. Ett besök på ett Center då och då är allt som behövs såsom inspiration.

Mastodontverket Pali Kanon är ett måste att läsa men man kan börja med att läsa - Noble truths, noble paths av Bhikku Bodhi. En av de mest erkända buddhistmunkarna inom Theravada-buddhismen. Vilken är den ursprungliga buddhismen. Boken är en sammanfattning, och därmed tunnare, av det mest betydelsefulla i P.K. De som står däri, är så du ska leva om du är seriös med din "buddhism".

Författare att läsa allt av - Bhante G, Ayya Khema, Pema Chödrön är en annan. BGs och AKs lättlästa böcker är guldgruvor. Nämnda BB är också en författare vars böcker är oerhört upplysande och allt av denne bör läsas.
Senast redigerad av Bryling 2026-06-14 kl. 19:05.
Citera
2026-06-14, 19:04
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
fast det är ju lite tråkigt att man får tro på vare sig Gud eller själ. är du säker på att du har studerat hinduismen tillräckligt? (ur vilken buddismen är en utväxt)

Hur menar du att man inte får?
Citera
2026-06-14, 19:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Det du nämner är bara en av alla grenar av buddhismen, andra delar tycker visst att gudar och ande finns.
Citera
2026-06-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur menar du att man inte får?

enligt Buddas lära finns det ingen Gud, och ingen själ.

"if the Lord God is the Creator who has created everything, he then has no compassion. If he had compassion, he would have caused all living beings to be born as human beings or gods, and to experience constant pleasure. Would he really abandon living beings to the eight kinds of suffering? Would he let them fall into the three states of misfortune, and undergo great suffering? If he had compassion, how could he create living beings out of himself, and then harm them?

- The Six Noumenal and Phenomenal Perfections Sūtra’/Da-sheng-li-qu-liu-boluomiduo jing

"in this world with its gods, māras and brahmās, with its people, renunciants, brahmins, kings and the masses, I do not see another renunciant or brahmin more consummate in ethical discipline than I, on whom I could dwell in dependence, honouring and respecting him.
[...]
What if I were to dwell in dependence on this very Dhamma to which I have fully awakened, honouring and respecting it?
"
- Gārava Sutta: Saṃyutta-nikāya I.138–140
Citera
2026-06-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det du nämner är bara en av alla grenar av buddhismen, andra delar tycker visst att gudar och ande finns.

det är väl buddor man dyrkar då.
Citera
2026-06-14, 20:30
Medlem
Citat:

Man får tro vad man vill. Buddhismen hindrar dig inte från att ha egna tankar om saker och ting. Det den lär ut är att finna ut, själv, via meditation, hur dessa saker och ting faktiskt är.
Citera
2026-06-14, 20:32
Medlem
Citat:
enligt Buddas lära finns det ingen Gud, och ingen själ.

"if the Lord God is the Creator who has created everything, he then has no compassion. If he had compassion, he would have caused all living beings to be born as human beings or gods, and to experience constant pleasure. Would he really abandon living beings to the eight kinds of suffering? Would he let them fall into the three states of misfortune, and undergo great suffering? If he had compassion, how could he create living beings out of himself, and then harm them?

- The Six Noumenal and Phenomenal Perfections Sūtra’/Da-sheng-li-qu-liu-boluomiduo jing

"in this world with its gods, māras and brahmās, with its people, renunciants, brahmins, kings and the masses, I do not see another renunciant or brahmin more consummate in ethical discipline than I, on whom I could dwell in dependence, honouring and respecting him.
[...]
What if I were to dwell in dependence on this very Dhamma to which I have fully awakened, honouring and respecting it?
"
- Gārava Sutta: Saṃyutta-nikāya I.138–140

Det är skillnad på buddhas lära, och vad han säger som enskild individ utöver läran.
Citera
2026-06-14, 20:36
Medlem
Citat:
det är väl buddor man dyrkar då.

Sann ursprunglig theravadha-buddhism handlar inte om att dyrka något.

Du har en del grava missuppfattningar om buddhism. Läs på om detsamma så det du säger överenstämmer med sanning och fakta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in