2026-06-14, 18:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Rätta mig om jag har fel: enligt svensk lag så är du skyldig att säga till din partner att du har HIV om ni ska sex första gången?

Inte så länge till om sexlobbyn får som dom vill

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-ta-bort-informationsplikt-vid-hiv

Tydligen finns det "ett brett stöd för det"
2026-06-14, 18:36
Medlem
israelisinnocents avatar
Var det inte snack häromåret att hiv inte längre var anmälningspliktig eller ansågs vara smittsam?

edit hittade
(FB) Regeringen vill ta bort informationsplikt vid HIV (2026-04-02)
2026-06-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Rätta mig om jag har fel: enligt svensk lag så är du skyldig att säga till din partner att du har HIV om ni ska sex första gången?

fråga 2: vad händer om den hiv-smittade kvinnan/mannen inte säger till sin partner att den har HIV när det är väl dags för första sex:et, vilka brott begår personen?
Den som har en välbehandlad HIV-infektion och därför inte smittar behöver inte säga det, om behandlande läkare har godkänt det. Det finns förslag att ta bort informationsplikten helt och hållet eftersom det är så få av de infekterade som smittar (2 procent). Den som idag omfattas av informationsplikt men låter bli att säga något straffas olika beroende på om partnern smittades eller ej, plus lite andra hänsyn angående uppsåt. Så allt från framkallande av fara för annan, vållande till kroppsskada (grovt) eller misshandel (grov). Om den smittade dör kan man tekniskt sett till och med bli dömd för dråp eller mord.
2026-06-14, 18:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Uppenbarligen fick ludret HIV ändå. Det finns alltid en risk.

Fast det fick hon med största sannolikhet för att snubben hon låg med slarvat med medicinerna. Med rätt behandling kan man i dag leva ett helt normalt liv med HIV.
2026-06-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
hur ser procenten ut ifall man skyddar sig från början? kanske är det en vettigare taktik än att gå genom livet, strunta i att skydda sig och bara gång på gång testa sig för en massa saker, efteråt.
Noll procents risk om du inte har sex med en HIV-smittad person. Så testa det.
2026-06-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Noll procents risk om du inte har sex med en HIV-smittad person. Så testa det.

Ska jag testa att ha sex med någon utan att på förhand veta om personen bär HIV eller annan könssjukdom? Det var ett ovanligt korkat förslag.
2026-06-14, 19:07
Medlem
Det är ju bra att hon informerar om att detta har hänt henne, HIV finns och kan smitta vid oskyddat sex. Kanske borde tänka en extra gång innan man har sex utomlands med folk man inte känner så bra.
2026-06-14, 19:30
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
https://www.facebook.com/share/r/1GfcuuXThX/

25 åriga Malva dejtade på Tinder och fick HIV. Nu går hon ut i Expressen och vill slå håll på fördommar om HIV.
Skulle ni dejta någon med HIV?
Hade ni knullat utan gummi? Med gummi?

Diskusionsfråga tror ni Tinderdejten var svensk eller importerad?

Det är visserligen sant att välbehandlad HIV överförs inte så lätt. Förutsatt att personen står på en välinställd medicinering och inte har andra åkommor som kan påverka HIV-behandlingen.

Att PCR-metoder som används inte kan påvisa viruspartiklar hos smittade innebär inte en sk "smittfri" HIV. Personen har omätbara nivåer enligt just den metoden - har du då samsjuklighet som påverkar behandlingen, då ökar risken för sprida smittan vidare.

Folk med HIV ska vara skyldig att informera.

Malva ser ut som ett typiskt luder. Hade aldrig knullat henne.
2026-06-14, 19:50
Medlem
DrVonAnkas avatar
Värst vad alla var anti här inne. Hon hade otur och sprider försöker sprida kunskap, det är ju en fin grej. Jag hade lätt kunnat ligga med en HIV-smittad som medicinerade sig.
2026-06-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
För dom som inte vet så gör bromsmediciner att du inte kan smitta. Ett sätt att undvika att bli smittad av HIV av nån som inte är medveten om att dom har det och därför inte tar dom så finns Prep vilket man kan få utskrivet.

Varför det är viktigt vem det var hon hade sex med vet jag inte, men just den detaljen är tydligen kritisk bland trådens incels?
Att du är en person i en högriskgrupp gör att man lägger en viss tillit till dina uttalande, du bör ju veta.

Men det gör det samtidigt extra förvånande med din avslutande fråga! Smittspårning är väl högaktuellt även om mediciner har blivit mer effektiva, och i vilka riskgrupper sprids viruset mest?
Det gör väl det hela ganska relevant vad Malva är för en typ, och vilka hon väljer att va intim med?

Men det var såklart en triumf att få stryka till några incels. Det var mer viktigt.
2026-06-14, 20:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
https://www.facebook.com/share/r/1GfcuuXThX/

25 åriga Malva dejtade på Tinder och fick HIV. Nu går hon ut i Expressen och vill slå håll på fördommar om HIV.
Skulle ni dejta någon med HIV?
Hade ni knullat utan gummi? Med gummi?

Diskusionsfråga tror ni Tinderdejten var svensk eller importerad?

Du har lagt tråden i medicin, vilken medicinsk fråga vill du diskutera?
2026-06-14, 21:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Nu går hon ut i Expressen ...
Njae Expressen var inte först (och varför länka till Facebook)
https://www.mabra.com/medicin/malva-25-har-hiv-jag-ar-stark-klarar-mer-an-jag-trott/11357110 (MåBra, början av april)
https://tv.aftonbladet.se/video/399482/malva-25-om-hiv-diagnosen-en-chock (Aftonbladet, slutet av april)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in