2026-06-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
https://www.alvesta.se/nyheter/har-ar-arets-pristagare-och-stipendiater/

Bild på NZ pappan…
Han ser inte särskilt glad ut med tanke på att han precis har fått ett pris.
Citera
2026-06-14, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Han ser inte särskilt glad ut med tanke på att han precis har fått ett pris.
Han ser väldigt arg/bitter ut på varje bild jag har sett av honom här i tråden...
Citera
2026-06-14, 16:30
Medlem
Ren spekulation men jag tror det kan röra sig om en psykos
Citera
2026-06-14, 16:32
Medlem
Jag tror exakt som dig!
Skulle inte förvåna om socialtjänsten haft koll på dom för att gå från en "trevlig, mysig och hjälpsam granne" till detta helt sjuka dåd, det är ett för stort steg för att inte sett några röda flaggor.

Det fanns säkert en legitim anledning till skilsmässan.

Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Man skulle ju kunna önska att det var så, att detta var någon slags skruvad "kärlekshandling" av en desperat pappa med en allvarlig psykisk störning.
Men jag tror du har fel.
Detta är sannolikt inget mer än ett maktutövande från en kontrollerande man gentemot hans ex-fru.
Att använda barnen som maktmedel är tyvärr väldigt vanligt bland dessa män och även kvinnor, för det förekommer även att kvinnor gör det mot sina ex-män. Däremot tror jag det är betydligt mer ovanligt att kvinnor utsätter sina barn för dödligt våld i syfte att skada sina ex-män.

Män som i relationen använt sig av våld (fysiskt, psykiskt, sexuellt, materialistiskt osv) för att ha kontroll och makt gör ofta allt de kan för att bibehålla denna även när kvinnan lämnar mannen.
Det finns till och med ett namn för det: eftervåld.

Mannen måste nu hitta vägar att fortsätta kontrollera kvinnan trots att de inte lever ihop och ett av de mest effektiva sätten är att använda sig av barnen, det käraste hon har.

Vid en separation har båda föräldrarna rätt att ha barnen lika mycket. Så även om man inte litar på den andra föräldern måste man gå med på det annars kan man bli av med sin umgängesrätt pga hindrande av umgänge med den andra föräldern.

Det är något som dessa pappor vet och ofta utnyttjar. De kräver varannan vecka och många gånger förbjuder de kontakt med mamman under dessa veckor så hon inte har en aning om vad som händer eller hur barnen mår.
Inte för att han faktiskt vill vara med sina barn utan det primära är att skapa ångest och oro hos sin ex-fru. Hot, falska orosanmälningar till soc, stalking i varierande grad och samarbetsovilja när det gäller juridiska dokument som kräver dubbla påskrifter såsom pass mm är också vanligt.

Sen finns det de som är riktigt jävla sjuka i huvudet, som, kanske för att ex-frun är stark och inte låter sig kontrolleras, väljer att ta det ett steg längre. Som går över den gräns som de allra flesta människor har, de väljer att döda sina barn gör de vet att det är något som kommer skada henne så djupt att det aldrig kommer gå över. Då kommer han lyckas.

Att han sedan tar livet av sig själv är enbart för att slippa stå för sina handlingar, att slippa bli dömd av samhället och rätten. Dessa män har i 9 fall av 10 en fasad utåt där de är trevliga, sympatiska och hjälpsamma. Efter att begått denna gärning skulle de aldrig kunna återgå till sitt skådespeleri igen. Alla skulle veta sanningen och då är det inte värt att leva.

Jag skulle nästan våga lova att alla i mannens närhet kände honom som en fantastisk människa.
Alla utom hans fru och barn som fick se vem han var när han stängde ytterdörren bakom sig.
Citera
2026-06-14, 16:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ren spekulation men jag tror det kan röra sig om en psykos
Ja i det här fallet gissar jag på psykisk sjukdom. Att det handlar om ett s.k utvidgat självmord. (ja jag vet att det inte är ett populärt uttryck)
Han hade berättat för en granne att han hade svårt att sova.
Jämfört med fallet Dalaröpappan som låste dörren till stugan och brände inne sina barn och själv flydde från platsen. Han höll sitt eget liv så kärt.
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-06-14 kl. 16:44.
Citera
2026-06-14, 17:28
Medlem
israelisinnocents avatar
Kan mamman eller barnen få ersättning som brottsoffer även om gm är död?
Spelar det roll att det är pappan?

lista med 41 andra liknande fall där barn dött
https://brinnforbarnen.se/artiklar/
och några fall från iår som inte hunnits läggas till
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-14 kl. 17:54.
Citera
2026-06-14, 17:31
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

Ska barnen få ersättning från sitt egna arv eller vad tänkte du?
Citera
2026-06-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
"Man tycker givetvis synd om alla men även mannen som gjorde handlingen
Vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?!

Är det så du menar?

Jag vet att den empatin även med gärningspersonen är något många blir arga över. Men ja, ungefär så menar jag. Det är så mycket vi inte vet om varför en person gör som han eller hon gör. Det innebär inte att man försvarar dådet.
Citera
2026-06-14, 17:37
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ingen aning, därför jag frågar
Citera
2026-06-14, 17:47
Medlem
DoktorPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

Ja, det kan de få ev. från dödsboet, samt genom Brottsofferfonden
Citera
2026-06-14, 17:51
Medlem
Sammanfattning?
Citera
2026-06-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Hur får man fram dessa uppgifter?
På sjukhusens hemsidor?
Är det offentliga uppgifter?

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tror han menar efterlevnadsersättning efter sin döda far
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in