Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Irans (IRGC) fördelar är
1 Tid - USA har val i höst. Iran har krossat sitt interna motstånd i nutid
2 Iran klarar av att ta jvl mycket stryk, då regimen skiter i folket
Men det är svårt att veta om USA:s blockad skadar Iran tillräckligt mycket för tvinga dem att
A Ge bort sitt Uran
B Öppna Hormuz
C Sluta ge pengar till sina proxies
USA kan säkert muta Iran delvis genom ge dem tillbaks beslagtagna resurser, sluta med blockaden och delvis tillåta Iran öppna sin ekonomi.
Irans regim är inte monolitiskt och USA bombade bort de mer normala av tokstollarna. Så de som blev starkare verkar de mest fanatiska av tokstollarna. De mer normala i iran har alltid varit svaga.
Sen har vi problemet att ingen av sidorna litar på den andre. Iran fuskar med avtalen och USA/Isr har en förmåga att starta bomba mitt i förhandlingarna. Plus Isr har andra mål än USA.
Sen händer det saker som vi dödliga inte ser. Till ex verkar det som USA har fått ut mer olja genom Hormuz än vad man har trott tidigare. Varför är Houthis snälla? Jag tror att Saudi har köpt dem. Vilken roll spelar Pakistan, Egypten, Turkiet och Azerbajdzjan? Varför bombades inte Saudi mer utan UAE verkar ha varit offret? Jag har säkert glömt massor.
Till sist Kriget var jvl dåligt planerat från am synvinkel. Israel vet jag inte. Sen vet inte jag riktigt hur bra eller dåligt det går för Israel i Libanon.
Ja det är väl snart dax att summera ihop det här?
Nej det var inte bra genomtänkt från USA:s sida?
Inbillade sig Trump att Irans folk skulle uppskatta bomberna?
I alla fall publicerade han denna bilden:
Trump fräslaren
Och det gjordes över tretio anmälningar från olika militärförälggningar i USA, att soldaterna blivit utsatta för propagandan att detta krig var något speciellt /gudomligt apokalyptiskt.
Eftersom USA:s krigsminister har en vurm för korsriddare gör ju att man kan misstänka varifrån dessa idéer kommit?
USA:s krigsminister
Och när man också vet att även Israel styrs och drivs av sådana gamla föreställningar, så får väl hela denna händelsen rätt absurd och fundamentalistisk "ram".
Resultatet blev väl att folk tycker detta är förvirrat?
Så frågan för mig blir om det ska komma något förnuftigt?
Tillägg:
Jag tycker stilen på denna här apokalyptiska atmosfären är rätt lik den krigshets som utstrålar från Frälsarens katedral i Moskva.