Ingenjörer bakom företaget Aircela har tagit fram en maskin som med hjälp av luft, vatten och el kan tillverka syntetisk bensin. Maskinen är ungefär lika stor som ett större kylskåp och är sammansatt av tre olika moduler som är formade som hål i en bikupa.
Maskinen fångar upp koldioxid från luften med hjälp av en vätska som innehåller kaliumhydroxid. Samtidigt används el för att dela upp vattenmolekyler till väte och syre. Koldioxiden och vätet omvandlas till metanol och därefter till bensin genom en MTG-process.
https://www.aircela.com/
Vad tror ni om det här och skulle ni kunna tänka er att producera er egen bensin?
Aircela har för närvarande inget officiellt listpris, men företaget siktar på en initial prislapp mellan $15 000 och $20 000 för en maskin.
En maskin från Aircela producerar cirka 3,8 till 4,5 liter bensin per dygn. För denna produktion krävs det ungefär 75 kWh elektricitet.
Här ser man direkt att det inte finns någon lönsamhet att ansluta maskinen till vägguttaget och då återstår det att använda solceller.
Om jag har räknat rätt så krävs det solpaneler på ca 25 kWp samt batterilagring för att driva maskinen (då den behöver fungera dygnet runt). Detta motsvarar en solcellsanläggning på ungefär 100 m² yta, eftersom 1 kWp solceller i genomsnitt kräver cirka 5 m².
Jag kan inte se någon direkt lönsamhet i det här, såvida inte bensinpriset skjuter iväg långt över 20 kr litern.
Maskinen fångar upp koldioxid från luften med hjälp av en vätska som innehåller kaliumhydroxid. Samtidigt används el för att dela upp vattenmolekyler till väte och syre. Koldioxiden och vätet omvandlas till metanol och därefter till bensin genom en MTG-process.
https://www.aircela.com/
Vad tror ni om det här och skulle ni kunna tänka er att producera er egen bensin?
Aircela har för närvarande inget officiellt listpris, men företaget siktar på en initial prislapp mellan $15 000 och $20 000 för en maskin.
En maskin från Aircela producerar cirka 3,8 till 4,5 liter bensin per dygn. För denna produktion krävs det ungefär 75 kWh elektricitet.
Här ser man direkt att det inte finns någon lönsamhet att ansluta maskinen till vägguttaget och då återstår det att använda solceller.
Om jag har räknat rätt så krävs det solpaneler på ca 25 kWp samt batterilagring för att driva maskinen (då den behöver fungera dygnet runt). Detta motsvarar en solcellsanläggning på ungefär 100 m² yta, eftersom 1 kWp solceller i genomsnitt kräver cirka 5 m².
Jag kan inte se någon direkt lönsamhet i det här, såvida inte bensinpriset skjuter iväg långt över 20 kr litern.