2026-06-14, 14:45
  #1
Medlem
Ingenjörer bakom företaget Aircela har tagit fram en maskin som med hjälp av luft, vatten och el kan tillverka syntetisk bensin. Maskinen är ungefär lika stor som ett större kylskåp och är sammansatt av tre olika moduler som är formade som hål i en bikupa.

Maskinen fångar upp koldioxid från luften med hjälp av en vätska som innehåller kaliumhydroxid. Samtidigt används el för att dela upp vattenmolekyler till väte och syre. Koldioxiden och vätet omvandlas till metanol och därefter till bensin genom en MTG-process.

https://www.aircela.com/


Vad tror ni om det här och skulle ni kunna tänka er att producera er egen bensin?

Aircela har för närvarande inget officiellt listpris, men företaget siktar på en initial prislapp mellan $15 000 och $20 000 för en maskin.

En maskin från Aircela producerar cirka 3,8 till 4,5 liter bensin per dygn. För denna produktion krävs det ungefär 75 kWh elektricitet.

Här ser man direkt att det inte finns någon lönsamhet att ansluta maskinen till vägguttaget och då återstår det att använda solceller.

Om jag har räknat rätt så krävs det solpaneler på ca 25 kWp samt batterilagring för att driva maskinen (då den behöver fungera dygnet runt). Detta motsvarar en solcellsanläggning på ungefär 100 m² yta, eftersom 1 kWp solceller i genomsnitt kräver cirka 5 m².

Jag kan inte se någon direkt lönsamhet i det här, såvida inte bensinpriset skjuter iväg långt över 20 kr litern.
Citera
2026-06-14, 15:03
  #2
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Ingenjörer bakom företaget Aircela har tagit fram en maskin som med hjälp av luft, vatten och el kan tillverka syntetisk bensin. Maskinen är ungefär lika stor som ett större kylskåp och är sammansatt av tre olika moduler som är formade som hål i en bikupa.

Maskinen fångar upp koldioxid från luften med hjälp av en vätska som innehåller kaliumhydroxid. Samtidigt används el för att dela upp vattenmolekyler till väte och syre. Koldioxiden och vätet omvandlas till metanol och därefter till bensin genom en MTG-process.

https://www.aircela.com/


Vad tror ni om det här och skulle ni kunna tänka er att producera er egen bensin?

Aircela har för närvarande inget officiellt listpris, men företaget siktar på en initial prislapp mellan $15 000 och $20 000 för en maskin.

En maskin från Aircela producerar cirka 3,8 till 4,5 liter bensin per dygn. För denna produktion krävs det ungefär 75 kWh elektricitet.

Här ser man direkt att det inte finns någon lönsamhet att ansluta maskinen till vägguttaget och då återstår det att använda solceller.

Om jag har räknat rätt så krävs det solpaneler på ca 25 kWp samt batterilagring för att driva maskinen (då den behöver fungera dygnet runt). Detta motsvarar en solcellsanläggning på ungefär 100 m² yta, eftersom 1 kWp solceller i genomsnitt kräver cirka 5 m².

Jag kan inte se någon direkt lönsamhet i det här, såvida inte bensinpriset skjuter iväg långt över 20 kr litern.
Verklighet eller bluff?

Det producerade bränslet skulle hamna på ett pris över 40kr/liter.
Inte direkt intressant i dagsläget.
Citera
2026-06-14, 15:07
  #3
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn


Jag kan inte se någon direkt lönsamhet i det här, såvida inte bensinpriset skjuter iväg långt över 20 kr litern.

Det krävs ett extremt högt bensinpris för att det där ska kunna bli lönsamt, även med solceller.

Maskinen + solceller + batterier + service/underhåll och den håller ju inte i evighet.
Citera
2026-06-14, 15:21
  #4
Medlem
JustTrollings avatar
Om man ska använda sjuka mänger el för att producera ett bränsle, varför då inte producera vätgas? Köp en vätgasbil.

Vi höftar 4 liter per dygn i 365 dygn, blir 1460 liter. Bensinpriset låg i snitt på 16 kr / liter 2025. Så den producerar bränsle motsvarande 24 000 kr på ett år. Vi säger att den maskinen håller i 15 år, det blir 360 000 kr i producerat bränsle. Är priset ca 17 500 USD + 25% moms så ~22 000 USD = 210 000 kr. Utan att ens räkna in el, underhåll, dagar den inte används etc., är kostnaden 210 000 kr för att producera ~ 360 000 kr i bensin. 210 000 / (1500 x 15) = 9.34 kr per liter bensin. Bara för maskinen. Enkel livscykelkostnadsanalys.

Lägger man till att man köper en massa solceller som också kanske håller i 15 år för att producera så mycket el som den här maskinen kräver... Nej, bättre att köpa en elbil som har batteri.
Citera
2026-06-14, 15:21
  #5
Medlem
Strychnos avatar
Trams, sidan är fylld med AI-bilder och svammel.
Citera
2026-06-14, 15:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Verklighet eller bluff?

Det producerade bränslet skulle hamna på ett pris över 40kr/liter.
Inte direkt intressant i dagsläget.
Maskinen fungerar nog, men som du skriver så blir det dyrt. Driver man den direkt från vägguttaget så drar maskinen 3 kW.

Då beror det naturligtvis på vad elen kostar där man bor. För min del så skulle enbart elförbrukningen kosta 18 kr per liter.

Om jag räknar på en tioårsperiod inklusive själva inköpet av maskinen, så landar det hela troligtvis runt 35-40 kr per liter.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det krävs ett extremt högt bensinpris för att det där ska kunna bli lönsamt, även med solceller.

Maskinen + solceller + batterier + service/underhåll och den håller ju inte i evighet.

Precis, med solpaneler och batterier så ökar naturligtvis inköpskostnaden och då blir det lika dyrt som att köpa in elen.

För att det ska bli någon lönsamhet så måste maskinen användas över 10 år utan några extra kostnader t.ex. service.
Citera
2026-06-14, 17:28
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vilket krångligt och dyrt sätt istället för att ladda en elbil direkt med elen.
Citera
2026-06-14, 18:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vilket krångligt och dyrt sätt istället för att ladda en elbil direkt med elen.
Exakt. Tänkte just skriva det. Vilken jävla omväg istället för att bara använda elen till batteriet.
Det riktigt ironiska är att det är nästan det vi gör med oljan i dagens läge också. Det kräver en hel del energi (elektricitet) för att raffinera råolja till bensin och diesel!
Citera
2026-06-14, 20:46
  #9
Medlem
Om den blir mer effektiv i framtiden så är det extremt intressant så klart.
Typ 5 liter bensin från 10kvadratmeter solceller, då jävlar.
Citera
2026-06-14, 22:20
  #10
Medlem
Det låter rimligt att man kan köra förbränningsprocessen baklänges och skapa bensin och olja. Ungefär som man kan skapa vätgas ur vatten. Misstänker dock att det går åt en väldans massa energi för att skapa bensin. Själva förbränningsmotorn har en verkningsgrad på cirka 40 %. Det betyder att det går åt mer än dubbelt så mycket energi från bensinen än den energi som man får ut från motorn.

Tänk sedan att du ska backa processen och skapa bensin igen. Då har du med stor sannolikhet ännu sämre verkningsgrad. Betydligt bättre då med elbilar som har en bra verkningsgrad på runt 90 % vid laddning och 90 % i drivlinan.

Ja, det är bra med forskning och utveckling men de praktiska tillämpningarna just nu är små men det kan ju vara annorlunda i framtiden. Elbilar fanns för hundra år sedan och bränsleceller redan på 1800- talet men det är först nu som de kommer till sin fulla rätt.
Citera
2026-06-15, 19:07
  #11
Medlem
Syntetiskt bensin ur luft och vatten?
Vad skulle den kemiska formeln för bränslet vara?
Citera
2026-06-20, 18:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vilket krångligt och dyrt sätt istället för att ladda en elbil direkt med elen.

Men du kanske inte vill att bilen ska behöva dra runt med ett enormt batteri och väga ett halvt ton mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in