2026-06-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Ägaren är ju själv arab så det är konstigt att han inte gjorde ett mer arabanpassat system från början tex att betala för vikten man tar men han trodde kanske att kundkretsen mest skulle bestå av blekfeta medelklass svennar.
Är det typiskt arabiskt att ta betalt så när man har buffé?
Citera
2026-06-14, 07:10
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det typiskt arabiskt att ta betalt så när man har buffé?
Tydligen funkar inte det normala västerländska buffékonceptet där man tar det man orkar äta upp bland araber.
Finns ens buffé på restaurangerna i arabländerna?
Citera
2026-06-14, 07:37
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Detta känns nasty.
Tallrikssvinnet är extremt om man kollar mot forskning rörande tallrikssvinn i gram per buffégäst - och om vi antar att restaurangägarna är ärliga här.

När jag kollar upp restaurangen på Google Maps och ögnar igenom recensionerna, är 20 av de första 22 recensionerna, skrivna av personer som inte har svenskt klingande namn.

Jag tänker att olika grupper kan ha olika normer kring buffé, överflöd, värde för pengar, skam, hänsyn till nästa gäst och vad som räknas som ofint beteende.

"Lagom-normen" är vår, inte deras. I många Mellanöstern-, Balkan-, nordafrikanska och asiatiska matkulturer är riklighet ju en positiv signal. Ett dignande bord är generöst, varmt och respektfullt. Det betyder kanske inte att man “gillar matsvinn”, men kanske är det så att överlastade tallrikar inte väcker samma omedelbara skam som i en mer återhållsam nordisk norm.
I det flesta gulf länderna lämnar man en bit kvar för att visa att man är mätt och att värden har gett dig så mycket mat att det är ett överflöd. Detta brukar dock göras med en mindre bit mat och typ ris.

Av bilderna att döma så är det något annat. Kanske medvetet för att förstöra eller markera? Man har ju hört en del om resturang och frisör krigen runt om i Europa.
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Grävande autister slår till igen lmao!
Vart ska autistsleven vara om inte i autistgrytan.

Han (ägaren) hyllade förövrigt Saddam och ledde ett kortvarigt parti 2018 (i Sverige) men det är väl litet utanför tråden.
Citera
2026-06-14, 09:27
Medlem
Citat:
Tydligen funkar inte det normala västerländska buffékonceptet där man tar det man orkar äta upp bland araber.
Finns ens buffé på restaurangerna i arabländerna?
Hur ska du ha det egentligen? Är det typiskt arabiskt eller är det inte typiskt arabiskt?
Citera
2026-06-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Buffé är för dumskallar. Här behövs konceptet ses över. Betala per minut man sitter, per kilo av maten, eller per kilo av kunden?

Jag är inte så mycket för buffé egentligen, men om man ska vara ärlig är väl vanlig serverad lunch för dumskallar? Där sitter jag,187 lång och 100kg tung man som tränar 6 dagar i veckan, och äter samma portion som min kvinnliga kollega på 151 cm lång och 47 kilo

Nu blir det ofta ändå så, men nånstans borde det finnas en medelväg här
Citera
2026-06-14, 10:51
Medlem
swebarbs avatar
Bara idioter som tar på mer än vad dom orkar äta upp. Varför inte bara ta mindre och sen vid behov gå en gång till men se till för fan att du äter upp det du plockat på dig.
Citera
2026-06-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bara idioter som tar på mer än vad dom orkar äta upp. Varför inte bara ta mindre och sen vid behov gå en gång till men se till för fan att du äter upp det du plockat på dig.
Det är grejen. Ta lite lagom, sedan en ny ren tallrik för nästa varv.

Man kan tro att svensken med smörgåsbord borde veta, men icke.
Citera
2026-06-14, 14:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om minskat svinn ledde till lägre priser så kan man ju lätt motivera kunderna. "10 kr billigare om du lämnar tom tallrik när du går".
Citera
2026-06-14, 14:35
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om minskat svinn ledde till lägre priser så kan man ju lätt motivera kunderna. "10 kr billigare om du lämnar tom tallrik när du går".

Då kommer ju bara maten dumpas i närmsta blomkruka osv om det saknas soptunnor.
Citera
2026-06-14, 15:03
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ägaren är ju själv arab så det är konstigt att han inte gjorde ett mer arabanpassat system från början tex att betala för vikten man tar men han trodde kanske att kundkretsen mest skulle bestå av blekfeta medelklass svennar.

Ja, restaurangen verkar ha valt ett buffésystem som bygger på ganska hög grad av självreglering hos gästerna. Om kundkretsen inte funkar så, får man bygga systemet annorlunda. Inte för att någon folkgrupp är “sådan”, utan för att all-you-can-eat-bufféer triggar maximeringsbeteende.
Mindre tallrikar, betala-per-vikt eller personalportionering av de dyra rätterna hade sannolikt minskat problemet direkt.
Citera
2026-06-14, 15:06
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
I det flesta gulf länderna lämnar man en bit kvar för att visa att man är mätt och att värden har gett dig så mycket mat att det är ett överflöd. Detta brukar dock göras med en mindre bit mat och typ ris.

Av bilderna att döma så är det något annat. Kanske medvetet för att förstöra eller markera? Man har ju hört en del om resturang och frisör krigen runt om i Europa.

Jo det kan nog stämma som etikett i vissa sammanhang, men då handlar det om en liten rest för att visa att man är mätt...inte överfulla eller nästan orörda tallrikar. Det här verkar snarare vara buffé-maximering, d.v.s. folk tar för mycket för att de “har betalat”, särskilt av dyra rätter...och sedan orkar de inte. Jag tror mindre på organiserat sabotage och mer på dåliga incitament + låg social skam + att vissa inte fattar buffékontraktet: ät hur mycket du vill, men ta om i stället för att lassa upp och slänga.
Citera
2026-06-14, 16:32
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är grejen. Ta lite lagom, sedan en ny ren tallrik för nästa varv.

Man kan tro att svensken med smörgåsbord borde veta, men icke.

Det gjorde jag när jag besökte halmstad för ca 15-20 år sedan, jag tog lite lagom och efter att ätit upp så fick jag inte ta mer. Bortkastade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in