Citat:
För att något lugna dig så jobbade alla som svin redan på slutet av 1960-talet och självklart kom min mamma hem kl 18 med inhandlade matkassar som hon tog på bussen, och ställde sig att laga mat åt barnen. Och vi bodde ändå i Danderyd. 70-/80-talet likadant, alla föräldrar kom hem kl 18.
Nu har man massor med dagishjälp från låg ålder, massor med sjukledigt, VAB, långa semestrar utomlands. All samhällsservice vi fått sedan dess har tyvärr ätits upp av den enorma prylhetsen och datorer poå jobbet som gör att vi är igång maximalt hela dagarna. På 1960-70-80-talet var fortfarande de flesta jobb ganska chilla utan stress, stressen började på 90-talet.
Så nu ska samhället betala för att alla arbetsplatser ökat stressen, och då kommer arbetsplatserna att tacka och ta emot och utöka stressen ännu mer. Och den lediga dag vi fick kommer vi att tvingas använda till att besöka barnens skola ännu mer för den fungerar inte osv osv.
På min tid 1960-talet gick mamma med mig till min första skoldag i ettan. Sedan gick hon aldrig mer till skolan och frågade aldrig något mer om den! Jag skötte den själv, föräldrar behövde inte göra något utöver att sköta jobbet och hemmet. Det är därför de orkade jobba så mycket för länge sedan.
Nu har man massor med dagishjälp från låg ålder, massor med sjukledigt, VAB, långa semestrar utomlands. All samhällsservice vi fått sedan dess har tyvärr ätits upp av den enorma prylhetsen och datorer poå jobbet som gör att vi är igång maximalt hela dagarna. På 1960-70-80-talet var fortfarande de flesta jobb ganska chilla utan stress, stressen började på 90-talet.
Så nu ska samhället betala för att alla arbetsplatser ökat stressen, och då kommer arbetsplatserna att tacka och ta emot och utöka stressen ännu mer. Och den lediga dag vi fick kommer vi att tvingas använda till att besöka barnens skola ännu mer för den fungerar inte osv osv.
På min tid 1960-talet gick mamma med mig till min första skoldag i ettan. Sedan gick hon aldrig mer till skolan och frågade aldrig något mer om den! Jag skötte den själv, föräldrar behövde inte göra något utöver att sköta jobbet och hemmet. Det är därför de orkade jobba så mycket för länge sedan.
Lugna ner dig (?)
Hur menar du att samhället betalar? Vi ger ju samhället mycket mer fritid och företagen betalar lönen. Nu är det kortare arbetstid jag är för, tycker som sagt själv inte att 4 dagars arbetsvecka verkar hållbart.
Jag har ingen stress på jobbet och har flera timmar dötid de flesta dagar, varför ska jag vara där? Hur det var för en evighet sen är inte relevant. Vi lever i en automatiserad epok där så mycket mer blir gjort så mycket lättare, inte på 60-talet. Levnadssätt ska anpassas till tiden vi lever i, om alla alltid jobbat 40h/vecka så ska vi alltid göra så, eller?
Livet behöver inte gå ut på att jobba för jobbets skull, kan man korta ner det så är det rätt väg att gå. Det kommer tvinga företag att effektivisera och automatisera ännu mer. Det finns idag trots den moderna tid vi lever i, så mycket arbeten som inte automatiserat så mycket som man kan göra. Kortare tid per anställd kommer få företagen att modernisera.
Ska vi fortsätta år 2030 som vi gjorde 1960? Jag tycker inte det.
