2026-06-14, 12:43
Medlem
John.Walkers avatar
A-kassan är för skydda arbetare. Det är klart moderaterna vill försämra för arbetare.

Det märkliga är korkade arbetare som emot A-kassan.

A-kassan skyddar mot att arbetsgivare utnyttjar och tvingar arbetare till orimliga saker eller hota med uppsägning.
Citera
2026-06-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Om man ser historiskt på arbetslösheten så är siffran nåt sånär samma år efter år. Om verkligen denna regering eller oppositionen vill påverka denna siffra så kanske man borde analysera vilka som ingår i denna grupp.

Detta är rent spekulativt men baseras på den jämna siffran på arbetslöshet som finns oavsett hög -eller lågkonjunktur. Utan analys så får jag utgå ifrån jag jag själv tror är fallet, så ta detta med en stor nypa salt.

Det är troligen en försvinnande liten del "vanliga" människor som ingår i den gruppen då dessa ofta söker och får nya jobb inom nåt halvår eller så. Resterande personer har troligen något form av handikapp i form av lågbegåvning, fysisk nedsättning, diagnoser eller av ålderdom (företag vill generellt inte anställa äldre, inget nytt under solen).

Jag tycker det är bra att samhället både delar ut piskor och morötter som får medborgaren att göra rätt för sig, men jag menar på att sänkt a-kassa inte kommer påverka hurpass många som kommer i arbete eller ej, snarare hur mycket pengar de som inte klarar av att behålla ett jobb pga personligheten skall leva på. Om det är rätt eller fel låter jag andra svara på, men det kommer troligen inte påverka arbetslinjen nämnvärt.

Att inte vanliga människor skulle vara arbetslösa länge är helt fel. Arbetslösheten drabbar kontorsjobb och särskilt oss över 50.
Citera
2026-06-14, 12:52
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Besparingar på 70 miljarder är inte det vi vanligen kallar valfläsk.

Om siffrorna stämmer, nej, men även OM de skulle vinna valet så händer det föga med deras (gäller ALLA partier) planer ifråga, tyvärr.
Citera
2026-06-14, 13:02
Medlem
Bamsetramses avatar
Så man öser ut pengar på bisarra utlandsbistånd samtidigt som våra EGNA medborgare ska få det allt sämre genom neddragningar?

Hur kan någon stå bakom detta? Det är så jävla sjukt, alla inblandade borde ställas inför krigsrätt och åtalas för förräderi.
Citera
2026-06-14, 13:06
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Att inte vanliga människor skulle vara arbetslösa länge är helt fel. Arbetslösheten drabbar kontorsjobb och särskilt oss över 50.

Kommer bli mycket värre för Tjänstemännen med AI.

Arbetslösheten kommer nog bli 50/50 inom några år.

Förhoppningvis kommer AI ersätta det korrupta Politikerträsket med tiden!
Citera
2026-06-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
A-kassan är en försäkring och hamnar man hos soc är det existensminimum som gäller OM man får hjälp där.
Socbidragstagare får ju t.o.m. medel till dagstidning, är det verkligen existensminimum??
Citera
2026-06-14, 13:17
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Socbidragstagare får ju t.o.m. medel till dagstidning, är det verkligen existensminimum??

Ja, riksnormen utgör existensminimum.
Citera
2026-06-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, riksnormen utgör existensminimum.
Men snälla, när du nu FÖRUTOM riksnormen får massa annat är det lite fel att framställa det som att det skulle vara så synd om socfolk
Citera
2026-06-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Kommer bli mycket värre för Tjänstemännen med AI.

Arbetslösheten kommer nog bli 50/50 inom några år.

Förhoppningvis kommer AI ersätta det korrupta Politikerträsket med tiden!

Ja, jag läste exempelvis att Klarna ersätter med AI. De har nu 3000 anställda istället för 6000.
Citera
2026-06-14, 13:24
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men snälla, när du nu FÖRUTOM riksnormen får massa annat är det lite fel att framställa det som att det skulle vara så synd om socfolk

?? Vad utöver riksnormen menar du att folk får?
Citera
2026-06-14, 13:24
Medlem
Sunghirs avatar
Moderutterna, de Rike, är smarta.

Världsbanken rapporterar att den globala ekonomiska tillväxten är på den lägsta nivån sedan COVID. https://www.worldbank.org/en/publication/global-economic-prospects

Arbetslösheten kommer att öka i Sverige, och då är det smart att sänka A-kassan lagom till dess.
Citera
2026-06-14, 13:32
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Varför vill du att A-kassan ska vara dålig?

I VILKEN VÄRLD lever du där fångar får oxfile?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in