2026-06-14, 11:29
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Allah och Jahve är samma figur. Sluta tramsa nu.

Ni är alla tre "deceivers". Och ni förtjänar alla tre varandra.

Är det?! Det är på samma sätt som med Jesus och Mohammed. Muslimer förnekar inte Jesus, tvärtom är muslimer helt med på att Jesus var en Messias. Fast han var en stor profet och inte Guds son, såsom deras egna profet Mohammed.

Jesus ses även som den absoluta sanningen av muslimer på samma sätt som muslimer ser Mohammed som den absoluta sanningen. Då kommer vi till den uppenbara problematiken med det synsättet. Jesus handlingar och ord gentemot Mohammed skiljer sig åt som ljuset kontra mörkret. Båda kan inte vara den absoluta sanningen. Sedan ställer jag mig ytterst tveksam till att (Baál)lah är samma som God of Israel.
Citera
2026-06-14, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Om jag är okunnig och ställer en fråga, och du kallar mig trög så är det väl du som är dum och inte jag.

Nä, jag vet inte vad midrash är för något men efter en snabb googling verkar det vara något judiskt.

Du ställer retoriska frågor för att verka vitsig. Men du är samtidigt okunnig om vad svaret på dina egna retoriska frågor egentligen är.

Midrash är tolkningar, uppföljare och påfyllningar utav narrativ och lagliga hål i gamla testamentet. Det är vad Jesus egentligen är. En figur påhittad som ännu en midrash utav Paulus och Gamaliel på gamla testamentet.
Citera
2026-06-14, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Yes, men dom såg vartåt det barkade redan med Jesus. Att Paulus sen accelerade det hela och lärjungarna fick ut budskapet ändå visar bara att deras kväsningsförsök inte räckte ändå.

Man bromsar sällan idéer genom att döda upphovsmannen, även om det är en tankevurpa vår art gör gång på gång på gång.

Man dödar idéer genom debatt och diskussion, men är dom tillräckligt attraktiva/gynsamma överlever dom ändå.

Men Jesus fanns aldrig ens. Det är Paulus och Gamaliel som uppfann honom. Jesus är en midrash.

Subversiva rörelser/sekter som kristendomen i romarriket dödas inte genom debatt och diskussion.
Citera
2026-06-14, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Är det?! Det är på samma sätt som med Jesus och Mohammed. Muslimer förnekar inte Jesus, tvärtom är muslimer helt med på att Jesus var en Messias. Fast han var en stor profet och inte Guds son, såsom deras egna profet Mohammed.

Jesus ses även som den absoluta sanningen av muslimer på samma sätt som muslimer ser Mohammed som den absoluta sanningen. Då kommer vi till den uppenbara problematiken med det synsättet. Jesus handlingar och ord gentemot Mohammed skiljer sig åt som ljuset kontra mörkret. Båda kan inte vara den absoluta sanningen. Sedan ställer jag mig ytterst tveksam till att (Baál)lah är samma som God of Israel.

Fast nu låter du bara dina egna känslor styra.

Ni är alla tre släkt vare sig ni vill vara det eller inte.
Citera
2026-06-14, 11:46
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Men Jesus fanns aldrig ens. Det är Paulus och Gamaliel som uppfann honom. Jesus är en midrash.

Subversiva rörelser/sekter som kristendomen i romarriket dödas inte genom debatt och diskussion.

Mycket möjligt att han är en konstruktion.

Hur gjorde man för att stoppa subversiva sekter i romarriket då? För bromsningen i detta fallet gick inte toppen.

En gång är ingen gång dock, och dom kanske stoppade svinmånga andra.
Citera
2026-06-14, 11:48
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Okej, ja det är ju din åsikt och hypotes. Då är det ingen mening att ens fortsätta den här diskussion. Det är som på samma sätt med att föra den här diskussion vidare som med Jesus och Mohammed, eller som med YHWH och Allah om du hellre föredrar det. Lycka till!
Citera
2026-06-14, 11:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Fast nu låter du bara dina egna känslor styra.

Ni är alla tre släkt vare sig ni vill vara det eller inte.

Bara för att för att religionerna härstammar från olika söner från samma ursprungsfader, så innebär det inte per automatik att de tre inriktningarna är en och samma. Det mesta av likheterna slutade med Abraham och olikheterna tog vid efter Isak och Ismael.
Citera
2026-06-14, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Mycket möjligt att han är en konstruktion.

Hur gjorde man för att stoppa subversiva sekter i romarriket då? För bromsningen i detta fallet gick inte toppen.

En gång är ingen gång dock, och dom kanske stoppade svinmånga andra.

Ja romarna kväste många, många andra störda sekter. Men att de inte lyckades kväsa kristendomen har att göra med att romarna aldrig riktigt lärde sig förstå det judiska lynnet och mentaliteten kristendomen är sprungen ur. Romarna och innan dem Diadochi-regimerna försökte assimilera judarna på ett väldigt korkat och förhastat sätt vilket ju gjorde judarna extremt förbannade och det blev många många uppror och krig mellan Judarna och Diadochi-regimerna/senare Rom. Kristendomen är en biprodukt av detta kaos och smiddes utav Paulus och Gamaliel som en subversiv hämnd på Rom.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-14 kl. 12:18.
Citera
2026-06-14, 11:55
Avslutad
Citat:
Okej, ja det är ju din åsikt och hypotes. Då är det ingen mening att ens fortsätta den här diskussion. Det är som på samma sätt med att föra den här diskussion vidare som med Jesus och Mohammed, eller som med YHWH och Allah om du hellre föredrar det. Lycka till!

Nej det är snarare bara vad du inte vill veta av för det rubbar alla dina egna vanföreställningar.
Citera
2026-06-14, 11:55
Avslutad
Citat:
Bara för att för att religionerna härstammar från olika söner från samma ursprungsfader, så innebär det inte per automatik att de tre inriktningarna är en och samma. Det mesta av likheterna slutade med Abraham och olikheterna tog vid efter Isak och Ismael.

Som sagt spelar det ingen roll för mig om ni alla tre är oense. Ni förtjänar varandra.
Citera
2026-06-14, 11:57
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Nej det är snarare bara vad du inte vill veta av för det rubbar alla dina egna vanföreställningar.

Nu låter du som att du själv försöker framställa dig som den absoluta sanningen. Två olikheter kan inte bli en likhet, som du fick förklarat för dig tidigare.
Citera
2026-06-14, 11:59
Avslutad
Citat:
Nu låter du som att du själv försöker framställa dig som den absoluta sanningen. Två olikheter kan inte bli en likhet, som du fick förklarat för dig tidigare.

Jag framställer bara den mest rationella och logiska förklaringen. Jag tror inte något om mig själv.

Och återigen är ni inte så pass olika som ni så gärna vill inbilla er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in