2026-06-14, 08:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Vare sig det frikyrkliga eller det du påstår stämmer.

Ska det vara så svårt att förstå och ta till sig att Jesus föddes, levde och dog som en stolt, patriotisk jude och ingenting annat. Det var judarna han kommit för att frälsa. Inga andra. Det är bara Paulus som gjorde om kristendomen för att infiltrera romarriket. Det är där din sinnesförvirring kommer ifrån.

Ni förstår heller inte att Jesus egentligen bara är en midrash.
Varför erkänner inte judarna Jesus då, och varför dödade de honom?
Citera
2026-06-14, 08:52
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0

För att han släppte in utomstående i deras ingruppsritualer.

Kardinalsynd.
Citera
2026-06-14, 08:57
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
För att han släppte in utomstående i deras ingruppsritualer.

Kardinalsynd.
Läste någonstans att Judar tror att de kan argumentera med Gud, men vet inte om det stämmer.
Citera
2026-06-14, 09:34
Medlem
Citat:
Läste någonstans att Judar tror att de kan argumentera med Gud, men vet inte om det stämmer.

Har också dålig koll. Men judarna i allmänhet har en kulturell/religiös gruppstrategi med två ganska tydliga förhållningsregler:

1. Vi är utvalda
2. Det är vi mot alla andra

Detta är en följd av förföljelse och hård yttre press mot den judiska folkgruppen över väldigt lång tid. Denna strategi är helt enkelt sättet dom överlevt på som grupp, och ritualer med mera har omedvetet byggts upp för att passa dessa.

Det vi ser i Israel är den judiska överlevnadstrategin dragen till sin spets.

Att då hävda att man kan argumentera med gud är en ganska rimlig följdverkan. Man vill särskilja sig mot alla andra, vara extra speciella.

Det är klart det i den kontexten också blir extra retligt när i princip samtliga tidigare förföljare i Europa och Asien, har tagit delar av deras grej och förvridit den till något "Best of" som passar deras gruppstrategier - kristendomen och islam.
Citera
2026-06-14, 09:41
Medlem
Graavargs avatar
Det finns ingen egentlig "judeo-kristen" gemenskap. Däremot finns det, som alltid när det gäller extrem religiös tro, sådana inslag i vissa kristna sekter och varianter.

Det är den enda slutsats man kan dra om man jämför Pew Research Centers senaste globala undersökning om hur man ser på Israel och jämför det resultatet med vilka religioner som är förhärskande i respektive land.

Den enda korrelation som finns är att äldre åldersklasser (över 50) tenderar att vara mindre kritiska mot Israel än yngre åldersklasser (under 30) och äldre åldersklasser tenderar också, rent generellt att var mer religiösa. Men den mindre kritiska synen på Israel beror sannolikt mer på att äldre åldersklasser har en annan (föråldrad) bild av Israel än på ett samband med den personliga tron.

Undersökningen (som visar på ett katastrofalt dåligt resultat för Israel) är publicerad 6 juni och finns här: Most people across 36 countries have negative views of Israel and little confidence in Netanyahu
Citera
2026-06-14, 09:49
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Har också dålig koll. Men judarna i allmänhet har en kulturell/religiös gruppstrategi med två ganska tydliga förhållningsregler:

1. Vi är utvalda
2. Det är vi mot alla andra

Detta är en följd av förföljelse och hård yttre press mot den judiska folkgruppen över väldigt lång tid. Denna strategi är helt enkelt sättet dom överlevt på som grupp, och ritualer med mera har omedvetet byggts upp för att passa dessa.

Det vi ser i Israel är den judiska överlevnadstrategin dragen till sin spets.

Att då hävda att man kan argumentera med gud är en ganska rimlig följdverkan. Man vill särskilja sig mot alla andra, vara extra speciella.

Det är klart det i den kontexten också blir extra retligt när i princip samtliga tidigare förföljare i Europa och Asien, har tagit delar av deras grej och förvridit den till något "Best of" som passar deras gruppstrategier - kristendomen och islam.

Best of Gud är något jag själv anammar.
Min tro är något högst personligt mellan mig och Gud, det går dock inte att argumentera med honom har jag märkt.

Den judiska överlevnadsstrategin verkar gå ut på ungefär samma sak de själva blev utsatta för, vilket i mina öron inte låter direkt gudaktigt.

Men som svar på Ts så finns det absolut en gemenskap mellan judar och kristna, speciellt i de övre samhällsklasserna. Det handlar väl mest om att klia varandras ryggar och mindre om religion skulle jag gissa. Många kristna verkar tro att kristna och judar i stort är sammalika.
Citera
2026-06-14, 10:22
Medlem
Goulburns avatar
Mycket blev fel med kommunismen, men detta tycker var rätt.

https://fof.se/artikel/marx-var-inte-forst-med-folkets-opium/

Citat:
Under 1800-talet ökade religionskritiken, och flera radikala tänkare började inse att religionen spelade de konservativa politiska krafterna i händerna. När den unge Karl Marx 1844 talade om religionen som ”das Opium des Volks”, samlade han i en kärnfull formulering upp många fraser som var i svang. Religion sågs som en tröst i en dyster värld.
Citera
2026-06-14, 10:50
Medlem
eldrattans avatar
Jo det finns en väldig stark koppling mellan judendom och kristendom. Jesus var jude och när Jesus pratade om Gud så sa Jesus "Fader". Det går knappast få en starkare koppling än så.

Islam däremot dyrkar någon som bland annat kallar sig för "Allah", utöver de övriga 99 namnen som är godtagbara för Allah. "Deceiver" är ett av dessa övriga 99 namnen. Muslimer ser detta som en oerhörd styrka hos den som de tillber.

Själv så har jag svårt i att se något gudomligt hos något som bär bland annat namnet "deceiver", fast sedan är jag inte muslim så det kanske beror på det?!
Citera
2026-06-14, 11:17
Avslutad
Citat:

Hur kan någon vara så här trög?

Vad är det du vägrar förstå? Jesus är en midrash (tveksam om du ens vet vad det är för något dock).

Tekniskt sett är det romarna som dödar Jesus i bibeln.

Och det här trötta med att de inte erkände Jesus. I början var det enbart judar som erkände honom. I början var det bara judar som var kristna.
Citera
2026-06-14, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jo det finns en väldig stark koppling mellan judendom och kristendom. Jesus var jude och när Jesus pratade om Gud så sa Jesus "Fader". Det går knappast få en starkare koppling än så.

Islam däremot dyrkar någon som bland annat kallar sig för "Allah", utöver de övriga 99 namnen som är godtagbara för Allah. "Deceiver" är ett av dessa övriga 99 namnen. Muslimer ser detta som en oerhörd styrka hos den som de tillber.

Själv så har jag svårt i att se något gudomligt hos något som bär bland annat namnet "deceiver", fast sedan är jag inte muslim så det kanske beror på det?!

Allah och Jahve är samma figur. Sluta tramsa nu.

Ni är alla tre "deceivers". Och ni förtjänar alla tre varandra.
Citera
2026-06-14, 11:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Hur kan någon vara så här trög?

Vad är det du vägrar förstå? Jesus är en midrash (tveksam om du ens vet vad det är för något dock).

Tekniskt sett är det romarna som dödar Jesus i bibeln.

Och det här trötta med att de inte erkände Jesus. I början var det enbart judar som erkände honom. I början var det bara judar som var kristna.

Om jag är okunnig och ställer en fråga, och du kallar mig trög så är det väl du som är dum och inte jag.

Nä, jag vet inte vad midrash är för något men efter en snabb googling verkar det vara något judiskt.
Citera
2026-06-14, 11:26
Medlem
Citat:
Det är inte Jesus som gjorde det. Det var Paulus.

Yes, men dom såg vartåt det barkade redan med Jesus. Att Paulus sen accelerade det hela och lärjungarna fick ut budskapet ändå visar bara att deras kväsningsförsök inte räckte ändå.

Man bromsar sällan idéer genom att döda upphovsmannen, även om det är en tankevurpa vår art gör gång på gång på gång.

Man dödar idéer genom debatt och diskussion, men är dom tillräckligt attraktiva/gynsamma överlever dom ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in