2026-06-14, 08:29
  #1
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Dom tekniska delarna av det som har hänt diskuteras i AI forumet men rent konkret så har Europa förlorat tillgången till avancerade AI-system. I just det här fallet kommer vi troligtvis få tillbaka tillgången om några veckor eller månader men trenden in i framtiden är helt klar: Vi kommer inte få tillgång till kapabla AI system, det kommer bara Kina och USA ha. Vi i Europa och Ryssland får stå med händerna i fickorna och se på när dom som har detta växer sina ekonomier med hisnande fart. Våra företag som utvecklar i princip vad som helst kommer bli helt omkörda och kan inte konkurrera. Här i Europa har vi inga datacenter, och alla pengarna har använts till vansinnes projekt som grön enerigomställning, fri invandring och kriget med Ryssland. Det är med häpnad jag sveper våra nyhetssidor och ser nästan ingen som ens nämner detta bombnedslag. Finns det något sätt att uppmärksamma våra bedrövliga politiker (alla partier inkluderade) på vad som håller på att hända, och vad dom måste göra?
Citat:
USA stoppar Anthropics nya AI-modeller för utlänningar

USA förbjuder utlänningar från att använda AI-jätten Anthropics senaste modeller. AI-bolaget känner sig dock tvingade att stänga av tjänsterna för alla.
https://www.di.se/digital/usa-stoppar-anthropics-nya-ai-modeller-for-utlanningar/
Citat:
Europe 2031

What getting AI wrong means for us
https://europe2031.ai/
Citera
2026-06-14, 09:32
  #2
Medlem
Allting som stoppar den senaste vågen av AI är mycket bra. Tyvärr är det ju bara tillfälligt och människans dumhet oändlig.
Citera
2026-06-14, 10:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Allting som stoppar den senaste vågen av AI är mycket bra. Tyvärr är det ju bara tillfälligt och människans dumhet oändlig.
Det var ju ett vederhäftigt inlägg.
Kunde du inte underbygga det med lite fakta också? Eller kände du bara för att skriva något?
Citera
2026-06-14, 10:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det var ju ett vederhäftigt inlägg.
Kunde du inte underbygga det med lite fakta också? Eller kände du bara för att skriva något?
Eftersom vi redan sett bevis på det ena, så förmodar jag att du är intresserad av vad som är problemet med den senaste vågen av AI?

Länge har vi människor med teknikens hjälp 'outsourcat' fysiskt arbete. Nu står vi inför möjligheten att göra detsamma med vårt tänkande. Det säger sig självt att det inte är bra att bygga bort oss själva ur ekvationen.
Citera
2026-06-14, 10:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Eftersom vi redan sett bevis på det ena, så förmodar jag att du är intresserad av vad som är problemet med den senaste vågen av AI?

Länge har vi människor med teknikens hjälp 'outsourcat' fysiskt arbete. Nu står vi inför möjligheten att göra detsamma med vårt tänkande. Det säger sig självt att det inte är bra att bygga bort oss själva ur ekvationen.

Som sagt: Lite fakta vore bra som underlag för diskussionen.

(Låt mig hjälpa till lite. Här är några alternativ till tolkningar av det du säger.
- Vi har tagit bort tungt fysiskt arbete. Det var inte bra. Stoppa maskinerna innan vi blir alltför svaga! Och gör det samma med AI. Tillbaka till något som påminner om Amish!
- Vi har tagit bort tungt fysiskt arbete, vilket gjort llivet bättre. Så därför skall vi inte göra samma sak med andra betungande uppgifter.
- Vi har tagit bort tungt fysiskt arbete, så därför har vi glömt bort hur man hugger ved, bygger en sommarstuga, gräver i trädgårdslandet eller lyfter takpannor. All den kunskap som gått förlortad! Därför måste vi stoppa AI.
- Maskinerna har ökat produktiviteten. Därför skall vi inte låta AI fortsätta den trenden. Nu får det minsann vara nog!
)

PS! Även när AI tagit över de monotona eller enformiga uppgifterna så kommer det nog fortfarande vara tillåtet att tänka, precis som det är tillåtet att gå på Gym även när maskinerna tagit över de tunga momenten i arbetslivet.
Citera
2026-06-14, 10:54
  #6
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Vanliga väljare och våra hopplösa europeiska politiker kommer inte att kunna förstå innan det är slut på tid. Faktum är att det redan kan vara för sent. Även många med intellektuell utrustning för att tekniskt sett förstå detta avstår eftersom debatten om superintelligens triggar människans ugh-fält/absurdity bias. Och även de som är både tillräckligt intelligenta och rationella kommer att ha svårt att ta till sig eftersom implikationerna av superintelligens förstör deras världsmodell, framtidsvision. Många favoritfrågor (miljö, klimat, invandring) blir nästan helt meningslösa OM det nu sker en lavinartad utveckling av kognitiv mjuk och hårdvara. Det brukade vara en stor oro här i Sverige om vi skulle ha tillräckligt med ekskogar för att kunna bygga fartyg...
Citat:
3. every country should probably try and either work towards a new ai security pact with the americans immediately or pool every ounce of national resources to try and create their own ASI labs lest you become complete intellectual, economic, and moral vassals to the united states of america and the output byproducts its ASIs (you wont even get to talk to them). if they succeeded (big if) this will imply a more global race and more risk factors than was previously implied by the formerly only "beating china" narrative -- but many will prefer it to the superintelligent monopolar value lock-in

https://x.com/tszzl/status/2065939227167392147
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Eftersom vi redan sett bevis på det ena, så förmodar jag att du är intresserad av vad som är problemet med den senaste vågen av AI?

Länge har vi människor med teknikens hjälp 'outsourcat' fysiskt arbete. Nu står vi inför möjligheten att göra detsamma med vårt tänkande. Det säger sig självt att det inte är bra att bygga bort oss själva ur ekvationen.
Du skulle säkert tacka nej till antibiotika eftersom det är bättre att låta det naturliga urvalet sköta utvecklingen av immunförsvar eller? Tekniska landvinningar har byggt den världen vi lever i idag. Du skulle grävt gröna lökar med en grävkäpp i någon vildmark eller troligtvis aldrig fötts om inte våra förfäder utvecklat teknik för jordbruk, medicin, konstgödsel. Mina möten med AI system säger mig att dom är oändligt klokare, mer sympatiska och tålmodiga än 99 % av alla människor. Antingen går vi framtiden till mötes eller så blir hela vår nutid utraderad av någon plötslig klimatförändring eller pandemi.
Citera
2026-06-14, 10:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som sagt: Lite fakta vore bra som underlag för diskussionen.

(Låt mig hjälpa till lite. Här är några alternativ till tolkningar av det du säger.
- Vi har tagit bort tungt fysiskt arbete. Det var inte bra. Stoppa maskinerna innan vi blir alltför svaga! Och gör det samma med AI. Tillbaka till något som påminner om Amish!
- Vi har tagit bort tungt fysiskt arbete, vilket gjort llivet bättre. Så därför skall vi inte göra samma sak med andra betungande uppgifter.
- Vi har tagit bort tungt fysiskt arbete, så därför har vi glömt bort hur man hugger ved, bygger en sommarstuga, gräver i trädgårdslandet eller lyfter takpannor. All den kunskap som gått förlortad! Därför måste vi stoppa AI.
- Maskinerna har ökat produktiviteten. Därför skall vi inte låta AI fortsätta den trenden. Nu får det minsann vara nog!
)

PS! Även när AI tagit över de monotona eller enformiga uppgifterna så kommer det nog fortfarande vara tillåtet att tänka, precis som det är tillåtet att gå på Gym även när maskinerna tagit över de tunga momenten i arbetslivet.
Ja, kör hårt - själv tycker jag det är en mycket dålig idé. Men det är tur man fortfarande tillåts tycka annorlunda, det får man vara glad över.
Citera
2026-06-14, 11:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, kör hårt - själv tycker jag det är en mycket dålig idé. Men det är tur man fortfarande tillåts tycka annorlunda, det får man vara glad över.
Jag är så nyfiken på VARFÖR du tycker det är en mycket dålig idé!
Berätta gärna! Eller är det hemligt? I så fall, varför skrev du ditt inlägg?
Citera
2026-06-14, 11:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Du skulle säkert tacka nej till antibiotika eftersom det är bättre att låta det naturliga urvalet sköta utvecklingen av immunförsvar eller? Tekniska landvinningar har byggt den världen vi lever i idag. Du skulle grävt gröna lökar med en grävkäpp i någon vildmark eller troligtvis aldrig fötts om inte våra förfäder utvecklat teknik för jordbruk, medicin, konstgödsel. Mina möten med AI system säger mig att dom är oändligt klokare, mer sympatiska och tålmodiga än 99 % av alla människor. Antingen går vi framtiden till mötes eller så blir hela vår nutid utraderad av någon plötslig klimatförändring eller pandemi.
Är det inte märkligt att folk blir så provocerade av att inte alla mottar den nya tekniken som en gudomlig skänk från ovan? En vacker dag kanske ni också vaknar upp och inser, när skådespelssamhällets slöja inte längre ligger över era ögon som grå starr: tekniken har inte inneburit någonting positivt för mänskligheten.

Den senaste vågen av AI är bara den senaste i en lång rad av "fantastiska innovationer" som i slutändan alltid innebär att vi förstör vår planet ännu mer. Men folk är som förblindade, tyvärr.

Snart kommer alla dessa serverhallar stå tysta, avstängda och rostandes. Då får vi väl binda en blomsterkrans och lägga på dessa monument över människans dumhet.
Citera
2026-06-14, 11:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag är så nyfiken på VARFÖR du tycker det är en mycket dålig idé!
Berätta gärna! Eller är det hemligt? I så fall, varför skrev du ditt inlägg?
Varför det är en dålig idé? Jag har redan gett en anledning (den viktigaste).

Här kommer en till:
AI-servrar står redan nu för flera procent av den totala energiförbrukningen i en del länder. Inte nog med att vi slösar vår tid på detta meningslösa projekt, nu skall vi dessutom (i tider när elen kostar mer än någonsin) slösa vår energi på det.

https://ecodatacenter.tech/press/ecodatacenter-announces-new-mega-campus-3341245

https://www.gp.se/ekonomi/hoga-elpriser-vantar-karnkraftsstrul-i-sommar.3a51547c-4494-5c03-852f-c743b1600739

Människans dumhet är oändlig.
Citera
2026-06-14, 11:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Dom tekniska delarna av det som har hänt diskuteras i AI forumet men rent konkret så har Europa förlorat tillgången till avancerade AI-system. I just det här fallet kommer vi troligtvis få tillbaka tillgången om några veckor eller månader men trenden in i framtiden är helt klar: Vi kommer inte få tillgång till kapabla AI system, det kommer bara Kina och USA ha. Vi i Europa och Ryssland får stå med händerna i fickorna och se på när dom som har detta växer sina ekonomier med hisnande fart. Våra företag som utvecklar i princip vad som helst kommer bli helt omkörda och kan inte konkurrera. Här i Europa har vi inga datacenter, och alla pengarna har använts till vansinnes projekt som grön enerigomställning, fri invandring och kriget med Ryssland. Det är med häpnad jag sveper våra nyhetssidor och ser nästan ingen som ens nämner detta bombnedslag. Finns det något sätt att uppmärksamma våra bedrövliga politiker (alla partier inkluderade) på vad som håller på att hända, och vad dom måste göra? https://www.di.se/digital/usa-stoppar-anthropics-nya-ai-modeller-for-utlanningar/https://europe2031.ai/
Vi ska inte ha nån ai
Skapar massarbetslöshet som vi får betala med mer skatter och mer kriminalitet medans 0,01% av företagsägarna blir rikare på att sparka all personal.

Alla farliga tunga jobb som kunde ersättas med maskiner har redan gjorts.
nu behöver vi vartenda vanligt jobb vi kan ha kvar i samhället.

I kina har de redan hamnar helt utan arbetare och 24h industrier utan arbetare vilket skapat miljoner desperata arbetssökande som inte får jobb fast de är beredda att jobba för 12kr i timmen.
De som får jobb kör ofta runt med mat på hemskt långa arbetspass och vilar ofta på gatan.

Amazon håller på och sparkar lagerpersonalen för att ersätta med robotar.

Om det fortsätter och man tillåter det så kommer vanliga småföretag få stänga igen då folk inte kommer ha råd att konsumera och kvar blir endast storföretag som lidl,normal och kina butiker som ikea,dollarstore,biltema som bytt ut allt svensktillverkat/europatillverkat mot kinaskräp och dödat våra industriorter och andra kedjor som har extremt få anställda per kund där vinsten går direkt ut ur landet ofta utan beskattning som franchiseavgifter osv till några få miljardärer och ännu fler bli arbetslösa.

Vanligt folk kommer inte ens ha råd att gå ner till centrum och ta en kopp kaffe med mazarin när de lever med bidrag.
Än mindre att gå ut och äta elle gå på krogen så massor av såna ställen kommer få lägga ner som du får betala.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det var ju ett vederhäftigt inlägg.
Kunde du inte underbygga det med lite fakta också? Eller kände du bara för att skriva något?
Se ovan och förstå hur förödande det är med ai för totalekonomin och jobben i landet.
Citera
2026-06-14, 11:36
  #12
Medlem
mikkelbergs avatar
"Här i Europa har vi inga datacenter, och alla pengarna har använts till vansinnes projekt som grön enerigomställning, fri invandring och kriget med Ryssland."

Krigshot eller inte,

Tycker det är bra att svensken rustar upp lite, allmän värnplikt så vi blir av med incel-sjukan, vi kommer närmare varandra och förhoppnings fötterna på jorden igen.

Vi är ett krigarfolk, bara och gilla läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in