2026-06-11, 02:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
”Ja, så illa är det för min stackars bror. Han märkte för ett par dagar sedan att något var fel — det började som en liten ’oljefläck’ i vänster öga. Efter två dagar hade den blivit större, och till slut, när han gick på toaletten på natten, var ungefär 60 % av synfältet i vänster öga helt svart.

Han åkte direkt till akuten och har nu fått en tid för operation på fredag morgon i Lund.

Det låter som en fruktansvärt obehaglig operation, och mycket mer sällsynt än jag först trodde. Finns det någon här inne som har genomgått samma sak?
Är inte det den åkomman som kan ske av hembränt och ofta leder till blindhet?
Citera
2026-06-11, 05:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
”Ja, så illa är det för min stackars bror. Han märkte för ett par dagar sedan att något var fel — det började som en liten ’oljefläck’ i vänster öga. Efter två dagar hade den blivit större, och till slut, när han gick på toaletten på natten, var ungefär 60 % av synfältet i vänster öga helt svart.

Han åkte direkt till akuten och har nu fått en tid för operation på fredag morgon i Lund.

Det låter som en fruktansvärt obehaglig operation, och mycket mer sällsynt än jag först trodde. Finns det någon här inne som har genomgått samma sak?
Av symtomen du beskriver låter det som om näthinneavlossningen inte nått gula fläcken. Det ger en god prognos vid operation. Risken för kvarstående problem vid operation är 10-20% och kan bestå av lätt synförvrängning och liten nedsättning i detaljsyn.
Citera
2026-06-11, 19:48
  #15
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Är inte det den åkomman som kan ske av hembränt och ofta leder till blindhet?

Av metanol(träsprit) inte etanol, det förekommer sällan vid klassisk hembränning. Det är inte själva metanolen i sig som skadar synen utan nedbrytningsprocessen i levern där det bildas myrsyra. Dock har det förekommit fall där metanol tillsatts medvetet.
__________________
Senast redigerad av Kraftkarl 2026-06-11 kl. 19:52.
Citera
2026-06-11, 21:11
  #16
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Har näthinnan börjat lossa suger man ut en del av glaskroppen ut ögat och fyller upp med en gasbubbla efter man åtgärdad näthinnan. Gasbubblan fungerar som ett tryckförband så att näthinnan hinner läka men lite jobbigt är att beroende på var i ögat som näthinnan lossnat så måste huvudet hållas i en viss vinkel så gasbubblan trycker på rätt ställe.

Gjorde en sådan operation akut i måndags efter att en laserbehandling veckan innan inte avhjälpte skadan som man hoppats.

Synen är väldigt suddig efter operationen och det ser ut som skvalpande vatten i ögat och jag ser underkanten på gasbubblan.

Jag fick valet att vara vaken eller sövd under operationen och efter att fått höra hur det går till valde jag att sövas…

Ögat är väldigt rött och ansträngt efteråt (åtminstone är mitt öga det) och det kliar och värker en del.


wow, tack! hoppas du mår bättre och att operationen blev lyckad!
Citera
2026-06-12, 09:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
wow, tack! hoppas du mår bättre och att operationen blev lyckad!

Nåt som kan vara bra att veta om/när man behöver göra en operation som denna är att kortison-dropparna man får efteråt (som tas 3ggr/dag) kan höja ögontrycket vilket i sig kan vara farligt.

Igår morse vaknade jag med huvudvärk och ögat var mer rött och värkte än tidigare så fick rådet att åka in till ögon-akuten **igen** och det var nog bra, då trycket ökat kraftigt i ögat. Jag fick mediciner + ögondroppar direkt på akuten vilket halverade trycket ner till normal-nivåer och fick med mig tryck-reducerande ögondroppar hem som jag nu ska ta 2 ggr/dygn tills uppföljningen om några veckor.
Citera
2026-06-13, 21:29
  #18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Nåt som kan vara bra att veta om/när man behöver göra en operation som denna är att kortison-dropparna man får efteråt (som tas 3ggr/dag) kan höja ögontrycket vilket i sig kan vara farligt.

Igår morse vaknade jag med huvudvärk och ögat var mer rött och värkte än tidigare så fick rådet att åka in till ögon-akuten **igen** och det var nog bra, då trycket ökat kraftigt i ögat. Jag fick mediciner + ögondroppar direkt på akuten vilket halverade trycket ner till normal-nivåer och fick med mig tryck-reducerande ögondroppar hem som jag nu ska ta 2 ggr/dygn tills uppföljningen om några veckor.


Tack för info, jag är osäker om det är exakt samma op som brorsan fick. De blåste upp ögat och satte även in en ny lins, som nu kanske är sne.Sen fick and info efter op att han absolut inte fick gå mer än 10 min per timme. Det sa de inte innan så han frågade hur han skulle ta sig till tåget då? och om han vetat hade han ordnat skjuts. Det är 20 min att gå till tåget. Han frågae om han kunde sova över, då han var tvungen att åka tillbaka till lund dan efter för omkontroll (som skulle gjorts i Helsingborg där han bor) nä det gick inte, doktor sa att han kunde gå till tåget ändå. Helt jälva sjukt ändå.
Citera
2026-06-14, 07:07
  #19
Medlem
Låter som en liknande procedur med gas i ögat, men beroende på var skadan sitter i näthinnan kan man vara tvungen att hålla huvudet i en viss position den första tiden. Det var en kvinna i väntrummet på sjukhuset som hade haft en skada vid gula fläcken och hon påstod att läkaren sagt till henne att hon måste hålla positionen minst 50 minuter varje timme. Kanske därför läkaren pratade om 10 minuter?

Kan det vara att din bror ser gasbubblan i ögat som han tolkar som en sned lins?

För mig ser det ut som man tittar genom ett vattenglas där man ser vattenytan som rör sig. Det jag ser är underkanten på gasbubblan så kan det vara detta din bror ser med?

Hoppas att tillfrisknande går snabbt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in