2026-06-13, 20:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Intressant men jag tror inte man skall välja utdelningsbolag efter hur deras x-datum ser ut.

Det är enkelt att lägga över i sparkonton med olika spartid. Ha ett eget bufferkonto som man för över varje månad.

Det innebär att man får ha en likvid, men så väldigt stor behöver den inte bli.

Viktigare tycker jag är att kolla balansräkning och resultaträkning för att se om utdelningen är uthållig i längden.

SHB ger just nu 12%. Den siffran måste man t ex ifrågasätta.

Ja många bortser från den volatilitet som gör att tidigare direktavkastning inte är någon garanti för kommande direktavkastning.

Om en stabil aktie "garanterat" gav 12% utdelning varje år så skulle kursen krypa upp ungefär 200%.
Citera
2026-06-13, 20:56
Avstängd
sossesuspensoars avatar
Tycker hela “utdelning varje vecka”-idén lätt blir mer psykologi än investeringsstrategi. Det kan absolut kännas motiverande att se pengar ramla in ofta, men utdelningens datum skapar inget värde i sig.

Det viktiga är totalavkastningen, bolagens kvalitet, värdering, skuldsättning, utdelningens hållbarhet och skattereglerna där man själv bor. Om man börjar välja bolag efter kalendern riskerar man att bygga en portfölj som ser bra ut i Excel men är sämre som investering.

Vill man ha jämnt kassaflöde går det dessutom att lösa själv. Man kan ta emot utdelningar när de kommer, ha en liten buffert och betala ut en “månadslön” till sig själv. Då slipper man låta ex-datum styra aktievalen.

Jag säger inte att utdelningsstrategi är fel. Men frekvensen är sekundär. En stark portfölj som delar ut ojämnt är bättre än en svag portfölj som skickar småpengar varje fredag.
Citera
2026-06-13, 22:12
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kan du nämna tre sådana tyska ETF som du rekomenderar så ska jag kika mer på dem.
JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (dist)

Global X Nasdaq 100 Covered Call UCITS ETF USD Distributing

Global X SuperDividend UCITS ETF USD Distributing
Citera
2026-06-13, 22:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (dist)

Global X Nasdaq 100 Covered Call UCITS ETF USD Distributing

Global X SuperDividend UCITS ETF USD Distributing

Stort tack!
Fåf se om jag komner över lite torra sedlar så blir det nog inköp.

Edit: Diba förslag gav dethär hos Avanza:

"Information
På grund av regelverk från EU är det sedan den 3 januari 2018 inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er. "
Senast redigerad av Ringhals3 2026-06-13 kl. 22:52.
Citera
2026-06-13, 22:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men det är inte mer lönsamt med utdelningsbolag än med tillväxtbolag. Det är väl det flera i tråden försöker förklara.

Vissa, som trådstarten, verkar tro att det finns något magiskt i utdelningsbolag, och så är inte fallet. Man kan lika gärna investera i fonder och plocka ut det man behöver varje månad. Det är marginellt omständligare än att plocka ut utdelningar. Typ en inloggning och ett klick extra.

För jag tror inte att du får ut utdelningen till ditt lönekonto.

Kanske Avanza och liknande borde inför automatiskt uttag likväl som att de i dag har automatisk insättning? Men klart, det skulle de bara förlora på, även om det skulle passa en hel del med låg pension och många fondandelar.

Hur som, det där med "bombmatta" är ett feltänk från nya inom fond- och aktiehandel.

Sant, däremot är nog risken lägre i utdelningsbolagen än i tillväxtbolagen rent generellt.
Citera
2026-06-13, 22:54
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Stort tack!
Fåf se om jag komner över lite torra sedlar så blir det nog inköp.

Edit: Diba förslag gav dethär hos Avanza:

"Information
På grund av regelverk från EU är det sedan den 3 januari 2018 inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er. "
Ska finnas på tyska marknaden. Får återkomma. Jag har ägt tre stycken nyligen.
Citera
2026-06-14, 00:09
Medlem
Har aldrig fattat grejen med utdelningsaktier. För att kunna leva på utdelningen så måste du ha tiotalsmiljoner på kontot, då kan man lika gärna investera i aktier som presterar och plocka ut pengar nu och då när det går bra.

Utdelning känns mer psychologist för personer som inte klarar av att sälja av när det går bra.
Citera
2026-06-14, 00:27
Medlem
Citat:
Sant, däremot är nog risken lägre i utdelningsbolagen än i tillväxtbolagen rent generellt.
Fånerier.
Citera
2026-06-14, 00:32
Medlem
Jag älskar marknaden, men att hålla aktier över tid är inte ett koncept som jag i alla lägen alltid tror på.

Däremot ett koncept som jag kommit till att älska med nya ISK kontona - är att göra dagliga, eller minutiösa trades för att hela tiden skicka över 30% av dagens vinst till sitt personkonto.

Det gör att dina förluster egentligen alltid kan täckas upp av ditt enorma bank-konto. Varje dag är det lön, förutom när det går åt helvete. ”Skattefria” vinster och daglig belöning och ständig glädje.

Låter rimligt att köra samma grej med utdelningsaktier. Grymt koncept, om det fungerar
Citera
2026-06-14, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Ska finnas på tyska marknaden. Får återkomma. Jag har ägt tre stycken nyligen.
Vilka är dessa tre? Och varför äger du dem inte nu?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-14 kl. 00:35.
Citera
2026-06-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoZ2
Låter rimligt att köra samma grej med utdelningsaktier. Grymt koncept, om det fungerar
Hur skulle det skilja sig menar du? Och vad är det "grymma konceptet"? Och hur kan det komma sig att de som äger hela världen inte förstår sig på ditt "grymma koncept"?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-14 kl. 00:53.
Citera
2026-06-14, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoZ2
Däremot ett koncept som jag kommit till att älska med nya ISK kontona - är att göra dagliga, eller minutiösa trades för att hela tiden skicka över 30% av dagens vinst till sitt personkonto.
Vanlig daytrading alltså. Det kan gå både bra och riktigt dåligt. Ser ingen fördel med isk där. Eller bombmatta.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-14 kl. 01:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in