2026-06-13, 22:59
Avslutad
Jag tror att SpaceX har en stor potential. Mycket av deras produkter är av stort intresse för militären, och det kommer att vara too big to fail. Däremot tror jag att det kommer att ske en gigantisk dumpning och aktien kommer att stabilisera sig kring mer rimliga värderingar än dagens x antal BILJONER. Jag avvaktar i cirka 6 månader, sen tar jag mig troligtvis in för en slant.
Citera
2026-06-13, 23:06
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Tråkigt för dig att ditt hat och förakt hindrade dig att göra en lönsam investering.

Men det kanske känns det som du nu heroiskt räddat världen genom att undvika den "förvuxna snorungen" ?

Mjae jag kanske missar pengar när jag inte tecknat den här börsintrodultionen, men det är snarare att det inte känns helt reko att tekna och att jag är lite riskavers.
Citera
2026-06-13, 23:58
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att landa en raket handlar om att få till styrningen osv, och jag vet inte att någon sagt att detta är omöjligt.

Däremot kan nog inte självaste gudfadern Herr Musk kunna påverka termodynamikens lagar. Eller tror du det?

Styrningen..

Låter nästan som Amanda Lind från MP som försöker påtala att höja skatter löser allt. Man ser med skygglappar.

Vet inte riktigt vad termodynamiken har att göra strömförsörjningen med satelliter att göra. SpaceX har 10.000 satelliter uppe och har nog det meste utarbetat.

Men jag antar att du är en utav dem som läst om vacuum och värmeöverföring av en vanlig termos.
Citera
2026-06-14, 00:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Styrningen..

Låter nästan som Amanda Lind från MP som försöker påtala att höja skatter löser allt. Man ser med skygglappar.

Vet inte riktigt vad termodynamiken har att göra strömförsörjningen med satelliter att göra. SpaceX har 10.000 satelliter uppe och har nog det meste utarbetat.

Men jag antar att du är en utav dem som läst om vacuum och värmeöverföring av en vanlig termos.

Du har uppenbarligen inte läst tråden. SpaceX värdering i nuläget beror inte på satelliter, utan "datacenter i rymden". Tyvärr går inte detta, av rent termodynamiska effekter. Du är välkommen att bemöta detta sakligt.

In thermodynamics, if you put energy into a system (electricity to run CPUs), you have to take that same amount of energy out as waste heat to keep the system at a stable operating temperature.

On Earth, data centers reject heat via conduction and convection—moving heat into flowing air or water. Space is a vacuum, meaning there are no air molecules or water to carry heat away.

Because of this, space relies entirely on the third mode of heat transfer: Radiation.

Vill du ha kilometerstora heatsink, eller är du som Elon Musk, GUD och kan bestämma över termodynamikens lagar
Citera
2026-06-14, 00:35
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag tror att SpaceX har en stor potential. Mycket av deras produkter är av stort intresse för militären, och det kommer att vara too big to fail. Däremot tror jag att det kommer att ske en gigantisk dumpning och aktien kommer att stabilisera sig kring mer rimliga värderingar än dagens x antal BILJONER. Jag avvaktar i cirka 6 månader, sen tar jag mig troligtvis in för en slant.
Om de ska tjäna pengar så är militären ganska till helt ointressant.
Citera
2026-06-14, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Om de ska tjäna pengar så är militären ganska till helt ointressant.

Militären innebär att man har den amerikanska statsapparaten bakom sig och det är högst intressant.
Citera
2026-06-14, 01:12
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du har uppenbarligen inte läst tråden. SpaceX värdering i nuläget beror inte på satelliter, utan "datacenter i rymden". Tyvärr går inte detta, av rent termodynamiska effekter. Du är välkommen att bemöta detta sakligt.

Vill du ha kilometerstora heatsink, eller är du som Elon Musk, GUD och kan bestämma över termodynamikens lagar
Ja? Det är tanken. Starlink satelliter behöver också avleda värme, vilket de gör med ytpaneler. Exakt samma princip gäller för datacenter. För AI1, som bara är en första draft, uppskattar de att de behöver 1 kvm värmavledningspanel per 1.4kW. Värmeavledningen är knappast det största problemet med att husera något i omloppsbanan. Hade ju varit att föredra ifall grafikkorten tålde att operera vid en mycket högre temperatur, men det går inte.

Även ekonomiskt så borde det gå runt per MW med nuvarande uppskjutningskostnader för SpaceX. Med det sagt, så betyder det inte att det kommer fungera, men det är svårt att tvivla på de genier som jobbar på SpaceX, Nvidia, m. fl.
Citera
2026-06-14, 01:18
Medlem
raskenss avatar
Boyle har en oerhört intressant rykande färsk analys av Spacex IPO

https://youtu.be/wKXgeNwNRJ4

Den här ipo: täcker bara 1 fjärdedel av kapitalbehovet Spacex har fram till 2030. Dom kommer att behöva långt mer framöver, är bara början av masugnen för investeringar.
Citera
2026-06-14, 01:42
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Boyle har en oerhört intressant rykande färsk analys av Spacex IPO

https://youtu.be/wKXgeNwNRJ4

Den här ipo: täcker bara 1 fjärdedel av kapitalbehovet Spacex har fram till 2030. Dom kommer att behöva långt mer framöver, är bara början av masugnen för investeringar.
Ja, det där är intressant, samma princip kan gälla OpenAI och Anthropic, men de ska båda dra in ~100B. SpaceX lär väl bara spä ut med nya emissioner, förutsagt att de inte ändrar sina prioriteringar, men det lär inte hända med Musks rösträttigheter.
Citera
2026-06-14, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Rimligt med en astronomisk värdering på ett bolag som sysslar med rymden? Inget fel på bolaget i sig men man måste nog titta i stjärnorna för att kunna räkna hem detta långsiktigt.
Kommer inte att tycka synd om de suckers som förlorar pengar på denna totalt idiotiska förhoppningsaktie. Tyvärr kommer en del pensionsfonder nog att "tvingas" köpa.
Citera
2026-06-14, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Kommer inte att tycka synd om de suckers som förlorar pengar på denna totalt idiotiska förhoppningsaktie..
Alla som köpt i IPO:n har hittills gått plus. Så var det med dessa suckers.
Citera
2026-06-14, 04:35
Medlem
EgoistNs avatar
19,2% upp dag ett..
Vi får väl se huruvida det blir med datahallar i rymden och gruvverksamhet på asteroider..
Jag är skeptisk..🤨
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in