2026-06-13, 21:14
Medlem
israelisinnocents avatar
"tänk på fattiga människor"?
då räknar jag med att han i artikeln skänker överskottet
Citera
2026-06-13, 21:30
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Man förstår ju också att kockarna måste bli skogstokiga på det hela!

De står och sliter i köket för att få till bra käk, och sen kommer dryga snorungar och disrespekterar deras yrkeskunnande totalt och tar en massa fin mat som de bara slänger!

Vidrigt ryss-beteende helt enkelt! Om man vill bete sig som en ryss så borde man flytta till ryssland! Good Ridance för alla oss andra!
Citera
2026-06-13, 21:32
Medlem
Det där såg jag på en thai-restaurang i Stockholm för nått år sen.

Och det är helt rätt, är fan svinigt beteende att bara lassa på, när man får backa hur många ggr man vill.
Citera
2026-06-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hen menar nog att man kan få en hämtlåda för att ta med maten istället för att äta den där, det är mycket vanligt.
Det fattar väl alla att man kan få.
Citera
2026-06-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.dn.se/sverige/restaurangagare-infor-boter-for-buffesvinn/

"Restaurangägaren Hussam Alkoblawi, Malmö (såklart) har fått nog av att slänga stora mängder mat varje dag. Nu får gäster som lämnar mycket mat på tallriken betala en extra avgift.
– Det handlar om respekt. Respekt för maten och för vårt arbete, säger Hussam.
Varje dag uppgår tallrikssvinnet till runt 70–80 kilo mat.

Restaurangen ligger i Triangelns köpcenter, och genomströmningen av folk är stor. Grundproblemet är enligt Hussam att det slängs fullt duglig mat, men det får dessutom olyckliga följder för verksamheten i flera led. Till exempel att kunder inte visar hänsyn till den som kommer efter, om hen tömmer ett helt tråg i ett svep:
– Det låg en fisk på 1,2 kilo en gång, det kom en kund och tog hela, då blir det ingenting kvar för de andra kunderna att smaka, berättar Hussam och understryker att det i sig skulle vara okej om kunden i fråga bara åt upp hela fisken".

Bra intiativ att slöhet, snålhet och girighet bestraffas, enda felet, boten borde vara högre.

Mhm.. Om maten är äcklig då? Ska man tvingas äta upp ändå då? Kanske enklare att bara sluta servera buffé...
Citera
2026-06-13, 22:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Man förstår ju också att kockarna måste bli skogstokiga på det hela!

De står och sliter i köket för att få till bra käk, och sen kommer dryga snorungar och disrespekterar deras yrkeskunnande totalt och tar en massa fin mat som de bara slänger!

Vidrigt ryss-beteende helt enkelt! Om man vill bete sig som en ryss så borde man flytta till ryssland! Good Ridance för alla oss andra!
Det är knappast några Michelin kockar som lagar din all you can eat för 120 spänn buffé.
Snarare några icke kockutbildade Bangladeshier som skiter fullständigt i vad du gör med deras skolmåltidsutfodring. Det är glada om de får lön i slutet på månaden.
Citera
2026-06-13, 22:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Mhm.. Om maten är äcklig då? Ska man tvingas äta upp ändå då? Kanske enklare att bara sluta servera buffé...
Man behöver inte ta en överfull talrik på en buffe man aldrig ätit på tidigare. Man kan smaka av och ta om. Hänt jag slängt sånt som smakat skit. Men rätt ovanligt.
Citera
2026-06-13, 22:16
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är knappast några Michelin kockar som lagar din all you can eat för 120 spänn buffé.
Snarare några icke kockutbildade Bangladeshier som skiter fullständigt i vad du gör med deras skolmåltidsutfodring. Det är glada om de får lön i slutet på månaden.

Vad var det där för arrogant knäppgök-argument???

Du tycker det är helt OK att se ned på och förnedra yrkesarbetare bara för att det finns bättre yrkesarbetare inom samma yrke???

Är du också en sån där snorunge som tror att restaurangpersonal är dina personliga assistenter???

Om man kollar på bilderna på käket som de måste slänga, så är det i alla fall jäkligt mycket bättre än något som jag hade kunnat laga till!
Citera
2026-06-13, 22:19
Medlem
Taufatts avatar
Klart tråkigt om någon tar en hel fisk och kastar det mesta men hur vanligt är det? Jag äter lunch ute ett par gånger i veckan och ofta buffé och har aldrig sett någon kasta något märkbart. Är det invandrare som kastar mat? Jag tycker svenskar har respekt för mat och undviker att kasta den.
Citera
2026-06-13, 22:23
Medlem
Sinraths avatar
Förstår att ägaren tänker så och håller med men fy fan vilket drygt helvete att vara fotfolk på dessa ställen när man ska "driva in" boten från kunder..

Varje jävla dag kommer någon som "inte såg skylten", "hörde inte vad ni sa", "jag slänger bara detta för det är oätligt", "detta kan inte vara lagligt?", "jag har betalt för maten, självklart får jag slänga den om jag vill", "jag tänker inte betala en jävla spänn extra för dessa galenskaper". För inte tala om diverse kulturkrockar och respektlöst folk som ska aggressivt kämpa hur länge som helst för slippa ta ansvar för vad man legalt accepterat. Nej självklart kommer man inte orka "ring polisen!" i längden för skitsummor för ett koncept som i princip inte finns någon annanstans så det är förståeligt det missas titt som tätt. Det kommer även hagla in oärliga missnöjda recensioner från alla drabbade. Folk som uppskattar detta system kommer inte drabbas..
Citera
2026-06-13, 22:43
Medlem
Bra. Tro fan man inte kastar mat man tagit på buffé. Dick ser man det ju hela tiden.
Citera
2026-06-13, 22:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Vad var det där för arrogant knäppgök-argument???

Du tycker det är helt OK att se ned på och förnedra yrkesarbetare bara för att det finns bättre yrkesarbetare inom samma yrke???

Är du också en sån där snorunge som tror att restaurangpersonal är dina personliga assistenter???

Om man kollar på bilderna på käket som de måste slänga, så är det i alla fall jäkligt mycket bättre än något som jag hade kunnat laga till!
Så du tycker det är okej att hylla några polacker utan yrkesutbildning som lagar din bil med delar ifrån Biltema och jämställer dem med en märkesverkstad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in